عضو مجلس خبرگان رهبری:
فعالیت‌های قرآنی امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت‌های خیرین است

حجت‌الاسلام محمد حاجی‌ابوالقاسم گفت: امروز فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی خیرین است و خیلی خوب است که خیرین بزرگوار برای حمایت از این فعالیت‌ها با وقف بخشی از دارایی خودشان زمینه‌ساز استمرار این فعالیت‌ها در آینده باشند

به گزارش رسامدیا، تحول در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازمند ایجاد زیرساختی به نام وقف در فعالیت‌های قرآنی است، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های وقف که نیاز جامعه محسوب می‌شود، وقف قرآنی است بنابراین باید تلاش کرد تا جامعه متوجه نیاز به وقف قرآنی شود.

وقتی به علل و عوامل ترویج موفق فرهنگ حسینی نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که بخش مهمی از تأمین هزینه‌های این اقدام، موقوفات فوق‌العاده فراوانی است که هزینه‌های ناگزیرِ آن‌را تأمین کرده و می‌کند؛ اما برای قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی، موقوفات بسیاری کمی صورت گرفته است که طبق آمار رسمی، تنها دو درصد از موقوفات کشور به این امر اختصاص دارد.

یکی از اولویت‌هایی که در حوزه وقف دنبال می‌شود ایجاد وقف بر اساس نیازهای روز جامعه است و یکی از مهم‌ترین زمینه‌های وقف که نیاز جامعه نیز محسوب می‌شود وقف قرآنی است بنابراین باید تلاش کرد تا جامعه متوجه نیاز به وقف قرآنی شود. در این زمینه به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمد حاجی‌ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری و حافظ قرآن کریم پرداخته ایم که شرح آن را در ذیل می‌خوانید.

حجت‌الاسلام حاجی‌ابوالقاسم با اشاره به یکی از مضامین بلند قرآن که مورد توجه خیرین قرار دارد، گفت: آیه‌ای است که می‌گوید «وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا»؛ کارهای ماندگار شایسته، نزد پروردگارت پاداشی بهتر دارند و امید داشتن به آنها نیکوتر است)، آنچه از انسان می‌ماند عمل صالح است و وقف جزء اعمالی به شمار می‌آید که به مراتب در نزد خدا بهتر و ارزشمندتر است. خداوند از مؤمنان می‌خواهد جای آنکه ثروت و امکانات خود را برای آرزوهای دور و دراز دنیوی هزینه کنند، این ثروت را برای آبادانی آخرت خود هزینه کنند.

وی اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌ها برای آبادانی آخرت، وقف و رفتار پسندیده است که از انسان به جا می‌ماند، اعم از اینکه بنای خیری از خود به یادگار بگذارد یا یک مرکز ایجاد درآمد برای برخی مراکز فرهنگی وقف کند که از نمونه های بسیار خوب وقف است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امروز فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی خیرین است و خیلی خوب است که خیرین بزرگوار برای حمایت از این فعالیت‌ها با وقف بخشی از دارایی خودشان زمینه‌ساز استمرار این فعالیت‌ها در آینده باشند که حتماً بیش از هرکس خود آنها بهره این اقدام مبارک را خواهند برد. فضای فرهنگی جامعه هم حتماً تحت تأثیر این اقدام خداپسندانه به سمت فعالیت‌های پسندیده و مورد رضای خدای متعال حرکت خواهد کرد.

وی افزود: باید در رسانه‌ها اهمیت وقف و مخصوصاً اهمیت فعالیت‌های قرآنی برای مردم و علی‌الخصوص خیرین گفته شود و ثانیاً زمینه‌هایی که می‌توانند در این زمینه‌ها اموال خود را هزینه کنند و متوجه شوند که چه زمینه‌هایی برای فعالیت‌های قرآنی وجود دارد از بحث‌های مربوط به انس سطحی و ظاهری با قرآن مثل تلاوت قرآن گرفته و مراکزی برای آموزش و حفظ قرآن تا فعالیت‌های عمیق‌تر که آشنایی با معارف و مضامین قرآن است و می‌توانند موقوفاتی را برای ترویج معارف قرآن و تفسیر قرآن قرار دهند و یک پله بالاتر طراحی مدل‌های زندگی برخواسته از مفاهیم قرآن و ترویج سبک زندگی قرآنی است که می‌توانند از مؤسساتی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، حمایت کنند. در مسیر چاپ و نشر کتاب‌ها تولید آثار هنری و فیلم ها و سایر فعالیت های هنری و از فعالان عرصه قرآن می توانند حمایت کنند، مثلاً جایزه‌ای را برای افرادی که در هر سال به عنوان چهره‌های قرآنی انتخاب می‌شوند، در نظر بگیرند.

حجت‌الاسلام حاجی‌ابوالقاسم بیان کرد: به هر حال هم زمینه فعالیت‌های قرآنی متنوع است و هم زمینه‌های خدمت به این فعالیت‌ها متکثر است و اگر رسانه‌ها این زمینه‌ها را برای مردم بازگو کنند، می تواند تأثیر بسزایی در توسعه وقف و خدمات عام‌المنفعه مردم برای این قبیل فعالیت‌ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: هم راجع به اهمیت و تنوع وقف باید پژوهش‌هایی صورت بگیرد و هم راجع به اینکه فعالیت‌های قرآنی چقدر تنوع دارد و اگر این پژوهش‌ها نسبت به تنوع فعالیت‌های قرآنی در اختیار واقفان قرار بگیرد، می‌تواند در جهت اعتلای فرهنگ قرآنی اثرگذار باشد.

→ خواندن مطلب قبلی

رحلت پيامبر مهرباني تسليت باد

خواندن مطلب بعدی ←

مهرمانا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =