تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تا مردادماه

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آخرین تغییر و تحولات برنامه های قرآنی این سازمان از تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن تا مرداد ماه خبر داد.

به گزارش رسامدیا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد برگزاری مسابقات قرآن با توجه به وضعیت عمومی کشور، گفت: امسال مرحله شهرستانی را بر اساس چند شاخص تجمیع کردیم و در واقع در استان‌ها منطقه‌ای شده و ابلاغ شده است تا در زمان برگزاری مسابقات شهرستانی و استانی تجمعی وجود نداشته باشد و شرکت‌کننده صرفاً در زمان اجرای خود در سالن حضور داشته باشد. در مرحله استانی نیز با توجه به وضعیت استان تصمیم‌گیری خواهد شد، مسابقات ملی نیز تابع شرایط است و اگر مسابقات بین‌المللی برگزار شود، سراسری نیز برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: دو مکاتبه با وزارت بهداشت صورت گرفته و در هیچ یک به طور قطعی به لغو مسابقات اشاره نشده است. در آخرین نامه حتی پیشنهاد برگزاری مسابقات در آبان‌ماه ارائه شده است که در نهایت به برگزاری غیر حضوری و … توصیه شد. با توجه به شرایط موجود و اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور، بعید است مسابقات بین‌المللی برگزار شود. ضمن اینکه تیم‌هایی برای بررسی گزینه‌های برگزاری و از جمله برگزاری غیر حضوری متمرکز شده است که البته نیاز به زیرساخت‌های زیادی دارد. تلاش می‌کنیم‌ تا برگزار شود، اما شرایط، بسیار تعیین‌کننده خواهد بود، ضمن اینکه به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیستیم.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه به غیر از اردن، هیچ کشوری مسابقات بین‌المللی خود را لغو نکرده است، اظهار کرد: برگزاری مسابقات دارای اهداف فرهنگی است که اگر قرار باشد مسابقات برگزار شود و تجمعی نداشته باشیم، شور و حال خود را نخواهد داشت، امیدوار هستیم حداکثر در مردادماه، برگزاری مسابقات بین‌المللی تعیین تکلیف شود.

مشارکت سازمان اوقاف در اجرای طرح قرآنی 1454

سازمان اوقاف با توجه به اینکه مسئولیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن را بر عهده دارد در اجرای طرح قرآنی 1454 نیز مشارکت می‌کند و این طرح را مورد حمایت قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه مسئولیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن را بر عهده دارد، از اجرای این طرح حمایت می کند و یکی از اقدامات زیرساختی سازمان در این زمینه، طراحی سامانه‌ای برای تجمیع تعداد حافظان قرآن است.

در رابطه با حفظ قرآن نیز اقداماتی برای سال جاری در نظر گرفته شده است، از جمله اینکه در جلسه کارشناسی با محوریت شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مصوبه‌ای تهیه شده که رسانه ملی در زمینه حفظ قرآن، یک برنامه پنج‌ساله داشته باشد. همچنین امسال تلاش شده آیتم‌های متنوعی تهیه شود و محدود به استادمحوری و استودیومحوری نباشد و قرار است یک ‌تیم‌ کارشناسی در کنار طرح حضور داشته باشد و نقاط قوت و ضعف را برای دوره‌های بعدی احصا کند.

امید است تأثیرپذیری این  طرح‌ها را در جامعه ببینیم و مردم ما برنامه ای را برای پرداختن به قرآن به صورت روزانه در نظر بگیرند که این کار تنها از طریق صدا و سیما امکانپذیر است.

داوری مسابقات قرآن ساماندهی و از حالت سلیقه‌ای خارج می‌شود

بر اساس طرح آموزش تخصصی قرآن که از سوی مرکز قرآنی سازمان اوقاف اجرا می‌شود، داوران قرآن از آموش تخصصی بهره‌مند شده و ساماندهی می‌شوند به این ترتیب داوری مسابقات از حالت سلیقه ای خارج می‌شود.

مأموریت‌های مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سه حوزه کلی آموزش‌های تخصصی قرآن‌، مسابقات و توسعه موقوفات تعریف شده است که هر کدام از این حوزه‌ها زیرشاخه‌هایی دارد؛ به عنوان مثال در بخش آموزش‌های تخصصی، بحث حمایت از نخبگان قرآنی هم دیده شده است.

در سال های گذشته، ظرفیت مرکز قرآنی به دلیل بزرگی و حجم مسابقات در این بخش خلاصه شده بود و همه مرکز را با مسابقات می‌شناختند و به آموزش‌ها و موقوفات به صورت جدی پرداخته نشده بود. لذا با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نظر دارد برنامه‌ها و بودجه‌های خود را به هر سه حوزه اختصاص دهد.

مدعیان داوری مسابقات قرآن مورد آزمون قرار می گیرند

در بحث آموزش‌های تخصصی، جنس آموزش‌ها به نحوی با محور مسابقات است و قرار است بحث آموزش و ساماندهی داوری به عنوان یکی دیگر از بحث‌هایی که چندین سال است مطرح شده، امسال به سرانجام برسد و نظامی برای این کار تعریف خواهد شد تا از حالت سلیقه‌ای خارج شود. لذا برنامه مرکز قرآنی این است که فراخوانی منتشر کند و از هر کسی که مدعی داوری در هر رشته‌ای باشد، دعوت به عمل آید تا در یک مسابقه شبیه‌سازی شده، مورد آزمون قرار بگیرد تا گزینش شود بدین ترتیب در داوری محدود به تعداد خاصی نخواهیم بود.

تقویت قرائت و حفظ قرآن به صورت تخصصی

از دیگر برنامه های مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، تقویت موضوع قرائت و حفظ قرآن به صورت تخصصی در کشور است، زیرا یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که ورودی مسابقات دچار افت شده است، لذا باید آموزش‌های تخصصی جدی گرفته شود و به همین منظور مقرر شده است از جلساتی که کار تخصصی می‌کنند و نخبگان قرآنی، حمایت به عمل آید و حداقل‌هایی برای آنها فراهم شود تا انگیزه‌ای برای ورود داشته باشند.

تمرکز مرکز قرآنی سازمان اوقاف بر روی وقف‌های مشارکتی

در رابطه با وقف های قرآنی نیز با توجه به اینکه بسیاری از وقف‌های قرآنی محدود به کارهای سنتی همچون تلاوت بر سر مزار درگذشتگان است. مرکز امور قرآنی در حال حاضر بر روی وقف‌های مشارکتی قرآنی تمرکز کرده‌ و قرار شده است تعدادی پروژه که برای مردم‌ ملموس باشد، معرفی شود و عواید آن پروژه‌ها به سمت حمایت‌ از فعالیت‌های قرآنی برود.

→ خواندن مطلب قبلی

سازمان اوقاف در زمینه ارزان‌سازی در شرایط تحریم وارد عمل شده است

خواندن مطلب بعدی ←

تبیین مناقب و کرامات حضرت زهرا(س) در مجموعه سخن‌آرای 4

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + پنج =