روزهای کرونایی فرصتی برای احیای سنت قرائت قرآن در خانه

استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم بر ضرورت حفظ سلامت معنوی اعضای خانواده با احیای سنت قرائت قرآن تاکید کرد.

به گزارش رسامدیا، سیدمحسن میرباقری؛ استاد حوزه و دانشگاه و مفسر قرآن کریم با اشاره به شرایط خاص روزهای شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: ضرورت دارد علاوه بر حفظ سلامت جسمی خانواده، سلامت معنوی اعضای خانواده را نیز مورد توجه قرار دهیم و برای فراگیر کردن آموزش قرآن برنامه‌ریزی کنیم تا سنت قرآن خواندن در منازل دوباره زنده شود.

وی تقویت روحیه و فضای معنوی را یکی از روش های کاهش نگرانی در بحران ها عنوان کرد و گفت: افرادیکه از نظر معنوی قوی هستند، در این شرایط حال و روز بهتری دارند، لذا همه افراد به ارتقای بُعد معنوی خود نیاز دارند و باید خودشان را از نظر روانی در یک شرایط مثبت و ایدئولوژی درست قرار دهند؛ تقویت باورهای درست موجب می شود احساس خوب داشته باشیم و با این احساس خوب به دیگران کمک کنیم.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه دوام ذکر جزو تأکید روایات بوده و قرآن هم به کثرت ذکر تأکید کرده است، تصریح کرد: ذکر ما را به خدا وصل می‌کند؛ خلوت شبانه با معبود بسیار مهم است؛ در روایتی نقل شده که به حضرت موسی(ع) وحی شد: «یَا ابْنَ عِمْرَانَ! کَذَبَ‏ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُحِبُّنِی‏ فَإِذَا جَنَّهُ اللَّیْلُ‏ نَامَ عَنِّی» یعنی ‌ای موسی! کسی که می‌گوید من خدا را دوست دارم، اما شب – هنگامی‌که تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد – به خواب می‌رود و به یاد من نیست، دروغ می‌گوید.

میرباقری افزود: در کتاب‌های ادعیه و امثال آن نیز مناجات‌های خاصی مخصوص سحرخیزان وارد شده است که برخی از آن‌ها مضامین بسیار جالبی دارد که بر همین نکته تکیه می‌کند که در روز، تکالیف شرعی و اجتماعی و گرفتاری‌های زندگی مجالی نمی‌دهد که انسان فرصت راز و نیاز با خدا را پیدا کند، ولی شب، هنگام سکوت، آرامش و وقت خلوت است.

وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلام، یادآور شد: در سال‌های اخیر از سوی تشکل‌های مردمی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی و به فعالیت‌های قرآنی در زمینه حفظ و قرائت قرآن توجه بسیاری شده که لازم است در کنار اینها ترجمه و تفسیر قرآن نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا جوانان امروز به اندیشه‌یابی از قرآن نیاز دارند تا بتوانند از این کتاب آسمانی تفکری را برای مسائل و مباحث امروز استخراج کنند.

→ خواندن مطلب قبلی

نقش‌آفرینی جهادی جامعه قرآنی در مدیریت بحران (کووید 19)/ از نذورات برای مقابله با کرونا استفاده شود

خواندن مطلب بعدی ←

گسترش فرهنگ «وقف» در جامعه با تبیین آیات قرآن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + سیزده =