غلامرضا شاه‌میوه:
ارزیابی مسابقات کشوری قرآن نیازمند دستیابی به مدل منسجم و متمرکز در برگزاری مسابقات است

داور و قاری بین‌المللی قرآن معتقد است که ارزیابی مسابقات کشوری قرآن نیازمند دستیابی به مدل منسجم و متمرکز در برگزاری مسابقات است تا به عنوان یک مدل قابل اعتماد و اعتبار برای برگزاری مسابقات در نظر گرفته شود.

به گزارش رسامدیا، چند روزی است که میزبان بزرگترین کنگره قرآنی کشور با حضور برترین استعدادها و نخبگان حفظ و قرائت قرآن کریم با هدف معرفی برترین زنان و مردان این رشته در گروه های سنی مختل ف و انتخاب شایسته ترین قاری و حافظ برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن هستیم.

مسابقات سراسری حفظ و قرائت و مفاهیم کشور هر سال به همت سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف نشر فرهنگ قرآنی  و تشویق و ترغیب هرچه بیشتر اقشار مختلف جامعه در سطوح سنی مختلف برگزار می شود مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در سطوح شهرستان استان و کشوری میزبان علاقمندان و قاریان و حافظان قرآن است. پس از برگزاری مرحله کشوری همه ساله نفرات برگزیده برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌شوند.

هر سال با برگزاری این کنگره بزرگ حواشی و مسائل مختلفی مطرح می‌شود که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا شرایط خاصی در برگزاری این رقابت ها حاکم است به گونه‌ای که در ابتدا قرار شد  مسابقات کشوری قرآن کریم به صورت حضوری و پس از اوج گیری این بیماری به صورت مجازی برگزار شود.

پس از تصمیم گیری در خصوص برگزاری مسابقات کشوری قرآن کریم به صورت مجازی برخی از متسابقین خواهان لغو این رقابت‌ها شدند همچنین با توجه به محدودیت زمانی برگزاری این رقابت‌ها مرحله فینال رشته قرائت حذف شد و همین امر موجب شد تا برخی از قاریان قرآن ارزیابی تلاوت شرکت‌کنندگان را ناعادلانه بدانند.

استاد «غلامرضا شاه میوه»؛ داور و قاری بین المللی با اشاره به تاریخچه ارزیابی مسابقات کشوری قرآن کریم گفت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطوح کشوری و بین المللی انتخاب بهترین قاری و حافظ از این رهگذر با چالش های متفاوت و فراوانی همراه بوده است به گونه ای که طی سالیان اخیر شاهد ارائه طرح ها و مدل های مختلف در خصوص نوع برگزاری مسابقات کشوری هستیم. اما یکی از مهم‌ترین دلایل به نتیجه نرسیدن  این طرح ها، تغییر و تحول در ساختار مسئولین اجرایی مسابقات است.به گونه‌ای که با هر تغییر و تحول این طرح ها کان لم یکن تلقی می شود.

وی افزود: به عنوان مثال طرح  مصباح که برای مسابقات قرآنی در نظر گرفته شده بود با تغییر مسئولان اجرایی مسابقات قرآن کنار گذاشته شد در صورتی که این طرح در کنار معایب، محاسنی نیز داشت و می توانست به عنوان یک مدل قابل اعتماد و اعتبار برای برگزاری مسابقات ادامه یابد.

شاه میوه تصریح کرد: برای دستیابی به یک مدل منسجم و  متمرکز مسابقات قرآن کریم  نباید طرح‌ها را به راحتی اجرا و کنار گذاشت و یا جامعه قرآنی را به عنوان یک مدل آزمایشگاهی در نظر گرفت تا مدل  برگزاری مسابقات را بر روی آنها اعمال کنیم. از این رو باید پیش از تصمیم گیری در اجرایی شدن مدل مسابقات قرآن با کارشناسی دقیق و اصلاح صحیح ایرادات به راحتی جلوی تغییرات مدل برگزاری مسابقات را گرفت.

وی افزود: اگر رویکرد مسابقات قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران به دو  بخش مهم تقسیم بندی شود  در رویکرد اول یعنی انتخاب برترین قاری و حافظ قرآن کشور موفق ظاهر شده اما در بحث تبلیغ و نشر فرهنگ  قرانی در بین آحاد جامعه نیازمند مدل ها و طرح های جذاب تری است.

شاه میوه عناون کرد: مسابقات قرآن کریم باید در سطح مردم و خانواده ها حضور موثر یافته تا آنها بتوانند انگیزه واشتیاق بیشتری در رهنمود فرزندان خود برای شرکت در این رقابت‌ها داشته باشد در طی سالیان اخیر برگزاری مسابقات قرآن ترنم ویژه قاریان نوجوان از شبکه اول سیما با استقبال و پیگیری مخاطبان بسیاری همراه شد و مهمترین رکن جذابیت این مسابقات پوشش آن توسط شبکه اول سیما است. از همین رو برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک رقابت ملی با به کارگیری شیوه های جذاب و پوشش های رسانه ای می تواند در توسعه نشر فرهنگ غنی قرآن کریم بیش از پیش کمک کند.

وی افزود:  به عنوان کارشناس و داور مسابقات قرآن کریم اعتقادم بر این است که آیین نامه های این رقابت ها دارای عیوب و ایرادات چندانی  نیستند اما با توجه به رشد فنی قاریان و حافظان قرآن کریم این دستورالعمل ها نیازمند به روز رسانی و تغییر و تحول خواهند شد. خوشبختانه با بررسی‌های انجام شده در کمیته فنی آیین نامه مسابقات قرآن کریم قوانین بر اساس جنسیت مخاطبان شرکت کننده در این رقابت‌ها تنظیم شد. گفتنی است پیش از این آیین نامه مسابقات قرآن برای خانم ها آقایان به شکل تصمیم گیری می کرد اما در رویکرد جدید، قوانین برای بزرگسالان افراد زیر ۱۸ سال و خانمها تفکیک شد.

این استاد بین المللی قرآن عنوان کرد: با توجه به اینکه این آیین‌نامه جدید پس از سالها  بررسی و اظهار نظر کارشناسان متعدد تصویب و اجرایی شد با حضور مسئولان اجرایی جدید، زمزمه‌هایی مبنی بر تنظیم  آیین نامه دیگر مطرح شد اما در نهایت مسئولان به این نتیجه رسیدند تا همان آیین نامه تصویب شده را اصلاح و با پیوست موارد جدید از نقاط ضعف آن کاسته و اجرایی کنند.
به نظر می رسد طراحی یک مدل منسجم برای برگزاری عادلانه و ارزیابی دقیق مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه  امری بدیهی است اما همواره پس از سال‌ها بررسی کارشناسان و اساتید مجرب دستیابی به این مدل منسجم خیلی نزدیک می‌شود و گاهی با تغییر ناگهانی مسئولان اجرایی سازمان اوقاف و امور خیریه مدلهای تصویب شده گذشته مسکوت مانده و دستیابی به نتیجه نهایی خیلی دور به نظر می رسد.

→ خواندن مطلب قبلی

یک یا چند فراز از تلاوت افراد نشان‌دهنده قاری بودن او نیست

خواندن مطلب بعدی ←

کمک ۱۸۵ میلیون تومانی موقوفات یزد برای تجهیز بیمارستان به دستگاه اکسیژن‌ساز

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =