ضرورت تبیین جایگاه وقف در کتب آموزشی

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که باید مدنظر متولیان امر قرار گیرد، جهت‌دادن به نیت واقفان در مسیر نیازهای واقعی جامعه‌ امروز است، گفت: بايد جايگاه وقف و موقوفات در كتاب‌ها و متون درسی دانش‌آموزان و رشته‌های مرتبط دانشگاهی تعيين و تبيين شود.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام جواد صادق‌زاده؛ مشاور شهردار و رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت وقف در جامعه، خواستار فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر آن در جامعه شد و اظهار کرد: سنت حسنه‌ وقف، ريشه در منطق و طبيعت انسان دارد.

وی افزود: وقف، در همه اديان الهی به اشکال مختلف با توجه به فرهنگ هر جامعه، وجود داشته و دارد، اما در نهایت از یک هدف مشترک برخوردارند و آن، جاودان ‌قرار دادن تمام يا قسمتی از ثروت خود در راه خدا به‌منظور بهره‌گيری فرد يا افرادی از جامعه در درازمدت از درآمد و منافع آن است.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران تصریح کرد: بنابراين ضرورت دارد برای ترويج اين عمل پسنديده و ارزشمند در جامعه برنامه‌ريزی و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گيرد تا در آن‌ فضا مشكلات فقرا و دردمندان برطرف شود.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده در ادامه با اشاره به برخی راه‌های ترويج فرهنگ وقف و نيكوكاری و توسعه موقوفات در جامعه، گفت: معرفی افراد خير و نيكوكار و بازتاب اقدامات ماندگار آن‌ها از طریق برگزاری جشنواره‌ تجليل از واقفان در هر شهر و منطقه، معرفی آنان به جامعه به‌وسيله‌ رسانه‌های گروهی به‌ويژه روزنامه‌های محلی، ساخت فيلم، چاپ و انتشار يادنامه‌ واقفان و … می‌تواند بر فضای معنوی جامعه تأثير بگذارد؛ با معرفی واقفان نيك‌انديش كه با سرمايه‌ خويش زمينه‌ رفع بخشی از مشكلات جامعه و خدمت به مردم را فراهم کرده‌اند، بذر خيرخواهی در جامعه كاشته می‌شود.

وی سازمان آموزش و پرورش را به‌عنوان نهادی که بيش از همه در شكل‌دهی رفتار و فرهنگ و انديشه‌ نسل جديد سهيم است در ترویج فرهنگ وقف مؤثر دانست و افزود: با توجه به گستردگی حيطه‌ عملكرد و نفوذ آموزش و پرورش، اين نهاد می‌تواند در راستای ترويج فرهنگ وقف و نيكوكاری و توسعه‌ موقوفات، به نحو مؤثری عمل کند.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران ادامه داد: قطعاً ارتباط بين ادرات كل اوقاف و امور خيريه با ادارات كل آموزش و پرورش در مراكز استان‌ها و همچنين ادارات شهرستان‌ها می‌تواند زمينه‌ اقدامات فرهنگی گسترده‌ای را در مدارس به وجود آورد؛ ضمن اينكه بايد جايگاه وقف و موقوفات در كتاب‌ها و متون درسی دانش‌آموزان و رشته‌های مرتبط دانشگاهی تعيين و تبيين شود.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌عنوان مهم‌ترين نهادها كه از پشتوانه‌ مردمی برخوردارند، نقش مهمی را در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم و جلب مشاركت آنان ايفا می‌كنند؛ نمايندگان شوراها به‌دليل آشنايی با شرايط و مقتضيات محل و تشخيص نيازها می‌توانند هدايت‌گر مردم برای انجام اقدامات خيرخواهانه و گسترش فرهنگ وقف باشند.

وی تاکید کرد: بی‌ترديد ارتباط مؤثر و تنگاتنگ ادارات اوقاف و امور خيريه و تعامل سازنده‌ آنان با اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌تواند بستر مناسبی برای ترويج و توسعه‌ فرهنگ وقف و نيكوكاری در جوامع را فراهم سازد.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با تأکید بر جهت‌دهی به نيات واقفان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در این مسیر مدنظر متولیان امر قرار گیرد، جهت‌دادن به نیت واقفان در مسیر نیازهای واقعی جامعه‌ امروز است؛ بسیاری از نیازهای جامعه در هر عصر و مکان متفاوت است، هرچند در گذشته انسان‌های شریف و بزرگواری با نیات خیرخواهانه و با توجه به شرایط محیطی و اجتماعی و نیازهای روز جامعه، مبادرت به وقف اموال خود برای مصارف خاص کرده‌اند، اما امروز پس از گذشت سال‌ها و قرن‌ها به‌دلیل تحولات سریع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، برخی از این مصارف مصداق خود را از دست داده‌اند.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده تاکید کرد: هرچند که بر اساس ضوابط و شرایط خاص، درآمد این موقوفات در جهتی نزدیک و مرتبط به نیت واقف هزینه می‌شود، ولی می‌توان از این تجربه استفاده کرد و ضمن ارائه‌ مشاوره و راهنمایی واقفان، آن‌ها را تشویق کرد که اولاً نیات خود را براساس نیازهای واقعی جامعه قرار دهند و ثانیاً محدوده‌ نیت خود را گسترش داده و شرایط آینده‌ جامعه را نیز در نظر بگیرند.

وی در پایان یادآور شد: قطعاً هرچه امکان بهره‌برداری از موقوفات در راستای گسترش علم و دانش، رفاه اجتماعی و خدمت به بندگان خدا در ابعاد مختلف بیشتر باشد، نتیجه و ثمره‌ بیشتری نیز عاید واقفان خیراندیش و نیکوکار خواهد شد و آن‌ها از اجر معنوی بیشتری برخوردار می‌شوند.

→ خواندن مطلب قبلی

استفاده از GIS برای ثبت رقبات

خواندن مطلب بعدی ←

تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی اجرای نیات

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =