سمیه حاجعلی:
امکان رقابت بانوان در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن فراهم شود

داور بخش صوت چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان گفت: متأسفانه در زمینه قرائت بسیار کم‌کاری شده است، در بخش قرائت بانوان اصلاً سطح بین‌المللی نداریم، چون هیچ زمینه انگیزشی برایشان وجود ندارد و در این زمینه واقعاً باید فکری شود.

سمیه حاجعلی، داور بخش صوت چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان بر این عقیده است که در بخش صوت و لحن سطح شرکت‌کنندگان تفاوت چندانی با سال‌های گذشته ندارد و در کل مسابقات اوقاف سطح خوبی دارد و معمولاً شرکت‌کنندگان قوی هستند.

وی درباره شیوه برگزاری مسابقات که امسال به‌صورت مجازی بود، گفت: برنامه‌ای که برای ارتباط با مراکز استان‌ها استفاده کرده بودند برنامه مناسبی بود و ارتباط‌ها نیز مشکلی نداشت.

حاجعلی با بیان اینکه چندین سال است که حرف برگزاری مسابقات بین‌المللی در رشته قرائت بانوان بوده ولی هنوز برگزار نشده است، بیان کرد: امکان برگزاری این مسابقات وجود دارد. در رشته حفظ در سطح بین‌المللی متسابقان ایرانی رقابت می‌کنند‌ که‌ این امر باعث می‌شود، حفاظ بیشتری داشته باشیم، متسابقان بیشتر تشویق می‌شوند و برای اینکه سطح‌شان را ارتقا دهند، انگیزه بیشتری دارند چون می‌توانند در سطح بین‌المللی رقابت کنند. از گزینه‌های انگیزشی زیادی نیز برای حفاظ در چند سال اخیر استفاده شده است و این باعث شده که حفاظ خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همین که در سطح بین‌المللی امکان رقابت بین حفاظ است، زمینه انگیزشی خوبی است؛ اما متأسفانه در زمینه قرائت بسیار کم‌کاری شده است، همانطور که تعداد حفاظمان زیاد می‌شود، تعداد قراء ما کم می‌شود. در بخش قرائت اصلاً سطح بین‌المللی نداریم. تشویق‌هایی که برای حفاظ تعیین شده اصلاً برای قراء نیست. آینده خوبی را در قرائت بانوان نداریم، چون هیچ زمینه انگیزشی برایشان وجود ندارد و در این زمینه واقعاً باید فکری شود.

حاجعلی اظهار کرد: محافلی برای بانوان در نظر گرفته شود و جایی را برای اینکه تلاوت کنند، داشته باشند، ضمن اینکه قرائت قرآن نیز ارزش کمی ندارد و خود تلاوت‌ها باعث جذب بسیاری از افراد به سمت قرآن شده است؛ بنابراین نباید به آن بی‌اهمیت باشیم، حفظ حتی می‌تواند بحث شخصی افراد باشد، ولی قرائت اینگونه نیست و جنبه اجتماعی بیشتری دارد از این جهت که دیگران تلاوت شما را گوش می‌دهند و جذب می‌شوند.

وی در رابطه با خط قرمزهای مذهبی در مورد قرائت بانوان،‌ گفت:‌ هیچ مشکلی در زمینه نیست و این قضیه را به مسائل مذهبی ربط ندهیم، مثل اینکه هم‌اکنون مسابقات کشوری قرآن را در فضای کاملاً شرعی برگزار می‌کنیم، همین فضا را می‌توانیم در مسابقات بین‌المللی اجرا کنیم. کم‌کاری مسئولان در این حوزه را به مسائل شرعی ربط می‌دهیم که ظلم به شرع است. همانطور که در مسابقات کشوری ویژه بانوان، داوران خانم هستند، کادر اجرا  خانم‌ها هستند، همین شرایط را می‌توانیم برای مسابقات بین‌المللی ایجاد کنیم.

→ خواندن مطلب قبلی

تعطیلی جلسات حضوری آموزش قرآن کیفیت محفوظات را تحت تأثیر قرار داده است

خواندن مطلب بعدی ←

مرحله ملی مسابقات حفظ قرآن میان اقلیت با محفوظات مطلوب برگزار شود

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 1 =