ترویج وقف برای مهدویت نوعی زمینه‌سازی برای ظهور است

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با بیان اینکه وقف برای مهدویت می‌تواند نقش بسزایی در آماده کردن مردم برای ظهور داشته باشد، گفت: باید فرهنگسازی شود که مردم نسبت به امام زمان(عج) هم نیات وقفی داشته باشند، در اینصورت موقوفات مهدوی هم افزایش کمی و کیفی می یابد.

به گزارش رسامدیا، یکی از جلوه‌ها و جنبه‌های مهم، حساس و زیبای اسلام، سنت حسنه وقف است که همواره برکات و آثار فراوانی برای جهان اسلام داشته و دارد. آنچه بسیار زیبا و شنیدنی است، تنوع دنیای وقف است. واقفین و نیک‌اندیشان محترم بنا بر شرایط زمان از دارایی‌های خود در زمینه‌های مختلف، خدمات بزرگی به فرهنگ و تمدن اسلامی نموده‌اند. در حال حاضر از حیث تنوع نیت‌ها، کشور ما رتبه اول را دارد که در همه زمینه‌ها تقریباً وقف داریم، حتی وقف‌های مهدوی نیز کم و بیش وجود دارد، در این زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، نویسنده و قرآن‌پژوه به گفت وگو پرداخته ایم، مشروح گفت‌وگو در ذیل آمده است.
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با بیان اینکه قطعاً وقف می‌تواند نقش بسزایی در آماده نمودن مردم برای ظهور نماید، گفت: نهم ربیع الاول روز ابراز شادی و بیعت شیعه با امام عصر(عج) است، چراکه در هشتم ربیع به دلیل شهادت امام عسکری(ع) این فرصت را نداشته که ابراز ارادت و بیعت کند و جشن بگیرد؛ اگر در این باره فرهنگسازی شود می‌توان به ترویج وقف هم دست زد که در جشن‌ها چطور باید بود و چه کرد. اگر ما فرهنگسازی نکنیم فرهنگ بدعت و خرافه جایش را می‌گیرد.
وی اظهار کرد: در رابطه با وقف احادیث فراوان وجود دارد، هم به صورت عام و هم در آیات و روایات آمده است که می‌گوید «آنچه برای دنیای آخرت بفرستید، مهمتر از آن چیزی هست که در این دنیا از آن استفاده می‌کنید» به صورت خاص هم در سیره و سنت معصومین به موضوع وقف پرداخته شده است و به صورت عملی هم خودشان بسیار وقف می‌کردند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد عنوان کرد: مرحوم دکتر شریعتی تعبیری دارد که می‌‌فرماید: «علی‌بن ابیطالب(ع) در حالی که عرق از سرو رویش می‌ریخت چاهی را که ایجاد کرده بودند از درونش بیرون آمد و گفت مژده باد بنی‌هاشم را که از این چاه هیچ بهره‌ای نخواهند برد و این همه درآمدش از آن فقراست».
وی افزود: باید فرهنگسازی شود که مردم نسبت به امام زمان(عج) هم نیات وقفی داشته باشند، برای مثال یک پزشک مکانی را برای درمان بیماران، تاجری محلی را برای توسعه فرهنگ مهدوی اختصاص دهد یا مبلغان مباحث و کتاب های خود را برای تبلیغ و نهادینه کردن مهدویت و انتظار وقف کنند و … در اینصورت موقوفات مهدوی هم افزایش کمی و کیفی می یابد.

این قرآن‌پژوه در ادامه بیان کرد: باید همانطور که مردم برای امام حسین(ع) وقف می کنند برای حضرت مهدی(عج) نیز وقف داشته باشند تا فرهنگ مهدویت در بین اقشار مختلف جامعه جا بیافتد.

وی با اشاره به وقف فدک گفت: حضرت زهرا(س) از مردم مدینه بدی دید و انصار و مهاجر تنهایش گذاشتند با این همه غیر از فدک که داستان آن را همگان شنیده اند، هفت باغ دیگر نیز داشته که همه را وقف مردم کرده و متولی آن هم اکبر اولادش بوده است. در تاریخ، برخی شاهان و خلافایی هم بوده اند که کل فدک را برگردانده اند و در اختیار فرزندان بنی هاشم قرار داده اند.
حجت‌الاسلام مهدوی راد تصریح کرد: وقف سنت مهمی است و باید منطق مهمی پیدا کند، یعنی واقفان با منطق درست وقف کنند. وقف باید چارچوب و متولی خوب داشته باشد، زیرا مال مردم است و باید در خدمت مردم باشد. در کشورهای دیگر نیز روی وقف کارهای پژوهشی و علمی زیادی شده است، امید است ابعادش در جامعه گسترده شود در ایران هم در این زمینه کارهای گسترده‌ای انجام شود.

→ خواندن مطلب قبلی

امکان تسهیل قوانینی که مانع سوددهی موقوفات می‌شود، وجود دارد

خواندن مطلب بعدی ←

ابلاغ سازمان اوقاف به ادارات تابعه در سراسر کشور برای حمایت از ایتام

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =