سازمان اوقاف از امکانات فرهنگی و قرآنی برای ایجاد آرامش در جامعه بهره ببرد

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه با در اختیار داشتن مراکز قرآنی، فرهنگی و بقاع متبرکه، فعالیتهای گسترده ای در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی دارد که می‌تواند از این امکانات برای ایجاد آرامش در جامعه بهره ببرد.

به گزارش رسامدیا، محمد مهدی بحرالعلوم رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بیان نوع نگاه دین به سلامت افراد، اعتقادات و نقش آن در مواجه با مشکلات و میزان باور انسان‌ها به مسائل توحیدی در مقابله با مشکلات پرداخت و گفت: باور به معنویات در فراز و نشیب های زندگی می‌تواند در ارتقاء سازگاری و پیشرفت انسانها نقش موثری ایفا کند. در برخی بحران ها که توسط علم اثبات شده و در سنین مختلف اتفاق می افتد یا بحران هایی که عوارض طبیعی و جغرافیایی ایجاد می کند، باور به معنویات به معنای واقعی راهگشا خواهد بود. گاهی اوقات در آزمونی شرکت کرده و نمره ای دریافت کرده ایم اما تا زمانی که این دانش را باور نکرده باشیم و در وجود ما رسوخ نکرده باشد، کارساز نخواهد بود. بحران هایی که در زندگی با آنها موجه می شویم اولا آزمون و حکمت الهی است، ثانیاً حتما راه نجات برای آنها قرار داده شده است. خداوند همیشه خواستار خیر و صلاح بندگان است و در کنار آزمایش ها به انسان عقل و دانش هم عطا کرده تا در جایی که به بحران برمی خورد تدبیر کرده، از عقل خود استفاده کند و راهکار رهایی از بحران را اتخاذ کند و اینها در کنار هم آرامش نسبی را برای انسان مؤمن ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: هر چه ایمان در جان انسان مؤمن بیشتر رسوخ کند از آرامش بیشتری برخوردار خواهد بود. حفظ آرامش در زندگی طبیعی که همه آرام هستند، هنری نیست، هنر آنجاست که در شرایط بحران بتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم. وقتی که احوال تغییر می کند، افراد هم جوهره وجود خود را می شناسند و هم برای دیگران آشکار می شود. باور حقیقی و درونی به معنویات، خداوند و صفات او حتماً در انسان آرامش ایجاد می کند. در شرایط کنونی نیز باور به معنویات منافاتی با پرهیز از بعضی کارها مثل پرهیز از اجتماعات و… ندارد.

بحرالعلوم بر ضرورت همکاری همه سازمانها و نهادها برای مقابله با ویروس کرونا تأکید کرد و افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله نهادهایی است که می تواند در این زمینه همکاری و تعامل سازنده با وزارت بهداشت داشته باشد در این راستا اگر موقوفات عام المنفعه برای بیماری ها و امراض وجود داشته باشد، قطعاً مسیر شرعی خود را طی می کند. اما به هر حال سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل بهره‌مندی از موقوفات می تواند زیر نظر مراجع و متولیان امور، موقوفات را به سوی رفع مشکلات اخیر سوق دهد. ضمن اینکه سازمان اوقاف در حوزه های مختلف فرهنگی و قرآنی فعالیت های گسترده ای دارد و مراکز قرآن و عترت، مراکز فرهنگی و بقاع متبرکه را در اختیار دارد و می تواند از این امکانات برای ایجاد آرامش در جامعه بهره ببرد. در زمینه آموزش های دینی آن طور که باید از فضای مجازی استفاده نکرده ایم و این شرایط فرصتی است تا این فضا را خوب بشناسیم و بتوانیم در زمینه های مختلف آموزش و تبلیغ و ترویج فعالیت کنیم و در این زمینه باید از اهل فن و کسانی که تجربه، علم و دانش کافی دارند بهره مند شویم. شرایطی که در ماه های اخیر به وجود آمد، موجب شد به این فکر بیافتیم که می شود برخی تعاملات و آموزش ها در فضای غیر حضوری صورت پذیرد، البته اقداماتی صورت گرفته و امید است در آینده شاهد اقدامات بهتر در این زمینه باشیم.

وی در پایان با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و شرایط خاصی که جامعه برای نخستین بار تجربه می‌کند، تصریح کرد: در رابطه با ماه رمضان با توجه به شرایط به وجود آمده باید نظر مراجع را جویا شویم، اما چه افراد روزه بگیرند و چه به دلیل بیماری این توفیق از آنها صلب شود در ماه رمضان به دلیل اینکه ماه قرآن است و ما به طور سنتی در این ماه با قرآن بیشتر مأنوس بودیم باید ارتباط خود را با کلام وحی بیشتر کنیم. از جمله موضوعات قرآنی که با توجه به شرایط کنونی و ایام ماه رمضان می توانیم به آن بپردازیم، موضوع حفظ قرآن است، زیرا حفظ قرآن نیازمند محیط آرام، ذهن متمرکز و بدور از رفت و آمد است که این شرایط ایجاد شده و می توانیم از این فضای قرنطینه یا شبه قرنطینه که وجود دارد برای انس بیشتر با قرآن استفاده کنیم و همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ممکن است امکان برگزاری مراسم و تجمعات نباشد، اما افراد به صورت فردی توجه به فرایض دینی را فراموش نکنند. بنظر می رسد با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم شده، دلها بیشتر متوجه خدا شده است و مردم امسال ماه رمضان معنوی تری را تجربه خواهند کرد.

→ خواندن مطلب قبلی

نگاه پژوهشی و مصور به بقاع متبرکه تهران در مجموعه «آستان آسمان»

خواندن مطلب بعدی ←

لزوم بازنگری در قوانین برای احیای وقف

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − یک =