حجت‌الاسلام خاموشی عنوان کرد:
رفع آسیب‌های اجتماعی با احیای «وقف و امور خیریه»

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در صدد هستیم موقوفاتی که برای آنها تعیین تکلیف نشده است را به سمت «وقف‌های دانش‌بنیان» سوق بدهیم، همچنین بحث احیای «وقف و امور خیریه» مد نظر است، چرا که از این طریق می‌توانیم به رفع آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی با بیان این که رسانه در حال حاضر یک قدرت است اظهار کرد: رسانه قدرتی است که می‌تواند نقش تعیین کننده داشته باشد و می‌تواند جوامع و حکومت‌ها و نقایص و چالش‌های آنها را موشکافانه مورد نقد و بررسی قرار دهد. در رابطه با نقد مطالب باید بگویم ما دو نوع نقد داریم یکی نقد از نوع تخریب است که از روی غرض ورزی انجام می‌گیرد و یک دیگری نقد برای اصلاح است.

خاموشی ادامه داد: سازمان اوقاف یک تمایزی با سایر سازمان‌ها دارد و آن این است که ما باید به تعداد موقوفات  منابع را مورد بررسی قرار بدهیم  و مصارفی که براساس وقف نامه‌ها نوشته شده را ببینیم. گاهی برخی از واقفان تاکید کردند که وقف آنها در یک مکان و مسیر خاص باشد. باید وقف‌نامه را بشناسیم و براساس آن عمل کنیم. بر همین اساس افرادی که در این عرصه فعالیت دارند باید وقف نامه‌ها را بخوانند. مثلا ما در سازمان اوقاف وقف‌نامه‌ای به نام ” البرز” داریم که این واقف تاکید کرده فقط از مال خود و بدون هیچ چیزی در عرصه مسائل فناوری بهره ببریم. ما در مجموعه کار خودمان حسابرسی و نهاد تحقیق داریم و باید متولیان را مورد بررسی قرار بدهیم. ساختار ما هم باید قابل مطالعه باشد. بنده معتقدم با فروش املاک وقفی مسئله وقف حل نمی‌شود اصل وقف باید بماند از این به بعد آن چه که ما می‌خواهیم انجام بدهیم این است که به افزایش بهره‌وری رقبات بدون فروش آنها بپردازیم.

خاموشی تاکید کرد: موقوفاتی داریم که دارای درآمد هستند و برای آنها می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و آنها را به سمت وقف‌های دانش بنیان سوق بدهیم ما سعی کردیم در مرحله تجاری سازی به صاحبان ایده کمک کنیم. درست است که در این عرصه دولت حمایت می‌کند اما آن نقطه‌ای که نیازمند همکاری و بهره‌وری سازمان اوقاف باشد ما نیز فعالیت می‌کنیم چرا که این امر برای همگان نفع دارد.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف بخشی به اسم “امور خیریه” دارد و ما احیای امور خیریه را نیز مد نظر داریم و درصدد هستیم بتوانیم از این طریق به رفع آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم. در اولین اقدام برای ۳۵۰ نفر از زندانیانی که مسئله مالی خرد داشتند اقدام کردیم و آنها را به کانون خانواده برگرداندیم. همین امر می‌تواند اقدامی مبارکی در جهت کاهش آسیب‌ها باشد. همچنین درصدد رسیدگی به خانه‌های ایتام هستیم که به بخش زیادی از آنها باید رسیدگی شود. از سوی دیگر درصدد صدور مجوزهای صندوق‌های قرض الحسنه وقف هستیم تا این از طریق با احیای امور خیر به سمت این مسئله حرکت کنیم.

خاموشی در ادامه در پاسخ به این سوال که جهت آگاهی‌سازی مردم از مزایای وقف و احیای موقوفاتی که در عرصه مسائل روز باشد چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: درصدد هستیم با شرکت‌های دانش بنیان فعالیت خود را به صورت گسترده آغاز کنیم و اکنون با یکی از شرکت‌ها در عرصه تجهیزات پزشکی و تامین امکانات سخت افزاری بیمارستان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم. همچنین در عرصه موقوفاتی برای محیط زیست و مسائل پزشکی نیز برنامه‌های ارزشمندی را ارائه داده‌ایم. به نظر می‌رسد جامعه و نسل‌های امروز ما باید بیشتر با کارکردها و اهداف وقف آشنا شوند و این امر از طریق اطلاع رسانی در فضاهای مجازی و خبرگزاری‌ها صورت می‌گیرد. این که ما یک پهپاد دشمن را مورد هدف قرار می‌دهیم نشان می‌دهد در عرصه مسائل دانش‌بنیان  تکنولوژی را به سطحی رسانده‌ایم که در برابر ابرقدرت‌ها بایستیم. این تکنولوژی از طریق وقف هم راحت‌تر پیشرفت می‌کند. سعی کرده‌ایم در عرصه وقف‌های جدید از مسائل دانش بنیان و استارتاپ‌ها بهره ببریم.

→ خواندن مطلب قبلی

بزرگترین وقف های تهران کجاست؟

خواندن مطلب بعدی ←

واکاوی وقف و مؤسسات خیریه در دیگر کشورها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 18 =