وقف؛ همراه پژوهش های علمی و صنعتی برای رفع نیازهای جامعه

تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که اگر وقف انجام شده در راستای حمایت و کمک به تحقیقات پژوهشی متخصصان و پژوهشگران در کشورمان باشد چه اتفاق مهمی رخ می‌دهد، زیرا بسیاری از این تحقیقات همچون تولید دارو برای درمان بیماری‌های خاص نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیاد هستند.

به گزارش رسامدیا، در دوراهی مانده بود، با وجود علاقه و استعداد عجیبی که داشت اما باید تحصیل را رها می‌کرد با فوت پدرش باید از تمام ایده‌ها و افکار خلاقانه خود دست می‌کشید حتی طرح آبیاری جدیدی که برای مزرعه کوچک پدری در سر داشت. شاید در اطراف خود افراد با استعداد و نخبه را دیده‌ باشید که با وجود خلاقیت خوبی که در آنها وجود دارد اما به علت مشکلات مالی مجبور به تغییر مسیر زندگی خود می‌شوند. افرادی که در صورت ادامه فعالیت، شاید کارآفرینی موفق شوند و  اقدامات مهمی را برای کشور انجام دهند. از سوی دیگر  افراد بسیاری نیز وجو دارند که بخشی از اموال و دارایی‌های خود یا آنچه در حد توان دارند را وقف می‌کنند.

اما تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که اگر وقف انجام شده در راستای حمایت و کمک به تحقیقات پژوهشی متخصصان و پژوهشگران در کشورمان باشد چه اتفاق مهمی رخ می‌دهد، زیرا بسیاری از این تحقیقات همچون تولید دارو برای درمان بیماری‌های خاص نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیاد هستند. تامین مالی پایدار تحقیقات و پژوهش‌های علمی سرعت رشد و پیشرفت این عرصه را افزایش می‌دهد و همچنین در صورت استفاده‌ مناسب و سازنده از این تولیدات علمی، کیفیت زندگی ایرانیان افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین برخی از وقف‌ها در کشور وقف‌های مرتبط با حوزه علم و فناوری است و بسیاری از افراد وقف کننده افراد تحصیلکرده و علمی هستند بنابراین وقف علمی برای این افراد اولویت دارد بنابراین خروجی این فعالیت‌ها اگر از بستر معاونت علمی انجام شود نتیجه بهتری خواهد داشت.

پس در عصر حاضر و زندگی‌های امروزی که انسان‌ها مشغولیت‌های زیادی را برای گذراندن زندگی خود دارند اما هنوز وقف و بنیادهای وقفی و خیریه را پدیده ای سودمند در مسیر رشد خود می‌دانیم، زیرا وقف در نظر بسیاری از ما چاره‌ای کارساز و سودمنداست که می‌تواند گوشه‌ای از دردهای جامعه را تسکین دهد و همانطور که می‌دانیم بسیاری از معضلاتی که در زمینه‌های مختلف گریبانگیر مردم یک جامعه است، تنها بوسیله دولت و دستگاه‌های اجرایی قابل حل نبوده و مشارکت و یاری خود مردم در حل مشکلات تاثیرگذار است.  بنابراین فرهنگ وقف نهادی است که از طریق آن می توان بخش قابل توجهی از کمبودها و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی‌های مردم نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آنها به کار بست.

پس چه بهتر که در سرزمینی که مردمانش چنین تفکری دارند از این اموال در جهت توسعه علمی و فناورانه کشور استفاده شود، همانطور که بسیار شاهد وقف‌های علمی همچون ساخت مدرسه و مراکز علمی در نقاط دور افتاده، هستیم با ساماندهی این وقف‌ها و جهت دهی آنها به سمت تحقیقات پژوهشی تولید و رونمایی از محصولات فناورانه روز به روز رونق بسیاری گرفته و از سویی نیاز کشور به واردات بسیاری از این محصولات کاهش می‎یابد.

البته در این زمینه می‌توان به سخنان گهر بار رسول اکرم (ص) و دیگر پیشوایان اسلام ارجاع کرد که پرداختن به علم و دانش، همراه تعلیم و تعلم و فراهم آوردن امکانات برای آن را از عبادت دانسته اند و توصیه شده که به وقف اموال خود جهت این گونه امور همت گماشته شود.

→ خواندن مطلب قبلی

طراحی پلتفرم وقف در ساختار فناوری، ضرورتی برای توسعه امور دانش‌بنیان است

خواندن مطلب بعدی ←

انتشار 50 هزار نسخه قرآن و مفاتیح توسط چاپ و انتشارات اوقاف

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 8 =