حنیفی تأکید کرد:
تحول در برگزاری مسابقات سراسری قرآن ضروری است / پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت

پیشکسوت و داور بین‌المللی مسابقات قرآن ضمن تحلیل و بررسی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، بر ضرورت تحول در برگزاری مسابقات سراسری قرآن تأکید کرد و در ادامه پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت این مسابقات ارائه داد.

به گزارش رسامدیا؛ برنامه این هفته «افق» با حضور علی‌اکبر حنیفی، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان و با اجرای کارشناسی جواد نصیری و با موضوع تحلیل و بررسی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

علی‌اکبر حنیفی، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم در ابتدای این برنامه، ضمن قدردانی از زحمات برگزارکنندگان این دوره از مسابقات و کیفیت برگزاری آن، اظهار کرد: امروز ما در جمهوری اسلامی ایران بیشترین مسابقات قرآن را برگزار می‌کنیم و در کنار آن از کشور‌هایی هستیم که حفاظ و قرای بسیار زیادی را در میان سایر کشور‌های اسلامی دارا هستیم و همه این‌ها حُسن جمهوری اسلامی ایران است. حتی از نظر تعداد قاریان، از بسیاری از کشور‌ها پیشی گرفته‌ایم و در بسیاری از عرصه‌های قرآنی حائز رتبه هستیم.

وی در ادامه در خصوص شیوه برگزاری این دوره از مسابقات گفت: در گذشته برگزاری مسابقات جزئیات بیشتری داشت که موجب ارتقای کیفیت برگزاری در سطح کشوری و بین‌المللی می‌شد. به عنوان مثال، ضمن برگزاری بخش‌های شهرستانی و استانی، بخش منطقه‌ای هم وجود داشت که بسیاری از مشکلات این عرصه را برطرف می‌کرد. اما در این دوره به دلیل فشار‌هایی که از پایین وارد می‌شد، به‌جای اینکه مسابقات را درمان کنند، آن را جراحی می‌کردند. همین موضوع باعث شد تا چهره‌های تکراری، عدم حضور برخی از مناطق و استان‌ها و حضور بیش از اندازه نمایندگان در برخی از استان‌ها را در این دوره شاهد باشیم.

استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: موضوع بعدی رشته‌های مسابقات است. امروز رشته‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، تعریف شده و خاص است و به هیچ وجه مسابقه‌ای نیست و شاید بیشتر یک کار سنتی و مدرسه‌ای است که از گذشته وجود داشته است. به این روش‌های برگزاری روش حوزه‌ای و مدرسه‌ای می‌گویند و روش مسابقه‌ای اینگونه نیست. متأسفانه عین این داستان را ما در مسابقات سراسری و بین‌المللی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، شیوه برگزاری مسابقات در بخش حفظ و در بخش قرائت و سایر بخش‌های مسابقات برای مخاطبان خسته‌کننده و موجب تضعیف مسابقات می‌شود؛ بهتر است مسابقات بخش حفظ تنها یک سوال پرسیده شود و همین سوال در پخش زنده برنامه نمایش داده شود. در بخش ترتیل هم همین‌گونه است و بیشتر شبیه جلسه است تا مسابقات؛ لذا ضروری است تا این بخش‌ها و رشته‌ها را مسابقه‌ای کنیم. یکی دیگر از اشکالات، برگزاری رشته‌ها آن بود که نمره‌های شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین داده می‌شد و شرکت‌کنندگان باید در لحظه می‌دانستند که ایراد کار و مشکلشان کجاست و چرا امتیاز دریافت کرده‌اند یا از دست داده‌اند.

بخش دیگر برنامه افق به ارتباط تلفنی با محمدرضا جاهدی‌نیا، رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن کریم چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن از استان خراسان رضوی اختصاص داشت. وی در خصوص روند برگزاری این دوره گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا به‌نظر می‌رسید تنها راه و بهترین راه همین شیوه برگزاری بود و برای ما این روش خوش یمن شد.

وی در خصوص محیط برگزاری مسابقات هم گفت: مسابقات در استودیو ضبط و از سوی یک داور نظارت می‌شد و برای هر استان، استادی مربوط به حفظ در محل قرار داشت. قرعه آیات را هم خود برگزارکنندگان انتخاب می‌کردند و برای هر فرد آیات متفاوت بود؛ اما از لحاظ سختی و آسانی در یک سطح بود.

 

شیوه برگزاری سال‌های قبل بهتر بود

جاهدی‌نیا در خصوص شیوه برگزاری این دوره از مسابقات برای سال‌های بعد گفت: شیوه برگزاری سال‌ها قبل از نظر من بهتر بود و اگر همچون سال‌های گذشته برگزار شود، تأثیر بهتری خواهد داشت؛ چرا که یک دورهمی بزرگ شکل می‌گرفت که فواید بسیاری داشت.

وی در خصوص نقاط قوت و ضعف این دوره از مسابقات هم گفت: برگزاری این دوره از مسابقات استرس و فشار کمتری بر روی متسابق وجود داشت. در خصوص نقاط ضعف هم اگر حضوری بود، بهتر بود و می‌شد اختتامیه این دوره از مسابقات هم به شیوه بهتری برگزار کرد و انتظار می‌رفت که حداقل برگزیدگان را دعوت می‌کردند، به صورت حضوری از آن‌ها تقدیر می‌کردند.

 

بعد از پایان تماس تلفنی با محمدرضا جاهدی‌نیا، رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن کریم چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، علی‌اکبر حنیفی، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم در ادامه این برنامه به ارائنه پیشنهاداتی برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌برگزار شدن مسابقات قرآنی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مدیریت جدید امور قرآنی جوان هستند و انرژی بالایی دارند و یک تیم قوی مسابقات را از هر جهت برگزار کردند، اگرچه در ادوار گذشته هم مدیران دیگر با انگیزه‌های بسیار این مسابقه را برگزار می‌کردند، پیشنهادتی را برگزاری هرچه بهتر این مسابقات ارائه می‌کنم.

 

وی افزود: رشته قرائت باید از وضعیت فعلی و تک‌رشته‌ای خارج شود. امروز در دنیا قرائت باب‌های مختلفی پیدا کرده است و ما نیز بهتر است باب‌های جذاب و مختلف قرائت را در مسابقات بیاوریم. همچنین رشته‌های تقلیدی و غیر تقلیدی را از همدیگر جدا کنیم. این عادلانه نیست که همه در یک رشته برگزار شود و هرکس ادعا می‌کند صاحب سبک است می‌تواند در این مسابقات شرکت کنند و راه بسیاری از جوانان باز می‌شود. اینگونه هم رشته‌ها باز می‌شود و هم راه برای دیگران باز خواهد شد. در بحث حفظ قران کریم هم این مسئله وجود دارد.

استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم افزود: مسئله بعدی این است که استان‌ها لیگ‌های استانی و تیم‌های استانی قرآنی تشکیل دهند و این‌ها از این طریق بتوانند به مسابقات سراسری راه پیدا کنند. این روش هیجان‌زا و تأثیرگذار خواهد بود. در کنار آن هم باید از اساتید مختلف کشوری و استانی برای این لیگ استفاده بکنند و این رقابت باعث می‌شود سطح قرآنی استان‌ها افزایش پیدا کند و برای ارتقاء سطح مسابقات قرآنی هم اثرگذار است. این موضوع یک رقابت و فکر ایجاد خواهد کرد که باعث پیشرفت خواهد شد.

حنیفی با اشاره به اینکه رشته‌های جدید در ترتیل و سایر بخش‌ها باید ایجاد شود گفت: اضافه کردن رشته‌های جدید در همه بخش‌ها باید لحاظ شود به عنوان مثال ترتیل را می‌توان در چند رشته مختلف برگزار کرد که تیم‌های متنوعی با اینکار ایجاد می‎شود و مسابقات قرآنی کشور شاهد یک تحول خواهد شد.

وی در خصوص مسابقات در بخش مفاهیم هم گفت: خیلی خوب است که این مسابقات برگزار شود، اما نه به صورتی که در مسابقات فعلی و بین‌المللی شاهد آن بودیم؛ باید برای مسابقات مفاهیم هم اصولی را تعریف کرد و راه مفهومی خواندن را بیان کنیم، نه چیزی که در حال حاضر وجود دارد.

استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم در پایان ضمن تأکید بر تحول در مسابقات، گفت: برگزارکنندگان در نحوه برگزاری و تعدد رشته‌ها و شیوه برگزاری و نحوه دعوت نمایندگان و در تمام این‌ها تحولی ایجاد کنند و مناسبات و نیات مختلف را بازنگری کنند تا شاهد اثرگذاری بیشتر در این عرصه باشیم.

→ خواندن مطلب قبلی

تأثیر کرونا بر افت تلاوت‌ها / اجراهایی که از سطح استا‌نی پایین‌تر بود

خواندن مطلب بعدی ←

لزوم توجه به متمم قرآنی در تدوین قوانین

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 1 =