آمادگی دو هزار بقعه برای برپایی مراسم عزاداری در فضای باز

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز در نشستی خبری از توزیع ۵۰۰ هزار بسته ارزاق توسط این سازمان در ماه محرم خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برنامه‌های محرم باید در فضای باز انجام شود امسال در فضای باز ۲ هزار امامزاده با رعایت نکات بهداشتی برنامه عزاداری برگزار می‌کنیم.

به گزارش رسامدیا، نشست خبری ویژه‌برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  غلامرضا عادل طی سخنانی در این نشست،  ماه محرم را اوج عرض ارادت به حضرت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و گفت: تقابلی بین عقل و احساس وجود ندارد، اینکه انجام عزاداری برای ما مهم است نباید ما را از مسیر اصلی خارج کند که این خواست دشمن است، زیرا گاهی دشمن حرفش را با چند واسطه بر زبان ما می‌اندازد، لذا باید آگاه باشیم و بدانیم که درعین‌حال که مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) اهمیت دارد، حفظ بهداشت و سلامت اعضای جامعه نیز مهم است.

وی با تأکید بر اینکه محرم، ماه وحدت همه ظلم‌ستیزان است، افزود: این موضوع مهم محور وحدت شیعه و خاستگاه بقای انقلاب ماست. امسال شرایط خاصی به لحاظ بهداشتی ایجادشده و کشور ما طی ماه‌های گذشته درگیر ویروس کرونا شده است و از این جهت از همه پزشکان، پرستاران و کادر جهادی که سلامت مردم را تأمین می‌کنند و با تلاش آن‌ها شرایط کشور ما به‌مراتب مطلوب‌تر از کشور‌های دیگر شده است، قدردانی و تشکر می‌کنم.

وی با ارائه گزارشی از ویژه‌برنامه‌های شاخصی که در معاونت فرهنگی اوقاف انجام شده است، اظهار کرد: طی سال گذشته ۲۰۰ مراکز افق در امام زادگان راه‌اندازی شد و امسال این تعداد  به  هزار مرکز ارتقا یافت.همچنین از ابتدای امسال در چند نوبت شامل شب عید، نیمه شعبان، ماه رمضان  به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان پرداختیم که درمجموع در این ایام به‌علاوه اعیاد قربان و غدیر ۵۰۰ هزار بسته معیشتی تهیه و توزیع شد.

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: در اوج شرایط قرنطینه به دلیل بیماری کرونا، در ۲۱۷ امامزاده جایگاه‌هایی در نظر گرفته شده که درزمینهٔ تولید ماسک فعالیت داشته‌اند و تا به امروز ۱۵ میلیون ماسک، ۷۰ هزار لباس گان، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم، یک‌میلیون میان وعده و آب‌میوه، پنج میلیون لیتر مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده و ۱۵ هزار پتو و ملحفه تهیه و در بین عموم مردم خصوصاً بیمارستان‌ها توزیع‌شده است.

وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی اجرا شده از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: ۴۶۷ کاروان شادی جشن نیمه شعبان در ۱۳۶۳ نقطه برای مردم برنامه اجرا کردند، ماه رمضان هم ۱۵۰ برنامه در بقاع امامزادگان اجرا شد که رسانه‌ها آن‌ها را پوشش دادند و همچنین ۱۰۸ بقعه به اجرای محافل ترتیل‌ پرداختند و ۵۰۰ بقعه به احیای شب قدر مشغول شدند، همچنین در این راستا ۷۵۰ کانال در فضای مجازی ایجاد شد که طی آن ۱۶۰ هزار مخاطب فعال داشتیم.

عادل ادامه داد: راه‌اندازی ۱۴۷ کاروان شادی برای دهه‌کرامت، ۴۰۶ مراسم قرائت دعای عرفه، ۱۳۴ مراسم نماز عید قربان، ۱۶۵ کاروان شمیم ولایت برای عید غدیر از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف در این ایام بوده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف یادآور شد: اولین اقدام تشکیل ستادی در سازمان اوقاف بود که در این راستا برنامه‌ها تدوین و با پروتکل‌های بهداشتی تطبیق داده شد، همچنین با گروه‌های مرجع نظیر مداحان، مسئولان هیئت‌های شاخص، وعاظ شاخص و نخبگان تبلیغی جلساتی برگزار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه‌های محرم باید در فضای باز انجام شوند بسیاری از امامزادگان این امکان را دارند و امسال در ۲ هزار امامزاده برنامه عزاداری برگزار می‌کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از توزیع بسته‌های معیشتی به‌جای اطعام عزاداران خبر داد و گفت: امسال برنامه‌ریزی ما به این صورت است که ۵۰۰ هزار بسته ارزاق هرکدام به ارزش حدود ۴۰۰ هزار تومان میان نیازمندان توزیع کنیم که ۲۵۰ هزار بسته از محل موقوفات و ۲۵۰ هزار از محل مشارکت‌های مردمی و متولیان موقوفات غیرمتصرفی است، همچنین توزیع این بسته‌ها با کمک هیئت‌های مذهبی صورت می‌گیرد، البته امسال طبخ غذا به کمترین وجه اتفاق می‌افتد و فقط برای موقوفه‌ها و نذوراتی است که صراحتاً به موضوع طبخ غذا اشاره کرده باشند و آن هم برای مجاوران امامزادگان و همچنین کادر بیمارستان‌ها.

عادل از توزیع ۳ میلیون ماسک در بین خادمان هیئت‌های مذهبی در ایام محرم امسال خبر داد و گفت: حمایت از ۱۰۰ هیئت شاخص کشوری به دلیل داشتن مخاطبان زیاد ازجمله برنامه‌های امسال ما محسوب می شود. همچنین برگزاری برنامه تعویض پرچم و سیاه پوشان در هزار بقعه برگزار می‌شود و ویژه‌برنامه علمدار ولایت یادبود سردار سلیمانی در شب تاسوعا در بقاع متبرکه کشور اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به هیئت های سراسر کشور خبر داد و گفت: این کار با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌شود و برنامه‌ریزی ما به این صورت است که از این مبلغان برای جلسات خانگی هم استفاده کنیم و این آمادگی را داریم که روزانه ۱۰ هزار جلسه در ایام محرم را پوشش دهیم.

عادل از چاپ  ۲ هزار نسخه کتاب با عنوان «ماه خون» گرفته تألیف استاد سازگار خبر داد و تصریح کرد: امسال ۱۲ تابلوی فرهنگی به ۵۵۰ امامزاده در قالب طرح نمایشگاه فرهنگی اهدا می‌شود.

→ خواندن مطلب قبلی

تبیین سند بزرگ قرآنی با افق 3تا 5 ساله در کشور ضروری است

خواندن مطلب بعدی ←

جایزه البرز؛ تنها جایزه علمی بر اساس سنت وقف است/ تجلیل از ۵۸ نخبه علمی در پنجاه و هشتمین سال جایزه البرز

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =