حسین شریعتمداری:
ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت رسانه برای بازتاب نتایج وقف در جامعه

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: رسانه‌هایی که دغدغه دین، اسلام، انقلاب و مخصوصاً دغدغه مردم را دارند می‌توانند رابط و واسطه بین سازمان اوقاف و مردم باشند و نتایج وقف را در جامعه بازتاب دهند.

به گزارش رسامدیا، وقف ارزش سایه و نیاز پنهانی است که اگر به خوبی به آن پرداخته شود در جامعه گسترش می‌یابد. روی این مقوله باید هنرمندانه کار کرد و آثار و برکات این ارزش را هنرمندانه به مردم نشان داد. لذا در گفت‌وگویی با حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان به بررسی و شناسایی عوامل موثر رسانه‌ای بر ترویج فرهنگ وقف پرداخته‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید.

شریعتمداری، با تأکید بر حضور چشمگیر سازمان اوقاف و امور خیریه در رسانه‌ها گفت: مردم باید از سازو کار این سازمان باخبر باشند، گرچه کلیاتی از آن می‌دانند، حال آنکه موقوفات در کشور ما ثروت انبوه و انباشته ای است که اگر بکار گرفته شود می تواند نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور داشته باشد و از این طریق می شود اشتغالزایی کرد و سرمایه گذاری های سودآور داشت، ولی متأسفانه مردم اطلاع چندانی از این فعالیت ها ندارند.

وی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی درباره نوع وقف و یا موقوفاتی که وجود دارد، صورت پذیرد، اظهار کرد: مثلاً در میان اسناد موقوفه برخی اموالی را وقف می‌کردند برای اینکه در اماکن متبرکه شمع افروخته شود و الان که با وجود برق به شمع نیاز نیست، باید مشخص شود که تکلیفش چه می‌شود و این‌ها مستلزم اطلاع‌رسانی به مردم است یا مثلا نمونه دیگر از اسناد موقوفه اینکه واقف مستقلاتی را وقف کرده که درآمدش در حوزه مشخصی صرف شود، همه اینها با نیت خیر و انسانی وقف شده اما الان نوع نیازها فرق کرده بنابراین آنچه انتظار می رود سازمان اوقاف انجام دهد، ترغیب مردم به وقف و آگاه کردن آنها در رابطه با نوع موقوفاتی که می توانند داشته باشند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان عنوان کرد: یکی از حسرت‌های انسان‌ها موقع مرگ این است که باید همه اموال خود را بگذارند و بروند و خیلی دلشان می‌خواهد مالشان را با خود ببرند که ممکن نیست، اما کسی که بخشی از اموال خود را وقف می‌کند در حقیقت این مال را تبدیل به یک باقیات صالحات می‌کند و همراه خود می‌برد، اینها وقتی برای مردم توضیح داده شود طبیعی است که تعداد موقوفات بالا می رود. سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند در این زمینه  مردم و صاحبنظران را دعوت کند که راهکار ارائه دهند تا موقوفات در جهتی که شایستگی بیشتر دارند، صرف شوند.

وی بیان کرد: موقوفه‌ها سرمایه‌هایی است که می‌توانند در ایجاد اشتغال بکار گرفته شوند و با ایجاد اشتغال خودبخود این سرمایه ارزش افزوده پیدا می‌کند یا در شرایط کنونی که با توجه به ویروس کرونا در عرصه بهداشت نیاز به اقلام بهداشتی داریم، می‌شود در این زمینه بکار گرفت و البته باید وجوه شرعی رعایت شود و متولیان سازمان افراد صاحبنظر و شرع‌شناس هستند و بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه رفتار کنند.

شریعتمداری گفت: رسانه‌هایی که دغدغه دین، اسلام، انقلاب و مخصوصاً دغدغه مردم را دارند می‌توانند رابط و واسطه بین سازمان اوقاف و مردم باشند و این وظیفه‌ای است که می‌توانند به عهده بگیرند و بخوبی انجام دهند و این نکته هم باید گفت که امور موقوفه بعد از انقلاب تحول عظیم و گسترده‌ای پیدا کرده است، قبل از انقلاب همه این موارد در اختیار عده خاصی بود و سوءاستفاده‌هایی وجود داشت که بعد از انقلاب سامان پیدا کرده است. این تحول را نباید نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند به مردم توضیح دهند که موقوفات در چه زمینه‌هایی بکار گرفته می شود یا می‌توانند اموال خود را چگونه وقف کنند و برای خود باقیات صالحات بگذارند و بعد نتیجه کارشان را به آنها بازتاب دهند چون وقتی کسی کار خیری می‌کند و نتیجه‌اش را می‌بیند ترغیب و تشویق می‌شود.

→ خواندن مطلب قبلی

در روز وقف با وقف‌های جدید در سراسر کشور آشنا شوید

خواندن مطلب بعدی ←

رحلت پيامبر مهرباني تسليت باد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 15 =