آغاز به کار فاز اول کارخانه نوآوری در استان البرز

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: فاز اول کارخانه نوآوری در موقوفه لیستر با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و علوم‌های تک به شکل عملیاتی کار خود را آغاز کرده است.

به گزارش رسامدیا، بهروز عاشری معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز در گفت‌وگویی عنوان کرد: رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه این است که از ظرفیت عظیم موقوفات و بقاع متبرکه برای حل مشکلات جامعه به کار گرفته شود.

وی اظهار داشت: اوقاف و امور خیریه در سیاست گذاری های جدید خود به اجرای برنامه هایی می پردازد که منجر به احیا و بهره وری موقوفات و بقاع متبرکه بشود.

وی گفت: به همین منظور سازمان اوقاف و به تبع آن ادارت کل اوقاف استان ها در مسایل پایه ای علم،‌دانش، کشاورزی، دانش بنیان و دیگر مواردی که دشمنان، کشور ما را دچار مشکل کرده اند برای رفع آن ها از ظرفیت موقوفات استفاده می کند.

عاشری افزود: اداره کل اوقاف وامور خیریه استان البرز از سال گذشته سیاست اصلی خود را در راستای احیا و بهره وری موقوفات متبرکه قرار داده که باعث حفظ و احیا موقوفات می شود ضمن اینکه تحقق این سیاست ها از رسالت های اصلی اوقاف در تولیت موقوفات که همان اجرا و توسعه امینانه نیات واقفین خیراندیش خواهد بود، می باشد.

وی ادامه داد: بر همین اساس ساختاری در سنوات گذشته در راس سازمان با عنوان معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه ایجاد شده که در استان ها نیز همین معاونت را داریم که مجزا از سایر فعالیت های این سازمان در زمینه ثبت موقوفات جدید و امور اوقافی و اجاره موقوفات نقش تاثیرگذار در شرایط به روز امروزی که همان احیا و بهره وری و پرداختن به سرمایه گذاری در بخش موقوفات هست را می پردازد.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز بیان داشت: برای رسیدن به این اهداف برنامه ها و پروژه هایی را از سنوات گذشته شروع شده که هم اکنون بهره برداری و یا در حال اقدام است.

وی از جمله پروژه هایی که به بهره برداری رسیده اند را پروژه فرهنگی ورزشی تفریحی استخر امامزاده محمد (ع)‌حصارک، مرکز فرهنگی امامزاده طاهر (ع) مهرشهر، شبستان الحاقی امامزاده حسن (ع)‌ کرج و همچنین نصب و به بهره برداری رساندن پنل های خورشیدی عنوان کرد.

عاشری به بهره برداری از چهار پروژه نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست های اخیر سازمان که می تواند به عواید دار کردن بقاع متبرکه و موقوفات بپردازد از طریق انرژی های خورشیدی کوچک مقیاس است که هم به صرفه جویی در استفاده از انرژی های فسیلی و جلوگیری از آلایندگی از طریق این انرژی ها کمک کند و هم به فرهنگ ایجاد انرژی های پاک همت بگمارد.

وی اضافه کرد: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز با حضور خود در این مجموعه از سال گذشته، در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پرداختن به نقطه اتکای درون و ظرفیت های درون جامعه و اقتصاد مقاومتی بر اجرای این گونه پروژه ها همت گمارده به همین منظور این پروژه ها را در سامانه اقتصاد مقاومتی کشور به ثبت رسیده است.

وی به ارایه مشخصات این نیروگاه های خورشیدی پرداخت و گفت: این نیروگاه ها که در هفته وقف امسال به بهره برداری رسیده و به شبکه متصل شدند شامل نیروگاه خورشیدی ۱۵ کیلوواتی امامزاده عبدالله (ع) محمدشهر،  نیروگاه خورشیدی ۱۵ کیلوواتی آستان مقدس امامزاده قاسم (ع)ماهدشت، نیروگاه خورشیدی ۲۵ کیلوواتی آستان مقدس امامزاده محمد (ع)‌ حصارک و نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی آستان مقدس امامزاده طاهر (ع)‌مهرشهر کرج است.

عاشری همچنین به دیگر پروژه های اقتصادی و علمی اوقاف در سال جهش تولید اشاره کرد و افزود: پروژه احداث باغ ۹ هکتاری مزرعه خرم آباد اشتهارد، پرورش قارچ و داروهای گیاهی و پروژه تجاری  آستان مقدس امامزاده محمد (ع) کرج ، احداث مجتمع فرهنگی تفریحی و ورزشی کردان از شاخص ترین پروژه های اقتصاد مقاومتی از لحاظ ایجاد اشتغال، تولید مولد و رفع سرانه و نیازهای منطقه می باشند.

وی ساخت کارخانه آب آشامیدنی در موقوفه دهقانی و غیاثی، پرورش قارچ و گیاهان دارویی در موقوفه علی محمد تنکمان نظرآباد و ساخت کارخانه نوآوری در موقوفه سیداحمد میرسپاهی (لیستر) در باغ عقیق کرج را از دیگر موفقیت های اوقاف در به کارگیری ظرفیت های موقوفات دانست.

معاون اوقاف و امور خیریه استان البرز یادآور شد: کارخانه نوآوری در موقوفه لیستر با مشارکت شرکت های دانش بنیان و علوم های تک می باشد که به شکل عملیاتی آغاز شده است.

وی افزود: فاز اول این کارخانه با مشارکت پنج شرکت دانش بنیان آغاز شده است.

عاشری از دیگر این پروژه ها را پروژه ضایعات نخاعی و رسیدن به داروی تولید ترمیم ضایعات نخاعی دانست و اظهار داشت: در این پروژه ها به نوعی پیوند بین موقوفات و علوم دانش بنیان هستیم.

استان البرز دارای ۱۰۰ امامزاده در ۸۵ بقعه متبرکه و یک هزارو۶۰۰ موقوفه و بیش از ۱۶ هزار رقبه است.

→ خواندن مطلب قبلی

امامزاده‌های تهران تا اطلاع بعدی بسته شد

خواندن مطلب بعدی ←

پخش و داوری مرحله کشوری مسابقات قرآن به تعویق افتاد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =