تحولی شگرف در صنعت دامپروری با همکاری سازمان اوقاف

سازمان اوقاف و امور خیریه سعی دارد با استفاده از فن‌آوری نوین، موقوفات کشاورزی و دامداری دارای رونق را با فعالیت‌های علمی درگیر کند. این کار هم به تولید و اشتغال‌زایی و هم به رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی کمک می‌کند.

به گزارش رسامدیا، سازمان اوقاف با استفاده از ظرفیت موقوفات خود وارد پروژه‌های بزرگ علمی، صنعتی و کشاورزی شده است و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌طور ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان در زمینه‌ی امنیت غذایی، افزایش توانمندسازی صنعت دام‌پروری، به‌منظور «خودکفایی در تولید گوشت، شیر و کره» و «ارتقای مزیت نسبی تولیدات دامی جهت راهیابی به نظام تجارت داخلی و جهانی» می‌باشد که در این زمینه با توجه به کمبود علوفه و نهاده‌های دامی مورد نیاز، افزایش سنتی جمعیت دام‌های موجود در کشور، مقرون به صرفه و امکان پذیر نیست؛ لذا یکی از راهکارهای موثر در این زمینه، استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت دام‌پروری با هدف افزایش راندمان تولید در گاوداری‌های موجود (افزایش کمی و کیفی محصولات لبنی و گوشت و کاهش هزینه‌های تمام شده تولید) است.

در این میان یکی از فناوری‌هایی که در دهه‌های اخیر موجب تحول و رونق اقتصادی قابل توجه در صنعت دام‌پروری کشورهای پیشرفته جهان شده، استفاده از فناوری «تولید خارج رحمی جنین با استفاده از تکنیک اخذ سونوگرافیک تخمک از گاو زنده (Ovum pick up)» و توسعه‌ی آن در کشور می‌باشد.

پژوهشگاه ابن‌سینا در سال‌های گذشته با راه‌اندازی نخستین بانک جنین از پنج نژاد ممتاز گوساله‌های گوشتی (شاروله، لیموزین و آکیتن)، شیری (جرزی) و دومنظوره (سمینتال) توانسته نقش مهمی در بهبود و توسعه‌ی صنعت دام‌پروری در کشور ایفا کند و با مشارکت و سرمایه‌گذاری سازمان اوقاف قرار است پنج مزرعه‌ی نمونه برای پرورش و تکثیر این نژادهای ممتاز در کشور راه‌اندازی شود.

همچنین مجتمع گاوداری سوران تحت شرکت کشاورزی و دامپروری سوران وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه است که پیرو سیاست های دولت مبنی بر سرمایه گذاری در صنعت دامپروری با تصمیم سازمان اوقاف راه اندازی و در حال فعالیت است.

→ خواندن مطلب قبلی

پایان مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان

خواندن مطلب بعدی ←

بهره‌مندی از ظرفیت‎های سازمان اوقاف در اجتماعی‌سازی مقابله با کرونا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 4 =