حجت‌الاسلام محمدهاشم عاملی:
گسترش فرهنگ ایثار و مقاومت نیازمند ایجاد وقف جدید است

کارشناس ارزیابی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه باید در خصوص موقوفات فرهنگی سرمایه گذاری کرده و وقف جدید ایجاد کنیم، گفت: در سه موضوع فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت باید تشویق هایی برای ایجاد وقف های جدید در نظر گرفته شود.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام محمدهاشم عاملی، کارشناس ارزیابی سازمان اوقاف و امور خیریه، اهل شال؛ (یکی از روستاهای قزوین) و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بوده است. وی در خصوص نحوه اعزام و سابقه حضورش در جبهه های حق علیه باطل گفت: اولین بار خرداد ماه سال 61 در دوره آموزشی شرکت کردم و قبل از عملیات رمضان به جبهه اعزام شدم. درست زمانی که چند روزی به عملیات رمضان مانده بود وارد منطقه شده و توفیق حضور در عملیات رمضان در شلمچه را داشتم. آن زمان در تیپ 17 علی ابن ابیطالب بودیم و بعد از عملیات نظامی به سپنتا برگشتیم که در آن زمان پایگاه تیپ بود.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه برخی عملیات رمضان را موفق نمیدانند؛ افزود: به زعم برخی افراد  عملیات رمضان،‌ عملیات موفقی نبود، اما شخصاً از آنجاییکه اولین عملیات برون مرزی بود، آن را موفق قلمداد می‌کنیم. تا قبل از عملیات رمضان همه عملیات ها به نفع دشمنان در خاک ما بود و از اوایل سال 60، مناطق تصرف شده باز پس گرفته شد . عملیات رمضان اولین عملیاتی بود که دشمن را به عقب رانده و از شرق بصره وارد خاک عراق شدیم.

عاملی بیرون راندن دشمن از خاک وطن را یکی از موفقیت های عملیات رمضان دانست و ادامه داد: یکی دیگر از وجوه مثبت عملیات رمضان این بود که در این مقطع شاهد اولین عملیات مشترک سپاه و ارتش به صورت محسوس بودیم. در عملیات های دیگر سپاه و ارتش به صورت غیر محسوس همکاری داشتند، اما در این عملیات اشتراک به صورت همزمان و یکپارچه اتفاق افتاد. به عنوان مثال در در فتح المبین و فتح خرمشهر اشتراکاتی بود اما به صورت محسوس نبود و عملیات رمضان اولین عملیات محسوس برای سپاه و ارتش محسوب می شود.

این رزمنده و ایثارگر هشت سال دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که چه چیزی وی را تشویق به رفتن و ایستادن علیه دشمن بعثی کرده بود ، گفت: من هم مانند  همه فرزندان ایران در سنین مختلف که پیام امام را به خوبی درک کردند،‌ بودم. براساس آنچه که امام راحل فرمودند «حضور در جبهه ها امری واجب است و تا زمانی که جبهه نیاز به نیرو دارد مردم به جبهه بروند» من نیز به فکر اعزام به منطقه بودم در حالی که سن زیادی نداشتم و تازه از نظر شرعی باید روزه می‌گرفتم. به تبعیت از فرمان امام(ره) توفیق حضور در جبهه پیدا کردم.

وی با اشاره به این سخن که جبهه خودش یک دانشگاه است،‌ عنوان کرد:  هرکسی که در جبهه های جنگ حضور می یافت تغییرات محسوسی در او مشاهده می شد . دوستانی که قبل از من به جبهه رفته بودند و تعاریف آنجا را بازگو می‌کردند فهمیدیم که اگر میخواهیم رشدی داشته باشیم باید در سنگر های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کنیم.

هر اتفاقی در جبهه می افتاد رزمنده ها از عنایات حضرت حق می‌دانستند

وی با اشاره به عنایات حضرت حق در طول هشت سال دفاع مقدس تصریح کرد: عنایت حضرت حق  در همه جا احساس می شد. وقتی جنگ علیه ما شروع شد امکانات ما در برابر عراق هیچ بود. در حالی در طرف مقابل تجهیزات و امکانات و کمک هایی از سمت کشورهای دیگر به سمتشان روانه می شد.کشورهایی بودند که کمک های بی واسطه و غنیمتی چند کشور به عراق کمک می‌کردند .زمانی که وارد جنگ شدیم يعني آنها مارا وارد جنگ کردند و ما از کشورمان دفاع کردیم هیچ امکاناتی نداشتیم و آن چیزی که باعث بود نیروها مقاومت کنند نشانی از لطف و عنایت خدا و ایمان راسخ رزمنده ها بود.

عاملی با طرح مثالی در خصوص نشانه هایی از معجزات الهی در هشت سال دفاع مقدس ادامه داد:  همه به چشم می‌دیدند که خداوند  عنایات زیادی را در جبهه حق دارد. کرامات و معجزاتی که در جنگ بود کم نیست. به عنوان مثال در آخرین عملیاتی که بنده مجروح و اسیر شدم 120 نفر نیرو بودیم و این تعداد به سپاه عراق که متشکل از چند لشگر بود حمله کردیم این عملیات بیشتر به نظر می رسد استشهادی باشد ولی ما ببا همین تعداد وقتی به قلب دشمن زدیم چنان دشمن تار و مار شد که مصداق واقعی آیه  قرآن برایمان تجلی پیدا کرد آنجایی که در سوره انفال می‌گوید: «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللهَ رَمى» (ای پیامبر چون تو تیر (یا خاک) افکندی نه تو بلکه خدا افکند) این دشمن را خدا می‌زد و در همه این عملیات ها   محسوس بود که راه را خدا باز می‌کند.

عاملی به بیان خاطره ای دیگر پرداخت و عنوان کرد: در مورد شهدا و خاطرات آنها نیز آمده است  که بعضی مواقع در میدان مین گیر می‌کردند و آنچه را خودشان تعبیر می‌کردند این بود که فقط این عنایت الهی بوده است که به ذهنمان می‌آورد که باید در آن زمان چه کنیم. هر اتفاقی در جبهه می افتاد رزمنده ها از عنایات حضرت حق می‌دانستند و همه افراد از همه صنوف می‌آمدند حتی  آدم هایی که شاید اعتقاد راسخی به دین و مذهب نداشتند و در سنگرهای جبهه تبدیل به انسان‌هایی زاهد و عارفی شدند. چنین  نبود که رزمنده ها   گلچین و  گزینش شده باشند بلکه هرکس اراده میکرد به جبهه می آمد و فضای  جبهه بارقه های معنوی و محیط معنوی آن باعث میشد هر فردی  تغییر را در درونش مشاهده کند لذا خیلی ها دل کندن از جبهه برایشان مشکل بود و ماه های متمادی در سنگر ها حضور داشتند.

وقف جان و مال در راه خدا درس بزرگ تاریخ پیشینیان است

عاملی در خصوص نقش هشت سال دفاع مقدس از خاک وطن در احیای موقوفات گفت: در طول تاریخ اسلام مکررا شاهد وقف مال بودیم  که یکی از نمونه های بارز وقف را میتوان وقف جان و مال دانست. رزمنده ای که خودش را وقف راه دین می کند درست  همان روشی است که  امام حسین(ع) انجام داده است.

وی با تأکید براینکه بعضی از جانشان را برای احیای دین وقف کردند، افزود: این می‌تواند الگوی خوبی باشد برای دورانی که اگر جانمان را نتوانستیم در راه خدا بدهیم حداقل با مالمان سهمی داشته باشیم . در همان زمان نیز خیلی ها در پشت جبهه بودند که با وقف مالشان کمک میکردند چرا که توان حضور در سنگرهای حق علیه باطل را نداشتند ولی مالشان را راحت در راه خدا اهدا می‌کردند گرچه  آن زمان ازین تعابیر استفاده نشده است و باید امروز این مفاهیم را دوباره  تبیین کرد.

وی با اشاره به تببین شرایط امروز افزود: روزی هزاران جوان برای دین و امنیت و آسایش مردم و حفظ مملکت جانشان را دادند تا آنها را حفظ کنند و الان ما نیز با وقف مال می‌توانیم راه آنها را پی بگیریم. درست است که راه جهاد به حسب امر بسته است اما با وقف مال می توان به اشتغال و ازدواج و آسایش و امنیت و بهداشت مردم کمک های بزرگ و شگرفی انجام داد.

هیچ سلاحی به اندازه فرهنگسازی درست نمی‌تواند کاربرد داشته باشد

ایثارگر جبهه های حق علیه باطل با بیان اینکه مهمترین سلاح در همه عالم و ادیان و کشورها فرهنگ جامعه است،‌ اظهار داشت: اگر ما بتوانیم فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کنیم مهمترین سلاح را در دست خواهیم گرفت که در این زمینه هم باید درست و بجا هزینه کنیم. این هزینه کردن  در اصل  سرمایه گذاری است.اگر درست و بجا هزینه کنیم می‌توانیم کشور و دینمان را بیمه کنیم.

عاملی با بیان اینکه سلاح نمی‌تواند پیروزی بیاورد افزود: هیچ کس به اندازه اسرائیل و آمریکا کلاهک هسته ای ندارد ولی این امر نمی‌تواند برای انسان دستاورد و امنیت بیاورد گرچه برخی مواقع نیز سلاح های فیزیکی موجب فرونشاندن آشوب  دشمنان خواهد شد.

وی افزود: جنگ در هشت سال دفاع مقدس ،  سوریه و لبنان نشان داد تنها سلاح نیست که می‌تواند مقاومت ایجاد کند ما اگر بتوانیم درست فرهنگ سازی کرده  و آنرا نهادینه کنیم در جامعه بهترین سلاح را در دست خواهیم داشت.

این رزمنده و ایثارگر هشت سال دفاع مقدس گفت: هیچ وقت اسلام اصراری به تعداد نداشته است بلکه هر زمان و در هر شهری پنجاه مومن متدین با صلاحیت که با فرهنگ دینی آشنا باشند و به صورت جهادی فعالیت کنند کشور زیر و رو می شود. درست همان زمان است که همه چیز خوب می‌شود در بحث هایی مثل  اشتغال و مدیران کارآمد فرهنگ ایثار می‌تواند اثر گذار باشد.

در زمینه گسترش فرهنگ ایثار و مقاومت نیازمند ایجاد وقف هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توانیم از ظرفیت وقف برای انتقال ارزش‌های والای دفاع مقدس به نسل آینده بهره مند شویم؟ افزود: وقف محدودیت هایی دارد ما از وقف موجود که می شود هزینه کرد باید برای فرهنگ سازی هزینه کرده و وقف ایجاد کنیم.

عاملی با اشاره به تعدا کم وقف های قرآنی افزود: ما یک کشور شیعه هستیم اما اگر بخواهیم بررسی کنیم تعداد وقف هایی که برای قرآن می شود یا اصلا در بین مردم مطرح نیست  یا خیلی اندک است  لذا زمانی که بخواهیم برای قرآن کار کنیم به مشکلات عدیده ای بر میخوریم . از این جهت باید وقف ایجاد کرد و آن بخشی از موقوفاتی‌ که بلامانع است را در فرهنگ سازی مفاهیم همچون ایثار و مقاومت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی در قلم تنها اتفاق نمی افتد، عنوان کرد: ما باید در خصوص موقوفات فرهنگی سرمایه گذاری کرده و وقف جدید ایجاد کنیم. همچنین در سه موضوع فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت باید  تشویق هایی صورت گرفته  و بها داده شود نه فقط به صورت مادی بلکه به آنها به صورت  معنوی بها داده شود.

عاملی در پایان با تاکید بر اینکه با  پرداختن به این امور در زمینه وقف می‌توان  به احیای این مسیر توسط نسل آینده امیدوار بود، گفت: خیلی از خانواده های ایثارگران مشکلاتی دارند که حتی با تصویب قانون اجرا نمی شود که این امر باعث تخریب فرهنگ مقاومت و ایثار می شود.

→ خواندن مطلب قبلی

ضرورت تهیه بانک جامع اطلاعاتی از ایثارگران سازمان اوقاف

خواندن مطلب بعدی ←

ارائه خدمات در بیمارستان‌های اوقاف با يك سوم هزينه‌های ديگر مراكز درمانی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − هفت =