عطر نامداران گمنام در فضای شهر می‌پیچد/ حضور سازمان اوقاف در نمایشگاه دفاع مقدس

نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس با همکاری و حضور سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله سازمان اوقاف از دوم تا نهم مهرماه در باغ موزه دفاع مقدس، پذیرای علاقه مندان و مشتاقان تجدید خاطرات دوران پر افتخار تاریخ ایران خواهد بود.

جنگ، نامی خشن و سرشار از غم دارد، نامی یادآور بوی خون و باروت، بوی جدایی، بوی مرگ، بوی رفتن ها و بازنگشتن ها، بوی مادران چشم انتظار و همسران بی یارمانده. جنگ نامی تلخ و دردناک است از زیستن، زیستنی که به نیستی ختم می شود. اما دفاع مفهومی متعالی از جنگ دارد، مفهومی در تضاد با سختی و تلخی جنگ. دفاع کلمه ای غیرتمندانه است در تضاد با معانی نهفته در جنگ. گرچه در دفاع  هم، آغوش های مادران از عطر فرزند خالی مانده و همسران در غم تنهایی و فرزندان در غم بی سرپناهی سوختند، اما بر این رفتن بی بازگشت، مفتخرانه نگریستند.

 

دفاع رنگی از مرگ و نیستی ندارد. دفاع هم رنگ شهادت است، هم   رنگ ایثار و از جان گذشتن. دفاع یعنی جانبازی، یعنی نهایت ماندن و ماندگاری. یعنی نامی که باقی خواهد ماند با وجود جسمی که دیگر نیست.

این روزها، به یاد سال هایی از دفاع در این مرز وبوم، هفته ای را به بزرگداشت آن ایام می گذرانیم. هفته ای مقدس و متبرک با عطر و یاد شهدا و رنگ چفیه ها و سربندهایی که به این بهانه، در و دیوار این شهر خفته را آزین کرده اند.

این روزها، ورای نام نهادن خیابان ها و کوچه ها، گامی فراتر می نهیم در یاد کردن از نام شهدا. در لحظاتی کوتاه حتی شنیدن خاطراتی از شهدا، دیدن تصاویری نادر و نایاب از روزگار آنانی که خاک را به خون خود کیمیا کردند.

این روزها و در هفته دفاع مقدس، نمایشگاه هایی در گوشه کنار شهر برپا شده. شاید حتی در میان خانه ها، و کنج اتاقک بانوی کپرنشینی که سه پسر خود را با دستان خود عازم راه ماندگار نیک زیستن کرد. زیستنی هم رنگ جاودانگی تا ابد. این روزها، نمایشگاه های دفاع مقدس شاید حتی در قلب مادران شهدا، همسران چشم انتظار و دلتنگ، فرزندان در حسرت آغوش پدر برپا شده است.

اما در این میان نمایشگاهی با عنوان دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس در مکان باغ موزه دفاع مقدس با همکاری و حضور سازمان ونهادهای مختلف برپا شده است که سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با حضور و برپایی غرفه، همراه و همگام با دیگر مشتاقان راه رنگین و معطر شهدا، در این راستا گام برداشته است.

این نمایشگاه که امسال با شعار «ما قوی هستیم» در غرفه های متعدد برپا شده است، با همکاری دیگر نهادها و سازمان ها، به بهانه گرامیداشت این ایام و با فرصت جویی جهت تبلور دوباره برخی از تصاویر آن ایام برای جوانان ونوجوانان اقدام به نمایش صحنه های بی بدیلی از سال های مقدس دفاع کرده است.

باغ موزه دفاع مقدس، واقع در جنب متروی حقانی تهران، مکانی دیدنی از یادگاران سال های دفاع مقدس است. حال با همجواری نمایشگاه تخصصی و با همکاری برخی سازمان ها و نهادها، سازمان اوقاف و امور خیریه در غرفه خود میزبان تمام آنانی است که به این بهانه، علاقه مندند بازگشتی به دوران پر افتخار و پر درد این خاک زخم خورده داشته باشند.

خاکی که هنوز از آن عطر خون جوانان به مشام می رسد. خاکی که معطر شده به در آغوش کشیدن پیکرهایی پاک و جا مانده، نامدار و گمنام. خاکی که پذیرای پیکر عزیزان مادرانی ست که سال ها در حسرت لمس دوباره فرزند می سوزند.

در این نمایشگاه غرفه هایی از ایستگاه های صلواتی دوران دفاع مقدس با همان حال و هوا، طراحی شده است. تصویری از سنگرها و حضور مردان و زنان دوشادوش هم برای دفاع از این مرز وبوم در غالب تصاویری در این غرفه ها یادآور خاطراتی از روزگاری ست که برای نسل چهارم انقلاب به افسانه ی شجاعت می ماند.

حضور و بازدید مسولان از نمایشگاه دفاع مقدس که گاها همسنگرهای دیروز این تصاویر نقش بسته بر در و دیوار نمایشگاه هستند، خود نشان از وجود سنگرهایی است که بوده وهست و خواهد بود چرا که برای دفاع از حقانیت اسلام همیشه نیروهایی برای دفاع داوطلبانه به خط مقدم می شتابند، چه آن زمان که جنگی رو در رو و ظالمانه در جریان بود و چه این روزها که دشمنان با تمام توان خود از هر سو، بر این کشور حق طلب و مستقل می تازند.

یادآوری می شود، این نمایشگاه به همت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در باغ موزه فاع مقدس برپا شده است و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با برپایی غرفه ای در این نمایشگاه به نمایش دستاوردهای سال های مقدس دفاع و گرامیداشت این ایام می پردازد.

از دیگر سازمان ها و نهادهای شرکت کننده در این نمایشگاه می توان به جهاد دانشگاهی، سازمان بسیج، وزارت دفاع و … اشاره کرد.

حضور در این نمایشگاه و بازدید از غرفه ها و خلاقیت های تصویری و هنری در فضای باغ موزه دفاع مقدس و تماشای ادوات جنگی و حال  هوای آن دوران می تواند برای فرزندان این مرز و بوم، الگوی مصوری جهت یادآوری بخشی از تاریخ این کشور باشد که تمام این مردم، با دل و جان جهت زنده نگه داشتن آن باید بکوشند.

این نمایشگاه با عنوان دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت از دوم تا نهم مهرماه، از ساعت 9 تا 16 پذیرای مشتاقان و علاقه مندان خواهد بود.

→ خواندن مطلب قبلی

گزارش تصویری نمایشگاه دستاورد های دفاع مقدس

خواندن مطلب بعدی ←

همراه با وقف‌های نوپدید در «چهلنامه»/ چتر حمایت وقف بر سر بیماران ام‌اس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − سیزده =