در روز وقف با وقف‌های جدید در سراسر کشور آشنا شوید

در این گزارش با وقف‌هایی که طی 6 ماهه نخست سال جاری در سراسر کشور به ثبت رسیده آشنا می‌شوید.

به گزارش رسامدیا، وقف از با سابقه‌ترین میراث ارزشمند اسلامی است که از صدر اسلام تاکنون در همه جوامع مسلمان بشدت مورد توجه بوده است و به رغم همه فراز و نشیب ها، حوادث، دگرگونی ها و تلاطم هایی که در عمر طولانی خود با آن ها دست به گریبان هستیم، دستاوردها و آثار بسیار ارزشمند و مؤثری در زمینه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… برجای گذاشته است. در این گزارش، وقف‌های جدید از سوی واقفان خیر و نیک اندیش کشورمان را که نشان از خیرخواهی مردم عزیز و مسلمان ایران اسلامی دارد، بازخوانی می‌کنیم که به تازگی به ثبت رسیده‌اند.

آذربایجان غربی

نخستین وقف امسال در استان آذربایجان غربی در روستای «حسن چپ» از توابع بخش خلیفان مهاباد به نیت احداث مسجد حضرت خدیجه(س) از طرف خیر نیک‌اندیش «قادر شباب» ثبت شده است.

این وقف یک قطعه زمین ۱۹۵ متری با سند ۶ دانگ است، با ثبت این وقف شمار موقوفات این شهرستان به ۵۰۱ فقره رسید. ارزش زمین اهدا شده بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

گفتنی است که سال گذشته نیز ۱۵ وقف با ارزش ۲۵ میلیارد ریال در مهاباد ثبت شده بود.

شهرستان تکاب نیز با دارا بودن ۱۹۸ موقوفه در ردیف برترین شهرستان‌های آذربایجان غربی در تعدد موقوفات قرار گرفته است. امسال نیز با وقف چهار زمین در روستاهای دورباش، حسن آباد شمالی و جنوبی و با نیت احداث خانه عالم و اصغریه به مساحت کلی ۷۱۳ مترمربع و ارزش ریالی ۳۸۰ میلیون ریال در حال افزایش موقوفات خود است.

 گفتنی است که چهار روستای شهرستان تکاب به طور ۶ دانگ از موقوفات این شهرستان بوده و جالب این که ۴ دانگ از ۶ دانگ شهر تکاب نیز موقوفه مرحوم سلیمان خان افشار قلمداد می شود.

اردبیل

استان اردبیل در حوزه وقف‌های اجتماعی گام بزرگی با تشکیل کارگروه‌های پنج گانه برداشته که مهم‌ترین آن اهدای ۱۱۰ مورد جهیزیه و کلنگ‌زنی و آغاز بکار پروژه احداث یتیم‌خانه امام رضا (ع) در شهر اردبیل است.

همچنین همزمان با بازگشایی مدارس، یک‌هزار بسته نوشت‌افزار تحصیلی بین دانش‌آموزان نیازمند اردبیل در قالب «طرح مهر تحصیلی» توزیع شد که مجموع ارزش بسته‌های توزیعی، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بود.

اصفهان

در استان اصفهان نیز از ابتدای سال جاری تاکنون شش مورد وقف جدید در سامانه اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد به ثبت رسیده است که وقف زمین یک هزار متری برای راه‌اندازی سالن‌های چند منظوره از جمله خانه عالم، راه‌اندازی حسینیه، ساخت مسجد و … از جمله این وقف‌ها بوده است.

از دیگر وقف‌هایی که در نیمه اول سال 99 در استان اصفهان صورت گرفته می توان به وقف منزل مسکونی ۱۰۰ متری توسط محمد کاظم یوسفی با نیت کارهای قرآنی در شهر نجف آباد اشاره کرد، همچنین خانم عزیزیان در شهر علویجه منزل ۱۱۰ متری خود را برای راه اندازی خانه عالم برای مسجد جامع شهر علویجه وقف کرده است.

وقف یک نانوایی در شهر علویجه از دیگر موقوفات ثبتی در سال جاری در نجف آباد است در این وقف که توسط آقای علی شفیعی ثبت شد، مقرر شده است که شب‌های جمعه کل درآمد طول هفته این نانوایی در قالب نان بین فقرا تقسیم شود.

دو باب مغازه نیز توسط حاج آقا سید حسین موسوی در خیابان شریعتی نجف آباد برای مسجد الرضای شهر نجف آباد وقف شده است. همچنین پدر و مادر شهید عباسی منزل مسکونی ۷۰۰ متری خود در شهر گلدشت را برای امور خیریه، راه اندازی حسینیه و مراکز فرهنگی و قرآنی وقف کردند، ضمن اینکه مازاد درآمد این مجموعه را برای فقرا در نظر گرفته‌اند که ارزش ریالی این منزل مسکونی نیز دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

گفتنی است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۷ سند به نام اوقاف شهرستان نجف آباد صادر شده است و ۲۰۰ پرونده نیز در مراجع قضائی در دست بررسی است.

بوشهر

در استان بوشهر طرح «شمیم حسینی» با رویکرد تهیه و توزیع بسته‌های غذایی، در بین مجاورین بقاع متبرکه، موقوفات مقید به مکان مناطق فقیرنشین، حاشیه شهر به منظور تعظیم شعائر حسینی، ترویج فرهنگ وقف و اجرای نیات واقفین خیراندیش و همچنین ترویج روحیه مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به اقشار کم برخوردار با کمک و مشارکت هیئات مذهبی و مراکز افق امامزادگان برگزار می‌شود.

در طرح شمیم حسینی تعداد ۲۵۰۰ سبد معیشتی به ارزش هر بسته ۳۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود. همچنین بیش از ۸۰۰۰ سبد معیشتی در سال ۹۹ بین افراد مستمند و کسانی که از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند توزیع می شود.

در سال جاری ۳ وقف جدید در سامانه جامع موقوفات استان به ثبت رسیده که دو وقف آن مربوط به شهرستان دیر است که اولین وقف جدید امسال یک قطعه زمین با کاربری مذهبی به مساحت ۶۰۰ مترمربع به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال توسط جلال فخری جهت ساخت حسینیه در روستای نوکن دیر و وقف دیگر این شهرستان که به ثبت رسیده است یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ مترمربع واقع در شهر بردخون به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال توسط آقای حسین احمدی به نیت ساخت مسجد وقف گردیده است.

بزرگ‌ترین وقف امسال در استان بوشهر مربوط به شهرستان جم است، در این وقف سید حسن موسوی، جانباز روشندل و سرافراز جنگ تحمیلی یک واحد مسکونی به مساحت عرصه ۹۱۵ مترمربع شامل دو اعیان ۱۳۰ مترمربعی و دیگری ۲۶۰ مترمربعی در شهر انارستان به نیت امور قرآنی و شهادت ائمه (ع) و کمک به مستمندان به ثبت رسانید و وقف کرد.

همچنین در راستای طرح مهر تحصیلی تعداد ۱۵۰۰ بسته آموزشی جهت دانش آموزان بی‌بضاعت و مستمند مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه به ارزش سه میلیارد ریال قبل از بازگشایی مدارس توزیع خواهد شد.

یادآور می‌شود، تعداد ۸۶ موقوفه منفعتی در شهرستان بوشهر داریم که تعداد ۴۸ مورد آن در حاضر درآمدزا هستند.

تهران

وقف یک واحد آپارتمان ۶۷ متری واقع درخیابان پیروزی شهرری از جمله موقوفات استان تهران طی نیمه اول سال جاری است.

 اداره اوقاف شهرستان ری ۴۸۵ موقوفه با ۱۰ هزار و ۳۴۸ رقبات (املاک و مستغلات موقوفه‌ها) دارد که درآمدهای حاصل از آنها براساس نیت‌های افراد وقف کننده صرف امور عام المنفه می‌شود.

فارس

در سال جاری، دو وقف جدید در آستانه عید سعید فطر در استان فارس به ثبت رسیده که نخستین وقف‌های جدید سال جاری در استان فارس به شمار می‌آید.

گفتنی است که دو وقف جدید در شهرستان فیروزآباد قرار دارند، همچنین یک قطعه زمین به مساحت ۲۱۶۴ مترمربع واقع در روستای بایگان شهرستان فیروزآباد و به ارزش ۷میلیارد ریال وقف شده است.

یک قطعه زمین نیز به متراژ ۱۰۰۰ مترمربع واقع در روستای بایگان و به ارزش ۴ میلیار ریال توسط واقفان علیرضا گورکانی و لطف‌اللهِ خواجه با نیت احداث مسجد حضرت ابوالفضل(ع) نیز وقف شده است.

خراسان جنوبی

اولین وقف استان خراسان جنوبی در سال 99 نیز همزمان با سالروز وفات حضرت خدیجه(س) و در دهمین روز از ماه رمضان در باغشهر اسلامیه فردوس ثبت شد. این وقف که توسط کبری چهره نما به ثبت رسید، وقف یک ساعت آب به همراه دو جریب زمین کشاورزی به ارزش ۵۰ میلیون تومان است. این وقف با نیت انجام امور خیر و بزرگداشت نام و یاد حضرت فاطمه زهرا(س) انجام شد.

سمنان

طی شش ماه اول سال جاری، 9 وقف جدید شامل 12 رقبه مسکونی، تجاری و آب در استان سمنان ثبت شد.

اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان با ثبت چهار مورد وقف جدید از ابتدای سال جاری رتبه اول استان را در ایجاد وقف جدید به خود اختصاص داده است.

اداره اجرایی بسطام نیز دو مورد وقف جدید از ابتدای سال در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه به ثبت رسانده است. در شهرستان میامی نیز دو مورد وقف جدید در سال 99 انجام ‌شده و به ثبت رسیده است. یک مورد وقف جدید در سمنان شامل سه واحد آپارتمان مسکونی نیز ثبت شده است.

کردستان

در کردستان نیز در ابتدای سال جاری به همت عبدالمجید کرمی یکی از واقفان خیراندیش یک واحد آپارتمان مسکونی در شهر بیجار با نیت خیرات و مبرات وقف شد. ارزش این وقف جدید ۱۰۰ میلیون تومان می باشد.

لازم به ذکر است در شهرستان بیجار ۱۰۳ موقوفه و در استان کردستان ۲۲۶۶ موقوفه ثبت شده وجود دارد.

کرمانشاه

در استان کرمانشاه نیز همزمان با دهه وقت سه پروژه سرمایه‌گذاری به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افتتاح خواهد شد.

پروژه باغ دیم، نیروگاه ۲۰۰ کیلو واتی انرژی خورشیدی و مجتمع اداری-تجاری نور سه پروژه سرمایه گذاری شده استان کرمانشاه است که در دهه وقف به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه باغ دیم در اراضی امامزاده حسین علیه السلام شهرستان سنقر و کلیایی به روش تکنولوژی واتر باکس احداث شده است و درختان بادام، سنجد و انگور در آن استفاده شده است.

پروژه مجتمع اداری-تجاری نور رقبات موقوفه کوثر اهل بیت (ع)است و بناست با تکمیل کار عمرانی در دهه وقف امسال به بهره برداری برسد. سومین پروژه‌، بزرگترین نیروگاه خورشیدی اوقاف در کشور است که با استفاده از ظرفیت ۱۰ بقعه و موقوفه سطح استان کرمانشاه ظرفیت برقی معادل ۲۰۰ کیلو واتی انرژی خورشیدی برای اوقاف به ارمغان خواهد آورد.

خراسان رضوی

اولین وقف خراسان رضوی طی سال جاری در گناباد صورت پذیرفت. فرزندان مرحومه فاطمه‌نساء گرامی نوقابی، یک قطعه زمین به مساحت ۳۵۷ مترمربع به ارزش تقریبی ۱۱۰ میلیون ریال را در کشتوان قصبه گناباد وقف کردند.

این ملک با نیت کمک به هزینه‌های جاری همچون خوراک، پوشاک، تحصیل و… کودکان یتیم نیازمند گناباد وقف شده است.

قم

در استان قم اسناد یک باب ملک تجاری واقع در پردیسان به ارزش ۳ میلیارد ریال در این اداره کل به ثبت رسیده است. ملک مذکور با مساحت ۲۱ متر مربع توسط سید محمدرضا صالحی وقف شده و ۶ مورد نیت برای آن منظور شده است که چاپ و نشر قرآن و برگزاری جلسات قرآنی، برپایی جلسات روخوانی، قرائت و تجوید و ساخت و مرمت دارالقرآن‌ها، ترویج سیره و منش اهل بیت علیهم السلام و برپایی مجالس عزاداری و روضه خوانی و مجالس جشن و سرور و اعزام زائران به مشاهد شریفه و ساخت حسینیه، تبلیغ و ترویج فرهنگ اقامه نماز، عفاف و حجاب، فرهنگ وقف، فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت و نیز ساخت مراکز پژوهشی دینی و حوزه های علمیه، تامین هزینه‌های دانشجویان و دانش آموزان بی بضاعت، تجهیز و تعمیر مدارس و دانشگاه‌ها در مناطق محروم و ساخت و تجهیز کتابخانه و مراکز فنی و حرفه‌ای از جمله این نیت‌ها هستند.

تامین هزینه‌های دارو و درمان و ساخت و تعمیر و تجهیز مراکز درمانی در مناطق محروم، تهیه جهیزیه خانواده‌های بی بضاعت، کمک به ازدواج آسان، رسیدگی به امور ایتام و اطعام و احسان به فقرا و نیازمندان و کمک به خانواده‌های زندانیان، زنان بی سرپرست و بد سرپرست، سالمندان نیازمند و در راه ماندگان از دیگر نیت‌های وقف این موقوفه به شمار می‌روند.

همدان

در سال جاری پنج وقف جدید در شهرهای مختلف استان همدان ثبت شده که کمک به ازدواج جوانان و حمایت نیازمندان از نیات واقفان این وقف‌ها است.

همدان از استان های غنی در حوزه وقف است و بیش از ۷۰۰ موقوفه درآمدزا دارد و ارزش موقوفات اخیر نیز حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

 گیلان

از جمله موقوفات استان گیلان طی سال جاری می توان به ثبت یک منزل مسکونی اشاره کرد که در این وقف، واقف خیراندیش بهرام پور احمدی در تالش یک واحد منزل مسکونی ۲ طبقه به مساحت ۲۴۲ متر را وقف کرد.

ارزش این ملک وقفی، ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده و نیت این وقف برگزاری برنامه‌های قرآنی، اقامه نماز و  برگزاری عزاداری امام حسین (ع) است.

استان گیلان دارای ۵ هزار موقوفه و ٢١ هزار رقبه و ٩٤١ بقعه متبرکه است.

مازندران

در استان مازندران نیز در نیمه اول سال جاری علاوه بر احیای دو موقوفه بزرگ و ملی، موقوفه‌ای به نام «عروس دریا» به ارزش ۵۰ میلیارد تومان در هفته وقف رونمایی می‌شود.عوائد این موقوفه برای کودکان یتیم و یتیم خانه‌ای که پشت آن احداث شده است، هزینه می‌شود و در این مرکز کودکان یتیم و زیر ۱۸ سال صرف می‌شود.

همچنین واقف موقوفه در حال ساخت مرکزی دیگر برای نگهداری فرزندان بزرگسال بی سرپرست بهزیستی است که این فرزندان بتوانند دو سال در این مراکز زندگی کنند.

همچنین موقوفه‌ای به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان در میدان خزر ساری در چهار طبقه‌ برای کودکان یتیم و زائران امام رضا(ع) وقف شده است.

مجموع موقوفات استان بیش از ۱۴ هزار موقوفه با ۲۱۵ هزار رقبه اعلام شده است.

زنجان

در سال جاری، ۶ مورد وقف جدید طی امسال در استان زنجان ثبت شده است. وقف سهام بورس از سوی واقف خیر اندیش  آقای میرزایی به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان برای جشن عید غدیر به عنوان نخستین موقوفه این حوزه در زنجان است.

قرار است سود این سهام جهت  آبادانی موقوفه حاج غفار احدی  هزینه شود تا عواید حاصل از آن  در راه اجرای امینانه  واقف هزینه شود.

هرمزگان

از موقوفات استان هرمزگان طی سال جاری می توان به وقف یک قطعه زمین توسط واقف نیک‌اندیش، ناصر نصیرایی در محله نصیرایی شهرستان میناب اشاره کرد که مساحت این موقوفه 5 هزار متر مربع است و ارزش ریالی این زمین وقف شده ده میلیارد ریال می‌باشد.

بر اساس وقف‌نامه‌ای که با نام این واقف خیر‌اندیش به ثبت رسید، این موقوفه با نیت ارتقاءعلم و فناوری و نیز در حوزه دانش بنیان وقف شده است.

→ خواندن مطلب قبلی

روزشمار دهه وقف ۹۹ اعلام شد

خواندن مطلب بعدی ←

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت رسانه برای بازتاب نتایج وقف در جامعه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − چهار =