اعتمادسازی زمینه ساز افزایش مشارکت مردمی در امور خیریه است

با توجه به اینکه هر فرد به نسبتی یک نوع حس دلسوزی نسبت به مشکلات و معضلات دیگران را دارد، بهترین راه برای تشویق به انجام امور خیریه این است که این احساس در افراد حفظ و تقویت شده و اعتمادسازی به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد.

در پیشامد ها و بلایای مختلف طبیعی مانند سیل و زلزله و یا مواردی مانند بیماری و فقر، معمولا در اکثر جوامع ممکن است برای گروه هایی از انسان ها مشکلاتی پدید آید. جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه در چنین شرایطی می تواند باعث پیشرفت جدی در رفع معضلات و مشکلات شود. در اثر پیدایش این مشکلات به صورت طبیعی این افراد در تهیه مواردی ابتدایی مانند غذا، دارو و یا سرپناه دچار مشکل می شوند و از طرفی دیگر ممکن است به لحاظ شغلی و درآمد نیز شرایط مناسبی نداشته باشند. در چنین شرایطی است که سازمان های خیریه رسمی و غیر رسمی به کمک این افراد شتافته و تا حد امکان بخشی از مشکلات اساسی آن ها را برطرف می کنند.

با توجه به اینکه منبع درآمد اکثر این سازمان ها و خیریه ها به صورت مستقیم از دریافتی های مردم است، جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه می تواند یکی از بهترین روش ها برای حل بیشتر مشکلات و رساندن اقلام مورد نیاز به این افراد باشد. حال این موضوع در صورتی که نادیده گرفته شود باعث ایجاد شرایطی بد برای این سازمان ها و ایجاد مشکلات بسیار در هنگام بلایای طبیعی با توجه به کاهش اشتیاق برای کار خیر می شود.

 

به جای فشار آوردن به مردم، به افراد کمک کنیم تا احساسات خود را لمس کنند

مطالعات نشان داده است که مردم و افراد مختلف عکس العمل خوبی نسبت به فشار و تبلیغات مستقیم برای کمک به خیریه ها ندارند. بنابراین شما باید درک کنید که جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه مستلزم به کارگیری روش های دیگری است. یکی از این روش ها، سعی در درک و فهماندن مشکلات و فاجعه ها و برانگیختن احساسات انسانی افراد است. مستندهای تهیه شده در شرایط واقعی برای مشکلاتی مانند فقر، سیل، زلزله و یا کمبود امکانات آموزشی، ورزشی و… می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

گره زدن بخشش در امور خیریه به اهداف و اصول اجتماعی با استفاده از هویت فرد

تحقیقات صورت گرفته در دنیا تا به اینجا این اصل را به اثبات رسانده است که یکی از راه های درست و اصولی جذب و تشویق افراد به مشارکت در امور خیریه، گره زدن بخشش به یک هدف برای فرد بخشنده و اجتماع است. در این زمینه، گره زدن هر فرد کمک کننده به یک عنوان با اهدای یک منصب به او در سازمان های خیریه می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای مثال افرادی که کارت اهدای عضو و یا کارت اهدای خون خود را دریافت می کنند و یا به عنوان داوطلب در سازمان هایی مانند جمعیت هلال احمر فعالیت می کنند، به صورت تجربی مسئولیت های بیشتری را در امور خیریه قبول کرده و خود را مسئول دانسته اند!

نشان دادن تاثیرات قبلی کمک های افراد به سازمان ها و خیریه ها

یکی از بهترین راه ها برای جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه این است که افراد کمک کننده را همواره بخشنده بدانید و این حس را به آن ها القا کنید. در این زمینه انجام اقداماتی مانند نشان دادن نتایج کمک های قبلی به صورت عینی و همچنین اعطای عناوین مختلف به این افراد بر اساس میزان فعالیت خود در سازمان های مختلف خیریه می تواند تاثیرگذار باشد. دکتر سامر آلن در این خصوص می گوید: مردم زمانی که بخشندگی را یک صفت و عضوی از وجود خود بدانند، کمک های بیشتری انجام خواهند داد.

 

از مردم بخواهید کمک‎ها را بعدا پرداخت کنند و از آن ها بابت کمک‌هایشان تشکر کنید

یکی دیگر از روش های موثر در جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه این است که قبل از کمک های آن ها، به صورت صمیمانه و ترجیحا تک به تک و رو در رو از آن ها تشکر کنیم. خیریه ها همچنین باید سعی کنند که در تبلیغات و یا مراسمات خود از استفاده از لفظ هایی که کار خیر را اجباری نشان می دهد، پرهیز کنند. در عوض می توانند برای تاثیرگذاری بیشتر، کمک و انجام امور خیریه را کاملا اختیاری دانسته و حتی به داوطلب ها گفته شود که هر زمان که تمایل داشتند می توانند این کار را متوقف کنند. این مورد نیز به صورت علمی و تجربی به عنوان یک راه خوب برای جذب و تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه شناخته شده است.

→ خواندن مطلب قبلی

راهبردهای بهره‌گیری متوازن از وقف و امورخیریه

خواندن مطلب بعدی ←

تأسیس سه مرکز دانش بنیان توسط سازمان اوقاف

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 4 =