نوآوران و البرزی‌های تاریخ پنجاه و هشت ساله این جایزه به پارادایم جدید در حوزه علم توجه داشته باشند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نوآوران و البرزی های تاریخ پنجاه و هشت ساله این جایزه باید به پارادایم جدیدی در حوزه علم توجه داشته باشند، گفت: تا قبل از ورود فناوری های جدید، پارادیمی داشتیم که علم، برآیندهای متافیزیکی داشت، ولی عرصه عمل جهان دومی و ماهیت دیجیتال نداشت. این ماهیت، خلق دانش های ترکیبی بسیار زیادی را به وجود آورد.

به گزارش رسامدیا، حجت الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در همایش ملی نخبگان پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز به اهمیت این جایزه اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های این جایزه این است که پوشش ملی دارد و توانسته در همه استان های کشور حضور پیدا کند، در حالیکه بعضی جوایز مهم ملی بیشتر اختصاص به تهران دارد تا در سطح ملی توزیع شده باشد، ولی این جایزه به نیت واقف بزرگش مرحوم حسینعلی البرز که باید از ایشان به عنوان پایه گذار وقف علمی یاد کرد، دارای اندیشه الهی به تمام معنا بوده و نشان می دهد ایشان توحید را درک کرده است. توحید در تجلیات بالای خود از نیست شدن به هست شدن می رسد. تولد هستی انسان از درک نیستی خود حاصل می شود و این مرد بزرگ به این درک رسیده بوده، چه در نوع کارهایی که در زمان حیات خود انجام داده و چه در وقفی که انجام داده، حکایت از درک عمیق از معنای رسالت انسان دارد. رسالت انسان در بالاترین مرتبه خود، ایجاد ظرفیت برای زندگی سالم و با شرافت است و نوع وقفی که ایشان داشته اند وقف عزت بوده که خلق نوآوری را تشویق کرده است. نوع وقف، وقفی است که شاید امروز بیشتر از هر روز دیگر به آن نیاز داریم.

وی اظهار کرد: کسی که در حیات خود موفق می شود، بیمارستان و آسایشگاه راه اندازی کند، متوجه شده که رفع کرب کردن ثوابش از هزاربار حج خانه خدا بالاتر است. این روزها ما یکدیگر را بسیار با سخنان خود آزار می دهیم، تیر زبان گاهی بدتر از تیر نیزه هست. سازگاری در معنای عمیق خود ایجاد یک فضای امن و سالم برای زندگی مردم است. این مسئولیت را حکمرانان به صورت جدی بر عهده دارند و وقتی در فضای رسانه ای حضور پیدا می کنند باید اطمینان و آرامش مردم را فراهم کنند و نه در تقابل های سیاسی یکدیگر را نفی کنند و نقاط خلا را بزرگ نمایی کنند و اغتشاش ایجاد کنند.

عاملی عنوان کرد: بنیان پیشرفت یک کشور به علم و دانش است به میزانی که در تولید علم کیفی و مفید توانایی داشته باشیم در پیشرفت کشور موفق خواهیم بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی چشم اندازی دارند که در بیانات مختلف ایشان بروز داشته که اگر آن هدف گذاری را برای علوم پزشکی، اجتماعی، کشاورزی و غیره در نظر بگیریم ماهیت علم تغییر می کند. علم، هدفمند است انسان وقتی در جهان ذهن خود قرار می گیرد و تلاش می کند به یافته هایی برسد نمی تواند محدودیت هایی برای خود قائل شود. باید این را در نظر بگیرد که علم در برهه ای از زمان بمب اتم خلق می کند و فاجعه هیروشیما را به وجود می آورد. علم مفید و غیر مفید داریم که غیر مفید نیرنگ است از دانش استفاده می کند، اما هدف مقدس نیست.

وی بیان کرد: هدفی که علم را برجسته می کند تمدن نوین اسلامی است. کلمه نوین را وقتی در فن آوری استفاده می کنند مفهوم خاصی دارد. نوین در فناوری به معنای فنآوریهای دیجیتال است. نوین در تمدن نوین اسلامی مفهوم دیگری دارد. نوین در مفهوم تمدن آمریکایی نیز معنای دیگری دارد. تمدن آمریکا مربوط به کسانی است که در امروز و آینده می خواهند زندگی کنند و این معنای نوینی است که تاریخ را حذف می کند و حال و آینده را پررنگ می کند. مگر می شود بدون ریشه تاریخی حال و آینده ای داشت؟ ولی تمدن نوین اسلامی، اشاره به اسلام نوین دارد که با اسلام پیامبر(ص) تفاوتی ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تمدن نوین اسلامی، علم فاخر است و ریاضیات در این بستر می تواند قرار بگیرد. شیمی می تواند در این فضا فکر کند و فیزیک اسلامی به عنوان ظرفیت سازی برای هدف متعالی در نظر گرفته شده است. ما در دوره ای قرار گرفته ایم که تحولات فن آوری، تحولات پادرادایمی است. ما منتقل به پارادایم جدیدی در حوزه علم شده ایم و نوآوران و البرزی های تاریخ پنجاه و هشت ساله این جایزه باید به این پارادایم توجه کنند. ما تا قبل از ورود فناوری های جدید یک پارادیمی داشتیم که علم، برایندهای متافیزیکی داشت، ولی عرصه عمل جهان دومی و ماهیت دیجیتال نداشت این ماهیت، خلق دانش های ترکیبی بسیار زیادی را به وجود آورد.

وی گفت: هرچه دانش را به سمت سیستم های قطعی تر حرکت دهیم اطمینان نظام حکمرانی بالاتر می رود. امروز مدل حکمرانی در دنیا عوض شده و دو فضایی شده و اگر اراده قطعی در خصوص دولت الکترونیک محقق شود ما با حذف دولت مواجه می شویم و به دولت نیاز نداریم و فضای سیستمی و نظام ها جامعه را هدایت می کنند. ترکیبی شدن علوم موجب از بین رفتن فساد در جامعه می شود. فیزیکی ـ سایبری شدن در بخش صنعت و کشاورزی نظام متفاوتی را به وجود می آورد. ما در شرایط کنونی به برش جدید از علم و برون رفت جدید از علم و فناوری نیاز داریم. بانکها و بخش خصوصی در زمینه الکترونیکی شدن از دانشگاه ها جلوتر بودند، ولی باز هم بانکها شعب مختلفی دارند که باید تعطیل شوند. پیام پارادایم دانش جدید، حفظ انسان، طبیعت و تعالی انسان است، لذا برخی کشورهای اروپایی هدفگذاریشان را در حکمرانی بر اساس تقویت طبیعت گذاشته اند و امروز کشورها در توسعه فضای سبز با هم مسابقه می دهند. ما باید به این دانش انتقال پیدا کنیم تا فرهنگ دانش به وجود بیاید و حکمرانی تغییر کند.

عاملی خاطرنشان کرد: دین، یک ظاهر و یک روح دارد. در فرمایشات معصومین(ع) آمده است که عبادت این نیست که ما خیلی نماز بخوانیم و روزه بگیریم. عبادت خدا نقش خدایی پیدا کردن برای جامعه است. خداوند نسبت به عباد فرق نمی گذارد، ما به عنوان متجلی اخلاق خدا باید صبر داشته باشیم. روح علم و دین یکی است، هم دین برای سعادت و تعالی آمده و هم علم و علمی که دین بنیان باشد علم رفع کرب خواهد شد

→ خواندن مطلب قبلی

جایزه‌ بنیاد البرز برخاسته از ایمان و انگیزه و موجب تقویت روحیه دانش‌پژوهی است

خواندن مطلب بعدی ←

گزارش تصویری نشست هم‌اندیشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با مداحان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =