تحلیل‌ داوران از نخستین شب مسابقات سراسری قرآن

در پایان برنامه نخستین شب مسابقات سراسری قرآن کریم، داوران تحلیل خود را از این دوره مسابقات ارائه کردند.

به گزارش رسامدیا، در بخش‌های مختلف مسابقات سراسری قرآن کریم و پس از چند اجرا، یک نفر از داوران به ارائه تحلیلی بسیار کوتاه و بعضاً کمتر از یک دقیقه از اجرای شرکت‌کنندگان می‌پرداخت. تحلیل‌هایی که نکات آموزشی گرانبهایی در آنها نهفته است و همین باعث شده تا صحن مسابقات به کلاس درسی عملی برای قاریان تازه‌کار تبدیل شود.

اولین تحلیل شب نخست مسابقات را محسن یاراحمدی، داور جوان کشورمان که در این دوره در بخش لحن داوری می‌کند، انجام داد. یاراحمدی اجرای قاری استان اصفهان را خوب ارزیابی کرد و مشکل لحنی حافظان ۲۰ جزء را هم مربوط به بحث تنغیم دانست.

سیدمحسن موسوی‌بلده، داور بخش تجوید نیز در تحلیل خود به ذکر نکته‌‌ای در مورد رعایت تجوید در قرائت ترتیل پرداخت و گفت: در تعریف امروزه، ترتیل متفاوت از تحقیق است. ترتیل، اصل قرائت است و بر همین اساس هر چیزی که در علم تجوید بیان شده است، باید در حد اعلی در ترتیل اجرا شود.

موسوی‌بلده همچنین در مورد اجرای دعاخوانی بیان کرد: یک اصل در دعاخوانی وجود دارد و آن هم این است که اگر در بین دعا، آیه‌ای از قرآن وجود داشته باشد، باید حداقل‌هایی از تجوید هنگام خواندن آن رعایت شود.

همچنین نصرت‌الله حسینی، داور بخش صوت نیز نکاتی در مورد تلاوت محمد جماله، قاری استان بوشهر بیان کرد و گفت: محمد جماله از قاریان خوب استان بوشهر است و تلاوت خوبی داشت، اما مهم‌ترین مشکل او ضعف در شدت صوت بود و یک‌ مورد هم خروج داشت. پش از این تلاوت‌های بهتری از این قاری شنیده‌ بودیم.

سیدجواد سادات‌فاطمی، داور بخش وقف و ابتدا نیز به بیان یک نکته پرداخت و گفت: قاری و حافظ باید از قبل آیات را بررسی کرده باشند. اگر به تفسیر هم مراجعه کرده باشند به آنها بسیار کمک خواهد کرد. حافظان قرآن کریم می‌توانند حفظ خود را همراه با نکات تفسیری پیش ببرند. اگر حفظ خود را بر این اساس پیش ببرند، خیلی راحت می‌توانند مطابق با وقف و ابتدا پیش بروند.

→ خواندن مطلب قبلی

گزارش تصویری اولین شب چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

خواندن مطلب بعدی ←

حافظ کل قرآن از استان اصفهان؛ درخشانترین نماینده در بین شرکت‌کننده‌های اولین شب مسابقات سراسری قرآن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =