زلف وقف و گره «دانش‌بنیان‌»ها

شاید کمتر کسی به این فکر کند که وقف می‌تواند با فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین نیز ارتباط پیداکند، اما فعالیت‌های دانش‌بنیان که یکی از شاخصه‌های رشد علمی است امروز در دستور کار مجموعه اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

 به گزارش رسامدیا، شاید همین امروز اگر از مردم بپرسیم چه ذهنیتی از مصادیق وقف در ذهن دارید؟ عمدتاً پاسخ خواهند گفت: کمک به بیماران، ایتام، خانواده‌های بی‌بضاعت و هیئت عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع). اما شاید کمتر کسی به این فکر بیفتد که وقف می‌تواند با فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین نیز ارتباط پیداکند.

بسیاری از زمین‌ها و ساختمان‌های وقفی، از نوع «منفعتی» هستند، یعنی واقف نیت کرده است که اگر از این زمین‌ها و ساختمان‌ها درآمدی به دست آمد، بخشی از آن درآمد برای نیتی خاص مثل خدمت به محرومان به کار گرفته شود. سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه دارد، بر این زمین‌ها فعالیتی اقتصادی تعریف کند تا از آن‌ها درآمدی حاصل شود، آنگاه این درآمد را در راستای نیت واقف مصرف کند.

فعالیت‌های دانش‌بنیان که یکی از شاخصه‌های رشد علمی است و در شرایط تحریم ظالمانه دشمن، می‌تواند یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی نیز باشد، امروز در دستور کار مجموعه اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است. یعنی به جای اینکه در زمین وقفی، فعالیت‌های تجاری بی‌ارتباط با نیازهای اساسی کشور، فعالیت‌های تجاری غیرمرتبط با نیازهای طبقه محروم، «مال»سازی یا ساخت کارخانه‌های کم‌بازده انجام شود، مراکزی برای انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود، آنگاه از درآمد حاصل این فعالیت دانش‌بنیان، نیت واقف اجرا شود.

در ادامه، با برخی شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت کردند، آشنا می‌شویم:

شرکت فن‌گستران خودروی توس که سال ۹۶ تأسیس شده است و موتورهای الکتریکی با برق شارژی تولید می‌کند، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که مجموعه اوقاف و امور خیریه از آن حمایت می‌کند. این موتورها به مدت سه ساعت شارژ می‌شوند و می‌توانند به مدت چندین ساعت با سرعت ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر حرکت کنند.

تولید این محصول دانش‌بنیان می‌تواند گامی در جهت کاهش آلاینده‌ها و آلودگی هوا، صرفه‌جویی در انرژی و نیز کاهش استفاده از محصولات نفتی باشد.

شرکت ایلیابنیان دانش نیز با ۱۵ سال سابقه، سنسور گاز برای محیط‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی تولید می‌کند که محصولی اساسی در تأمین امنیت ساختمان به شمار می‌رود.

شرکت تجهیزات پزشکی تپش که اوقاف از آن‌ها حمایت می‌کند، در نظر دارد تا ۱۰ محصول پزشکی جدید در شرایط تحریم تولید کند. سرنگ مخصوص اینفلیتور که برای آنژیوپلاستی و بالن زدن قلب به کار می‌رود و نیز نخ غیرقابل جذب برای جراحی قلب از محصولات قبلی این مجموعه بوده است.

مسئول این شرکت می‌گوید: کیت ACT تشخیص انعقاد خون(در هنگام جراحی قلب) که سالانه ۳۰۰ هزار عدد و انحصارش دست آمریکاست، از دیگر محصولات این شرکت است.

شرکت ایمن‌گستر دامان کیش با ۱۵ سال سابقه کار، تولید انحصاری ۹۰ درصد دستگاه‌های تشخیص رادیواکتیو را انجام می‌دهد. این شرکت دانش‌بنیان هم‌اکنون دستگاه سنجش تراکم استخوان را تولید کرده و قرار است با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه، این محصول را به مرحله تجاری برساند.

شرکت فناوری‌های بن‌یاخته، دیگر شرکتی است که از سلول‌های بنیادی برای درمان ضایعات نخاعی استفاده می‌کند. استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان چندسالی است که در کشور آغاز شده و حالا حمایت مجموعه اوقاف و امور خیریه از این زمینه می‌تواند جان تازه‌ای به این روش‌های درمانی پرهزینه و پرزحمت بدهد.

شرکت ارمغان تجارت پرهام که اولین و تنها تولیدکننده دستگاه سونوگرافی در کشور است، از جمله این شرکت‌هاست، مهندسان و پزشکان این گروه اقدام به تولید دستگاه سونوگرافی دو بعدی و سه بعدی رنگی در سطح ایران و خاورمیانه کرده‌اند، تاکنون دو نمونه از این دستگاه ساخته شده و استانداردهای لازم برای آن اخذ شده است. این محصولات در بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) مورد آزمون‌های لازم قرار گرفته و قرار است با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه در خط تولید قرار گیرد.

با تحقق این هدف نه تنها از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود، بلکه می‌توان بازاری جهانی با محوریت کشورهای خاورمیانه برای این محصولات کاربردی ایجاد کرد و ارزآوری به کشور را افزایش داد.

یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت نگین بذر دانش است که محصولی با عنوان بذر هیبرید تولید می‌کند. کشور ما در سال‌های اخیر با معضل کمبود بذر سبزیجات مواجه است، اما تولید گسترده این محصول نه تنها می‌تواند نیازهای ما را تا حد زیادی برطرف کند، بلکه می‌تواند به کشور روسیه صادر شود.

امکان پیوند وقف با گردشگری حلال

برخی از آثار باستانی کشورمان، از ابنیه تاریخی گرفته تا اشیای کهن، موقوفاتی بود‌ه‌اند که برای مساجد، بقاع متبرکه یا آرامگاه بزرگان وقف شده‌اند. شاید کسی بپرسد از این موقوفات امروز چه استفاده‌هایی می‌توان داشت؟

برای مثال، شیئی تاریخی که فردی در قرن ششم هجری آن را برای آستان امامزاده‌ای وقف کرده است، امروز چه فایده‌ای برای عموم مردم می‌تواند داشته باشد و به عبارت دیگر چگونه می‌تواند در تأمین نیازهای اساسی کشور که اولویت جدید سازمان اوقاف و امور خیریه است، نقش ایفا کند؟ پاسخ به این سؤال را باید در صنعت توریسم و گردشگری حلال جست‌وجو کرد.

مجموعه اوقاف و امور خیریه موظف است ضمن هماهنگی کامل با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور حفظ و حراست از این موقوفات، امکان بازدید گردشگران داخلی و خارجی را از این موقوفات پدید آورد. بدین منظور، توافقنامه‌ای میان وزارت میراث فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسیده است که بازنمایی سنت دیرینه و حسنه وقف را در آئینه میراث فرهنگی کشورمان تقویت می‌کند.

→ خواندن مطلب قبلی

تأسیس سه مرکز دانش بنیان توسط سازمان اوقاف

خواندن مطلب بعدی ←

طراحی پلتفرم وقف در ساختار فناوری، ضرورتی برای توسعه امور دانش‌بنیان است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 19 =