معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خبر داد:
سرمایه گذاری اوقاف در حوزه گردشگری به عنوان بخش‌ اقتصادی کشور

به گزارش رسامدیا، امرالله حسنی‌نیا در رابطه با سرمایه‎گذاری اوقاف و تخصیص اعتبار در حوزه گردشگری به عنوان بخش‌ اقتصادی کشور، گفت: برای هر رقبه‌ای که قابلیت سرمایه‎گذاری و بهره‌برداری از آن مهیا باشد، برنامه‌ریزی می‌کنیم و این مسئله شامل بافت‌های جهانی و تاریخی نیز می‎شود.

امرالله حسنی‌نیا، معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ضمن بیان این که اوقاف کشور در تمام حوزه‌های دارای بهره‌وری سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: هر چند گردشگری جزء رسالت‌های اوقاف نیست، اما این سازمان دارای مالکیت اماکنی مانند امامزاده‌هاست که دارای گردشگری مذهبی هستند.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه مشترکی بین وزارت میراث فرهنگی و سازمان اوقاف در رابطه با توسعه گردشگری مذهبی خبر داد و اظهار کرد: بناهایی مانند امام‌زادگان و کاروانسراهای بین‎راهی اوقاف به صورت مشارکتی به منظور احیا و همچنین تعریف کاربری به بخش خصوصی واگذار شده که در این زمینه قوانین و ضوابط میراث فرهنگی نیز رعایت می‎شود.

این مسئول در رابطه با سرمایه‎گذاری اوقاف و تخصیص بودجه و اعتبار در حوزه گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی کشور، گفت: برای هر رقبه‌ای که قابلیت سرمایه‎گذاری و بهره‌برداری از آن مهیا باشد، برنامه‌ریزی می‌کنیم و این مسئله شامل بافت‌های جهانی، فرسوده و تاریخی نیز می‎شود.

وی افزود: بافت‎های گسترده نیازمند طرحی ملی و مشارکت کلیه بخش‌های حاکمیتی و خصوصی به خصوص استانداری، ادراه کل میراث فرهنگی و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های استان به منظور تصمیم‌گیری در مورد احیا و بهره‌وری از این بافت‌هاست، در عین حال سازمان اوقاف نیز به سهم خود در مواقع لزوم تامین اعتبار و مشارکت می‌کند.

امروزه مشکل تخریب و آسیب به بافت‌های تاریخی، گریبان بافت های تاریخی کشور را گرفته است با این تفاوت که چند مالکیتی و مجهول‌المالک بودن این ابنیه، گره کوری است که گویا به دست اداره کل میراث فرهنگی به عنوان متولی این حوزه نیز باز نخواهد شد اما در عین حال این سئوال مطرح است که مشکل بخش‌های قابل توجه موقوفه این بافت تاریخی که مالکیت آنها به سازمان اوقاف نسبت داده می‌شود، چیست؟

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: مشکل ما در بخش املاک میراثی، حفظ بناها با طرح‌های میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها برای سازمان اوقاف و سرمایه گذاری بخش خصوصی به صرفه نیست چرا که ساماندهی آنها هزینه‌های اولیه زیادی را می‌طلبد که نه تنها تامین اعتبار آن از عهده اوقاف خارج است بلکه این هزینه‌ها به سرعت نیز برای بهره‌بردار قابل بازگشت نیست.

حسنی‌نیا با تاکید بر این که هر موقوفه در سازمان اوقاف دارای شخصیت حقیقی مستقلی است، عنوان کرد: بر همین اساس، درآمد موقوفه‌ها باید در راستای نیت وقف خرج شود و سازمان اوقاف اجازه استفاده از آن در راستای سایر نیات یا برای بنایی دیگر را ندارد.

قوانین میراث اجازه دهد، مشارکت می‌کنیم

حسنی‌نیا در مورد مشکلات دیگر سرمایه‌گذاری اوقاف در حوزه بناهای میراث ملی و جهانی، تصریح کرد: مشکل دیگر بیشتر در حوزه قوانین میراث فرهنگی و محدویت دخالت اوقاف است که این مسئله شامل طرح‌های مربوطه می‎شود، از طرفی اوقاف اجازه تغییر کاربری این املاک را نیز ندارد و تنها از سازمان اوقاف، هزینه مربوط به ترمیم و احیای بنا مطالبه می‌شود.

وی اظهار کرد: هر چند که در حال حاضر برای این بناها برنامه و طرح خاصی نداریم اما تا حد امکان در قبال وظیفه خود، پایبند هستیم ضمن این کارگروه‌های مربوطه در استان‌ها که معمولاً به ریاست استانداران تشکیل می‌شود، باید در این باره تصمیم‌گیری کند، البته اوقاف نیز مشارکت خواهد کرد.

حسنی نیا با بیان این که این سازمان بارها جهت سرمایه‌گذاری در املاک تاریخی و میراثی اقدام کرده است، گفت: اگر بنایی موقوفه باشد و قوانین میراث اجازه دهد، برای آن مشارکت‌کننده پیدا می‌کنیم؛ همچنان که این اقدام را برای بناهایی مانند حمام‌ها و آب‌انبارها و برخی از کاروانسراهای تاریخی در قالب قراردادهای بلند مدت و جدید مانند بی‌اوتی انجام دادیم.

→ خواندن مطلب قبلی

«جعفر دهقان»؛ مهمان امشب برنامه «حس مشترک»

خواندن مطلب بعدی ←

آمادگی اوقاف برای مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد محیط زیست 

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × سه =