مرحله پایانی سی‌وهشتمین مسابقات قرآن دانش‌آموزی در شبکه شاد برگزار می‌شود

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش طی نشست خبری گفت: مرحله کشوری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در دو بخش مقدماتی در قالب ارسال فایل‌ها و آثار ضبط شده و بخش نهایی به صورت زنده با بهره‌گیری از بستر «شاد» و با قضاوت ۱۶۰ داور تراز اول کشور برگزار می‌شود.

به گزارش رسامدیا، نشست خبری مرحله کشوری سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، صبح امروز، اول مردادماه، با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، به صورت تصویری در بستر شبکه شاد برگزار شد.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه تمام همکاران در ستاد برگزاری مسابقات سعی کردند وظایف خود را با توجه به شرایط ناشی از ویروس کرونا درباره فرهنگیان و دانش‌آموزان انجام دهند، گفت: یکی از فعالیت‌های دیرینه آموزش و پرورش، برپایی مسابقات قرآن، عترت و نماز است که امسال چهل سال از برگزاری آن می‌گذارد، یعنی دو دوره اول این مسابقات به عنوان مقدماتی لحاظ شد و امسال شاهد برگزاری مرحله کشوری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی هستیم.

وی با ذکر اینکه مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در پنج مرحله مدرسه(آموزشگاهی)، منطقه‌ای، استانی، کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود، ادامه داد: امسال با وجود تمام مشکلات، شاهد برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری از مرحله استانی  بودیم و همکاران در ستاد به ویژه در روزهای اخیر، تلاش کردند تا این مسابقات به نحو شایسته برگزار شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دو میزبان اصلی این مسابقات استان خراسان رضوی(به عنوان میزبان هرساله) و همچنین شهرستان‌های استان تهران هستند، بیان کرد: مسابقات در بخش پژوهشی به میزبانی استان خراسان رضوی و در بخش آوایی به میزبانی شهرستان‌های تهران برگزار می‌شود. از مجموع ۱۵ میلیون دانش‌آموز شرکت‌کننده در فضای آموزش و پرورش بیش از نیمی از این افراد(هفت‌ونیم میلیون دانش‌آموز) به نوعی در مسابقات ۱۴گانه حوزه قرآن، عترت و نماز شرکت می‌کنند. البته آمار امسال جمع‌آوری نشده است و شرایط حاکم بر کشور در شیوع ویروس کرونا قطعاً در تعداد شرکت‌کنندگان اثر گذاشته است، به گونه‌ای که در برخی از رشته‌ها با افزایش شرکت‌کنندگان و در برخی از رشته‌ها شاید ریزش بودیم.

مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه مرحله آموزشگاهی و منطقه‌ای این مسابقات به صورت حضوری (در وضعیت سفید کرونایی) برگزار شد، اما مرحله استانی و کشوری به دلیل گره‌ خوردن با زمان شروع کرونا به صورت غیرحضوری برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد رقابت دانش‌آموزان در مرحله کشوری اما در دو بخش مقدماتی(به صورت ارسال فایل‌های ضبط شده) و بخش نهایی(به صورت لایو و زنده با بهره‌گیری از بستر شاد) طی بازه زمانی مشخص هستیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با وجود اینکه مسابقات مجازی و غیر حضوری است، در برخی از بخش‌ها شاهد رشد تعداد شرکت‌کنندگان بودیم. حتی در حوزه داوری نیز با افزایش روبه‌رو بودیم، چرا که سعی کردیم علاوه بر اینکه مسابقات غیر حضوری به نحو احسن انجام شود، عدالت حاکم بر مسابقات را تقویت کنیم. به طور مثال در کمیته پذیرش و اسکان به دلیل غیر حضوری بودن، شاهد کاهش بودیم، اما در کمیته فوق‌برنامه‌ها ‌شرایطی فراهم شده که با افزایش برنامه‌ها روبه‌رو بودیم به گونه‌ای که بازدیدهای غیر حضوری افزوده شد، چنان‌که شهرستان‌های استان تهران میزبان بخش آوایی بازدید از مرقد حرم امام خمینی(ره)، حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و امامزاده صالح(ع) و همچنین مسابقات فرهنگی و هنری و … را مد نظر و برنامه‌ریزی کرده است.

مسیب‌زاده با اشاره به قضاوت ۱۶۰ داور تراز اول کشور در حوزه قرآن، عترت و نماز در این دوره از مسابقات دانش‌آموزی، اظهار کرد: در بخش آقایان اساتیدی چون غلامرضا شاه‌میوه، محمود لطفی‌نیا، عباس امام جمعه، محمدحسین سعیدیان، محمد عباسی، صدرالحفاظ، زینتی، سیدجواد سادات‌فاطمی، حسنی، جواد پناهی و … و در بخش بانوان نیز راضیه جمالی، سمیه حاجعلی، افخمی و رشیدی و … داوری این دوره از مسابقات را عهده‌دار هستند.

وی ادامه داد: لازم است از همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مراحل مختلف مسابقات، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن تشکر کنم. اذعان می‌کنم در این کار کم‌تجربه هستیم و نه بی‌تجربه، چنانکه تجربه‌ مرحله مقدماتی مسابقات قرآن را در دو سال گذشته تجربه کردیم، اما این تجربه بزرگتر است که بنا بر تأکید وزیر محترم آموزش و پرورش، فقط شیوه برگزاری آن تغییر کرده است.

رضایت از برگزاری مراحل اولیه مسابقات

سیدمجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و دبیر اجرایی بخش آوایی شهرستان‌های استان تهران گفت: پیوستگی برگزاری مسابقات از مرحله حضوری(آموزشگاهی و منطقه‌ای) تا مرحله استانی و کشوری(به صورت غیر حضوری) به نحو شایسته حفظ شد و مشکلی برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در فرآیند مختلف مسابقات پیش نیامد.

هاشمی با اشاره به اینکه برای نخستین بار سایت ثبت اطلاعات شرکت‌کنندگان در بستر فضای مجازی راه‌اندازی شد، گفت: تحویل آثار دانش‌آموزان در مرحله مقدماتی گامی دیگر در این راستا بود. همچنین طی زمان‌بندی انجام شده از ۲۰ تا ۳۰ تیرماه سال جاری مهلت ارسال آثار در مرحله مقدماتی، ۲۰ تا ۲۸ تیرماه ثبت مشخصات دانش‌آموزان شرکت‌کننده، چهارم مردادماه برگزاری آزمون کتبی رشته حفظ، فرآیند اولیه داوری از اول تا نهم مردادماه، ۱۰ مردادماه اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی، ۱۰ تا ۲۰ مردادماه برگزاری بخش نهایی مرحله کشوری با همکاری آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله نهایی، داوران با حضور در فضای حرم مقدس عبدالعظیم الحسنی(ع)، اجرای دانش‌آموزان راه‌یافته به این دوره را به صورت زنده قضاوت و داوری می‌کنند. اختتامیه بخش آوایی این دوره از مسابقات ۱۸ مردادماه و در بخش پژوهشی نیز ۲۶ مردادماه برگزار خواهد شد.

هاشمی بیان کرد: تلاش بر این مبنا بوده است که پیوستگی مسابقات از مرحله آموزشگاهی تا کشوری حفظ شود و تلاش کردیم تا حقی از دانش‌آموزان ضایع نشود و زیرساخت‌هایی را فراهم کردیم که به بهبود وضعیت مجازی کمک می‌کند. تلاش بر این بود تا با توجه به فعالیت در بستر فضای مجازی، برای افزایش سطح رسانه‌ای دانش‌آموزان و فرهنگیان تلاش شود. بنابراین ویژه‌برنامه‌ برگزاری یک ماهه مسابقات را خواهیم داشت.

پایان‌بخش این جلسه پاسخ به سؤالات بود. مسیب‌زاده، در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره رشته‌های بخش آوایی اظهار کرد: این بخش در چهار رشته قرائت قرآن، حفظ(به صورت مشترک در بخش دختران و پسران) و مداحی و اذان(ویژه پسران) برگزار می‌شود. بخش حفظ قرآن در پنج رشته حفظ کل، ۵، ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ عمومی برگزار می‌شود و از هر پایه در هر رشته، یک نفر به مرحله کشوری مسابقات راه یافته‌اند.

اعلام رشته‌های پژوهشی

وی با اشاره به رشته‌های بخش پژوهشی اضافه کرد: احکام، انشای نماز، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله رشته‌های این بخش است. بخش دیگر جشنواره مدیحه‌سرایی، ابتهال و اناشید و تواشیح است که به صورت مجزا در طول سال تحصیلی آینده و مجازی برگزار خواهد شد.

مسیب‌زاده گفت: مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری و آثار ضبط شده ارسال و سپس پایش اولیه انجام و مرحله پایانی(نهایی) نیز به صورت زنده برگزار می‌شود. همچنین، پروتکل‌ها و شیوه‌نامه اجرا تنظیم و به داوران و دانش‌آموزان ارسال شده است. مانور هر رشته(شرکت در آزمون به صورت آزمایشی و آشنایی با فضای اجرا) طی برنامه‌ریزی پیش از موعد انجام می‌شود.

وی درباره زمان اختتامیه این دوره از مسابقات بیان کرد: آئین اختتامیه بخش آوایی ۱۸ مردادماه و بخش پژوهشی نیز ۲۶ مردادماه برگزار می‌شود و تغییر زمان احتمالی اعلام می‌شود اما قطعی است که آئین افتتاحیه و اختتامیه این دوره از طریق شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. همچنین، از هر رشته پنج نفر از هر پایه برگزیده می‌شوند و یادبودی دریافت می‌کنند. این مسابقات با حضور دانش‌آموزان هفت پایه (از متوسطه اول تا متوسطه دوم) برگزار می‌شود.

→ خواندن مطلب قبلی

اجرای طرح «نشاط معنوی» به‌صورت مجازی با استفاده از ظرفیت مبلغین

خواندن مطلب بعدی ←

اسامی برگزیدگان مرحله شهرستانی مسابقات قرآن تهران اعلام شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 1 =