نماینده خراسان رضوی در چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن مطرح کرد:
تأثیر کرونا بر افت تلاوت‌ها / اجراهایی که از سطح استا‌نی پایین‌تر بود

یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی در رشته قرائت تحقیق با بیان اینکه تعطیلی جلسات قرآن تأثیر آشکاری بر افت تلاوت قاریان داشته است،‌ گفت: تمرینات قاریان بیشتر در جلسات پیگیری می‌شود و با توجه به تعطیلی بسیاری از جلسات قرآن در اثر شیوع کرونا، آنان فرصت تمرین را از دست دادند و حتی کیفیت برخی اجراها در قیاس با مرحله استانی پایین‌تر بود.

جواد سلیمانی، از جمله نمایندگان استان خراسان رضوی در چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن است که ۱۶ آذر شاهد پخش اجرای او و دیگر نمایندگان استان خراسان بودیم. او پیش از این در سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در سال ۹۲ رتبه اول رشته قرائت ترتیل را به دست آورد و بعد از آن وارد رقابت‌ در رشته قرائت تحقیق شد.

سلیمانی در مسیر جدید نیز به موفقیت‌هایی رسیده است که مهم‌ترین آن کسب رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اندونزی در سال ۱۳۹۴ است. نظرات این قاری ممتاز در مورد چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در ادامه از نظر می‌گذرد؛

این قاری ممتاز کشور در مورد اجرای خود در این دوره گفت: روزی که برای ضبط تلاوت حضور یافتم آمادگی لازم را نداشتم و صدایم آماده نبود و همین باعث به وجود آمدن خش در تلاوتم شد. با وجود این از کلیت تلاوت و برنامه‌ریزی‌ام رضایت دارم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره علت آماده نبودن بسیاری از قاریان در چهل‌وسومین دوره افزود: تمرینات قاریان اکثراً از طریق جلسات پیگیری می‌شود و با توجه به تعطیلی بسیاری از جلسات قرآن به دلیل شیوع کرونا، فرصت چنین تمرینی را از دست دادند.

سلیمانی در مورد تلاوت دیگر نمایندگان استان خراسان رضوی نیز بیان کرد: تعدادی از تلاوت‌ها را شنیدم که تقریباً آنها نیز مشکلی مشابه آنچه گفتم داشتند و کیفیت اجراها حتی در قیاس با مرحله استانی نیز پایین‌تر بود.

انتخاب قاری برتر فقط با یک صفحه تلاوت

این قاری ممتاز درباره برگزاری مسابقات به صورت مجازی بیان کرد:‌ باید قدردان برگزارکنندگان مسابقات باشیم و همین که اهتمام داشتند تا این مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن تعطیل نشود خوب است، اما از این حیث که رقابت‌ها محدود شده است، جای تأمل دارد. تک‌مرحله‌ای شدن مسابقات و انتخاب قاری برتر با یک صفحه تلاوت از جمله نقدهای واردشده به مسابقات است. بسیاری از قاریان شرکت‌کننده در مسابقات پیگیر افزایش تعداد مراحل بودند که البته به جایی نرسید.

وی با تأکید بر اینکه هیچ شیوه‌ای از مسابقات جای رقابت حضوری را نمی‌گیرد، گفت: در برگزاری حضوری شرکت‌کننده‌ها بهتر سنجیده می‌شوند. حضور قاریان و حافظان در کنار هم و فضایی که در این بین شکل می‌گیرد در انگیزه‌دهی به قاریان و حافظان بسیار اثرگذار است که همه اینها در مسابقات مجازی وجود ندارد.

→ خواندن مطلب قبلی

لزوم بازتعریف امور قرآنی در گام دوم انقلاب

خواندن مطلب بعدی ←

تحول در برگزاری مسابقات سراسری قرآن ضروری است / پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =