حمید مجیدی‌مهر:
در نظر گرفتن مرحله نیمه نهایی برای مسابقات قرآن، فینال کم نقص‌تری را رقم خواهد زد

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در نظر گرفتن مرحله نیمه نهایی برای مسابقات قرآن، یک کار آموزشی برای قاریان خواهد بود، گفت: می‌توانیم نوید این را بدهیم که با توجه به برگزاری مسابقات به این شیوه و استفاده از تجربیات، شاهد یک فینال کم‌نقص باشیم.

به گزارش رسامدیا، حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه برگزاری مرحله نیمه‌‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: مرحله مقدماتی طی دی‌ماه سال گذشته به صورت مجازی و با مشارکت بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده برگزار شد. پس از غربالگری فنی اولیه نسبت به شرکت‌کنندگان، افرادی که سطح اجرای بهتری داشتند به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.

وی افزود: در زمان برگزاری مرحله مقدماتی قرار بر این بود که مرحله نیمه‌‌نهایی در فروردین ۹۹ به صورت حضوری برگزار شود، اما متأسفانه به دلیل شیوع کرونا، امکان اجرای حضوری فراهم نشد برای این وضعیت، دو فرضیه در نظر گرفته شد. فرضیه اول لغو کامل مسابقات، مانند دیگر مسابقات بین‌المللی دنیا که در شرایط کرونا تعطیل شده‌اند، بود، اما تصمیم بر آن شد تا بر مبنای امکانات روز، رقابت‌ها را داشته باشیم. شرکت‌کنندگان از یک ماه قبل از طریق فضای مجازی در گروه تعامل در یکی از شبکه‌های اجتماعی حضور یافته‌اند و قرعه تلاوت خود را دریافت کرده‌اند و با شرایط و آئین‌نامه آشنا شده‌اند.

وی افزود: برای برگزاری مجازی مسابقات نیز ابتدا پیش‌بینی شد تا شرکت‌کنندگان در رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشور مبدأ مستقر شوند، با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان و نداشتن رایزنی فرهنگی در همه کشورها این موضوع نیز منتفی شد. با توجه به اینکه در فینال مسابقات تعداد افراد محدودتر خواهد بود، لذا امکان هماهنگی با رایزنی‌ها و سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مبدأ وجود دارد و می‌توانیم مرحله فینال را به این شکل برگزار کنیم.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه شرایط موجود حاکی از این است که باید مرحله فینال مسابقات را نیز به صورت مجازی برگزار کنیم، گفت: در مرحله نیمه‌نهایی بهترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم، همین شیوه بود، پلتفرم‌های مختلفی که در اکثر کشورها جوابگوی ارتباطات باشد، امتحان کردیم تا اینکه در نهایت آنچه که گستره بیشتری داشت و اکثر کشورها با آن کار می‌کردند، انتخاب شد. داوران نیز در همین فضا به صورت زنده در یک اتاق گفت‌وگو حضور دارند و تلاوت‌ها را گوش می‌دهند.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تلاش شده است تا شرایط داوری مسابقات به شیوه حضوری در شیوه مجازی رعایت شود، افزود: فرم‌های نمره‌دهی برای داوران ارسال شده و آنها نیز پرینت فرم‌ها را گرفته‌اند تا به صورت دستی نمرات را وارد فرم کنند. با توجه به اهتمام داوران به دقت نظر در داوری از یک نیروی کمّی برای کارهای اخذ پرینت و ارسال فرم اسکن شده استفاده می‌کنند. همچنین در پایان هر نوبت داوری، ریز نمرات برای شرکت‌کننده ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاوت‌ها در اختیار همه شرکت‌کنندگان به صورت گروهی قرار خواهد گرفت، گفت: این یک کار آموزشی برای قاریان خواهد بود، چرا که قاریان با فضای تلاوت و از سوی دیگر شرکت‌کنندگان با کیفیت ضبط تلاوت‌های یکدیگر آشنا می‌شوند و می‌توانند در مراحل آینده از آن بهره‌مند شوند. می‌توانیم نوید این را بدهیم که با توجه به برگزاری مسابقات به این شیوه و استفاده از تجربیات شاهد یک فینال کم‌نقص باشیم.

مجیدی‌مهر با تأکید بر اینکه مخاطبان باید یقین بدانند که تلاوت‌هایی که در فینال شنیده خواهد شد، حتماً با کیفیت خواهد بود، گفت: یکی از برکات برگزاری مجازی این است که شرکت‌کننده بدون هیچ اضطرابی به تلاوت می‌پردازد و همین باعث رشد کیفی تلاوت نیز شده است، داوران امروز از برخی تلاوت‌ها شگفت‌زده شدند و این می‌تواند نویددهنده یک فینال سطح بالا باشد.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوالی در مورد حضور نمایندگان کشور مصر و عربستان در مسابقات امسال اظهار کرد: از کشور عربستان نماینده‌ای حضور ندارد، اما از کشور مصر شرکت‌کننده در مسابقات حضور یافته است. در پایان مسابقات یک تحلیل آماری از نمایندگان کشورها ارائه خواهد شد و همین تحلیل می‌تواند مبنای بسیاری تصمیم‌گیری‌ها شود. تمام تلاش ما در مسابقات کشوری و بین‌المللی این است که تا حد امکان چارچوب‌ها را دقیق تنظیم کنیم و مکانیزم دعوت نیز درست‌تر باشد.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در مورد تغییر آیین‌نامه مسابقات و همسان‌سازی آن با شیوه حضوری، گفت: در آیین‌نامه، تغییر چندانی نسبت به سال قبل صورت نگرفته است، اما در نوع قرعه و میزان قرعه با توجه به امکاناتی که موجود است و امکانات شرکت‌کنندگان برای ارسال فایل، مقدار کمی تغییر ایجاد کرده‌ایم.

→ خواندن مطلب قبلی

گزارش تصویری مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

خواندن مطلب بعدی ←

برگزاری روز دوم مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور 22 شرکت‌کننده خارجی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + یازده =