گزارش آخرین روز مسابقات قرآن با اجرای شرکت‌کنندگان از استان‌های گیلان، قزوین و آذربایحان شرقی

نوبت صبح آخرین روز از رقابت‌های سراسری قرآن اوقاف با پخش زنده رادیویی و تلویزیونی با اجرای شرکت‌کنندگانی از استان‌های گیلان، قزوین و آذربایحان شرقی دنبال شد.

به گزارش رسامدیا، آخرین روز از چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، 21 آذرماه با پخش اجرای شرکت‌کنندگان استان گیلان در برابر تیم داوری ۱۴ نفره آغاز شد. در نوبت صبح این روز اجرای شرکت‌کنندگان استان‌های گیلان، قزوین و آذربایجان شرقی مورد ارزیابی قرار گرفت.

ابراهیم فلاح تبسم‌چهره، ۴۰ ساله، کارشناس ارشد رشته حقوق و رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت، اولین نفر از گروه پنج نفره شرکت‌کنندگان گیلانی بود که در رشته قرائت تحقیق آغازگر مسابقات این روز شد.

دومین شرکت‌کننده، رضا جانی‌پور، ۲۷ ساله و حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم، دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی و معلم ورزش بود که آیاتی از سوره قصص را تلاوت کرد.

شرکت‌کننده سوم، مهدی عبرتی، ۲۰ ساله دارای مدرک کارشناسی دبیری در رشته الهیات بود که در رشته قرائت ترتیل شرکت کرد و به تلاوت آیاتی از سوره توبه پرداخت. وی از سال ۸۷ در عرصه حفظ قرآن ورود پیدا کرده است و سپس وارد عرصه قرائت قرآن شده است. وی پس از چهار سال توانست در مسابقات کشوری زیر ۱۶ سال رتبه نخست را کسب کند. کار حفظش را از سال ۹۳ آغاز کرده است و اوایل سال ۹۵ موفق به اتمام حفظ قرآن شده است. او همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام بود.

امیدرضا رحیمی، قاری و حافظ روشندل، ۲۲ ساله، دانشجوی کارشناسی رشته حقوق و نفر دوم رشته قرائت مسابقات قرآن روشندلان جهان اسلام، شرکت‌کننده بعدی از استان گیلان در رشته حفظ کل بود که به تلاوت آیاتی از سوره توبه، نحل و احقاف پرداخت. وی حفظ قرآن را از ۷ سالگی آغاز کرده و بعد از ۱۰ سال در سن ۱۷ سالگی حافظ کل قرآن شده است. رتبه اول مسابقات قرآن حفظ ۲۰ جزء قوه قضاییه، رتبه اول حفظ ۲۰ جزء و حفظ عمومی دانش‌آموزی مهم‌ترین رتبه‌های رحیمی تاکنون هستند.

آخرین شرکت‌کننده استان گیلان، محمد صدفی، ۲۵ ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک بود که آیاتی از سوره یونس را به صورت تحقیق قرائت کرد.

داوران این دوره جزو مفاخر هستند

امین پویا که در این دوره به عنوان ناظر هیئت داوران حضور دارد طی سخنان کوتاهی گفت: تألیفات اساتید حاضر در هیئت داوران این دوره، از کتاب‌های مرجع اغلب قاریان است. داور رشته صوت و لحن، استاد شاه‌میوه است که کتاب‌های ارزشمندی را تألیف کرده است. در ترکیب هیئت داوران، اساتید جوان نیز حضور دارند، اما دوستان جوانمان نیز خبره هستند و در طرح ارزیابی قاریان و اساتید مدرک درجه یک را اخذ کرده‌اند که معادل دکتری است.

بعد از شرکت‌کنندگان استان گیلان، نوبت به استان قزوین رسید که در این دوره چهار شرکت‌کننده داشت. اولین شرکت‌کننده، محمدجواد مهجور، حافظ ۲۰ ساله و دارای مدرک کارشناسی در رشته الهیات بود که به قرائت آیاتی از سوره هود پرداخت. وی دارای مقام دوم در رشته ۱۰ جزء در مسابقات سراسری قرآن سپاه هست.

شرکت‌کننده بعدی استان قزوین، مهدی جزئی، ۲۱ ساله، دانشجوی رشته حقوق و تکواندوکار است که در این مسابقات در رشته قرائت ترتیل شرکت کرده است. وی به قرائت آیاتی از سوره بقره پرداخت.

سعید علی‌اکبری، ۳۹ ساله و روشندل، دارای مدرک کارشناسی در رشته ادبیات و مدرک درجه دو در رشته حفظ قرآن، شرکت‌کننده دیگر استان قزوین در رشته حفظ کل بود که به قرائت آیاتی از سوره‌های آل عمران، کهف و فتح پرداخت. او رتبه اول کشوری مسابقات قرآن سازمان بهزیستی در حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و دو بار نیز در رشته حفظ کل قرآن کسب کرده، همچنین رتبه اول کشوری مسابقات سازمان تبلیغات اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد.

آخرین شرکت‌کننده این استان، سیدمصطفی حسینی، ۲۵ ساله و دارای مدرک کارشناسی در رشته بهداشت بود که تاکنون چهار رتبه بین‌المللی در مسابقات قرآن کویت، مالزی و جمهوری اسلامی ایران کسب کرده است و در رشته قرائت تحقیق به قرائت آیاتی از سوره نحل پرداخت. وی همچنین رتبه‌دار مسابقات قرآن ترکیه را نیز کسب کرده‌اند.

بعد از استان قزوین، نوبت به قرآنیان استان آذربایجان شرقی و شش شرکت‌کننده این استان رسید. اولین شرکت‌کننده محمدحسین نقی‌زاده، ۲۱ ساله دارای مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث بود که در رشته قرائت تحقیق شرکت و آیاتی از سوره نحل را قرائت کرد. وی رتبه اول رشته قرائت چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف نیز بوده است.

قطعی پخش تلویزیونی حین اجرای شرکت‌کننده آذربایجان شرقی

میلاد عاشقی، حافظ کل قرآن کریم، دانشجوی رشته پزشکی، ۲۰ ساله و حائز رتبه اول مسابقات قرآن دانشجویان در رشته حفظ کل، شرکت‌کننده بعدی این مسابقات بود که در حین تلاوت، لحظاتی ارتباط تصویری پخش شبکه قرآن با هتل ارم تهران قطع شد.

در ادامه کلیپ گروه هم‌خوانی و همسرایی «نصر» به سرپرستی طاها سیدی پخش شد که در آن آیات ۱۰۵ تا ۱۱۱ سوره مبارکه اسراء هم‌خوانی شده بود.

غلامرضا قوچی، ۳۴ ساله، دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل شرکت‌کننده در رشته قرائت ترتیل بود که به تلاوت آیاتی از سوره بقره پرداخت.

شرکت‌کننده بعدی استان آذربایجان شرقی، سینا طباخی، حافظ کل قرآن، ۲۰ ساله و دانشجوی رشته کارشناسی رشته فقه و حقوق بود که در رشته حفظ کل این مسابقات شرکت کرده و آیاتی از سوره‌های انعام، قصص و حج را تلاوت کرد. وی همچنین برگزیده چهل و دومین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم اوقاف نیز هست.

انتقاد از استفاده ترتیل‌خوانان و حفاظ از نغمات خلیجی

در ادامه، سیدحمید هروی، داور صوت این دوره از مسابقات و وکیل پایه یک دادگستری در ارزیابی شرکت‌کنندگان در بخش صوت و لحن، گفت: ترتیل‌خوانان و حفاظ از نغمات فصیح و اصیل اساتید متقدم فاصله گرفته‌اند و به نغمات خلیجی گرایش پیدا کرده‌اند. حیف است این افراد که ظرفیت خوبی نیز دارند به آهنگ‌های دم دستی و نغمات خلیجی روی بیاورند.

وی افزود: شاید به دلیل تعطیلی جلسات قرآن در پی شیوع کرونا، شرکت‌کنندگان قدری خسته به نظر می‌رسند. تمرینات مستمری نداشته‌اند. برای موفقیت تمرین فراوان بسیار مهم است. سال‌های قبل، مجهولات زیادی داشتیم و هم‌اکنون همه چیز محرز و مشخص است و فقط باید تمرین مداوم داشته باشند.

بنا بر این گزارش، گروه تواشیح نصر متشکل از شش نفر، شرکت‌کنندگان بعدی از استان آذربایجان شرقی در رشته تواشیح بودند.

آخرین برگزیده قرآنی نوبت صبح مسابقات از استان آذربایجان شرقی نیز که به مرحله نهایی و کشوری این دوره از مسابقات راه پیدا کرده است، هادی بنازاده، ۲۴ ساله و کارشناس حسابداری است که در رشته قرائت تحقیق شرکت کرده و آیاتی از سوره انبیا را تلاوت کرد.

نوبت صبح مسابقات، با صحبت‌های کوتاهی از حیدر کسمایی، داور تجوید چهل و سومین دوره مسابقات به پایان رسید، وی گفت: در بخش تجوید یکسری ضعف‌‌هایی وجود دارد که باید بهتر شود. شرکت‌کنندگان، ضعیف‌تر از سال گذشته اجرا داشتند.

→ خواندن مطلب قبلی

استقبال جوانان از مسابقات سراسری قرآن/ معدل سنی شرکت‌کنندگان زیر ۳۰ سال

خواندن مطلب بعدی ←

روش مجازی برگزاری مسابقات روش خوبی است، ولی نمی‌تواند جایگزین روش حضوری شود

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =