حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی عنوان کرد:
بومی‌سازی؛ پل عبور از تحریم‌ها/ دانش بومی چشم به راه حمایت خیرین است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه نیاز جامعه برای عبور از جریان تحریم، ثبت اختراعات و اکتشافات بومی در کشور است، گفت: دانش بومی که در کشور تولید شده است نیازمند حمایت خیرین است تا آثارشان تکثیر شود و به تجاری‌سازی برسد و باری از معضلات کشور بردارد.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با جایزه بنیاد البرز گفت: مرحوم حسینعلی البرز، واقف محترم تمام اموال خود را برای جایزه علمی وقف کرده است، البته در زمان حیات خود وام های تحصیلی هم پرداخت می کرده، ولی هنگامی که این بنیاد را به عنوان وقف برشمرده، منحصر به جایزه علمی کرده است.
وی اظهار کرد: جایزه دانش آموزی پنجاه و هشتمین دوره اش برگزار می شود و دانش آموزان نخبه به کمک وزارت آموزش و پرورش انتخاب شده و در تهران و 21 استان دیگر منتخبان، جوایز را با رعایت پروتکل های بهداشتی دریافت کردند.
حجت الاسلام خاموشی افزود: افتخار داریم که از سال گذشته تاکنون این جایزه را افزایش داده ایم و وجهه جایزه را فقط نمره قرار نداده ایم بلکه نخبگی را که با نظر متخصصان است، اضافه کردیم. امیدواریم در آینده این جوایز هم از نظر کمی و هم کیفی افزون شود.
وی عنوان کرد: بنیاد البرز، موقوفه است و در اختیار سازمان اوقاف است و هیئت مدیره‌ای دارد که بر اساس ضوابط وقف عمل می کند و گزارش دوره ای و فصلی ارائه می کند و هدف، عمل به وقف است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: وقف علمی با جایزه علمی تفاوت دارد، وقف علمی زمانی اتفاق می افتد که فردی دانشی را تولید کرده و اختراعی را ثبت و سپس آن را وقف می کند. به عنوان مثال موقوفه ای را در شیراز به عنوان «دانش سلامت کوثر» داریم که پیرامون تجهیزات پزشکی وقف شده، یعنی متخصصان این فن برای جبران یک خلاء در کشور، وقفی صورت داده اند.
وی افزود: افرادی که در علوم مختلف اختراع و اکتشافی دارند می توانند آنها را وقف کنند یا اگر شخصی کتابی نوشته و دانشی تولید کرده، امکان وقف علمی آنها وجود دارد. برای ترویج این نوع وقف باید واقفان و خیرین محترم را بیشتر توجیه کنیم و سازمان اوقاف باید ثمرات وقفهای اینچنینی را برای مردم گزارش دهد و راهکار دیگر این است که واقفان محترم برای وقف در زمینه های مختلف مشورت کنند و با نیت های مورد نیاز جامعه که باری از جامعه برمی دارد، آشنا شوند. مثلاً در زمان تحریم وقف علمی جایگاه رفیعی دارد و الان نیاز جامعه برای عبور از جریان تحریم، ثبت اختراعات و اکتشافات بومی در کشور است و دانش بومی که در کشور تولید شده است نیازمند حمایت خیرین است تا آثارشان تکثیر شود و به تجاری سازی برسد و باری از معضلات کشور بردارد.
حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: جایزه البرز از مردم و برای مردم و با نیت الهی است. واقف محترم ابراز داشته که من هر تلاشی کردم به جایی متکی نبودم و خودم این مال را کسب کردم و این کسب مال را می خواهم به مردم برگردانم. درواقع این واقف برای پیشرفت آینده کشور فکر کرده است.
وی گفت: توسعه جغرافیای علمی کشور و عبور از این تحریم های ظالمانه ربط دقیق و وسیع با وقف در ساحتهای مختلف علمی دارد. در این راستا از واقفان و کسانی که توان مالی دارند، تقاضا دارم برای رفاه نسل‌های آینده به این مهم توجه کنند.

→ خواندن مطلب قبلی

اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن طی شش ماه دوم سال جاری

خواندن مطلب بعدی ←

ورود سازمان اوقاف در بحث سامانه شاد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =