رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد:
آغاز ثبت نام طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح جزئیات طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن و مهلت ثبت نام تا 24 بهمن‌ماه گفت: این طرح سه مرحله شامل؛ آزمون کتبی، داوری شبیه‌سازی شده و مصاحبه حضوری(شفاهی) دارد و نتایج نهایی آن تیرماه سال آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش رسامدیا، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آغاز ثبت نام طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن از امروز، چهارشنبه، ۲۴ دی‌ماه گفت: پس از دریافت نظرات کارشناسان، اجرای این طرح چندمرحله‌ای را آغاز کردیم. از امروز همه افرادی که در خود مهارت و دانش کافی برای امر داوری مسابقات قرآن، در سطوح مختلف را می‌بینند، می‌توانند، اقدام به ثبت نام کنند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به اینکه فرصت یک‌ماهه ثبت‌ نام به هیچ وجه قابل تمدید نیست، افزود: بر همین اساس از ۲۴ دی تا ۲۴ بهمن‌ماه سال جاری، فرایند ثبت نام از طریق سامانه my.oghaf.ir صورت خواهد گرفت.‌ همچنین تمام جزئیات طرح از معرفی مراحل تا زمان‌بندی‌ها در سامانه بارگذاری شده است. جزئیات و تمام منابع مورد نیاز نیز بر روی این سامانه قابل دریافت است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: پس از پایان فرایند ثبت نام، اولین مرحله آزمون(کتبی) پنجشنبه، ۱۴ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، همچنین مرحله دوم، که مرحله شبیه‌سازی داوری است، ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و مرحله سوم که مصاحبه حضوری است، طی دو هفته از ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا ۱۵ خردادماه سال آینده در سراسر کشور برگزار خواهد شد. طبیعتاً افرادی که در مرحله اول حد نصاب را دریافت کنند، اجازه حضور در مرحله دوم و همچنین افرادی که در مرحله دوم موفق شوند، به مرحله بعد راه خواهند یافت.

قره‌شیخلو بیان کرد: از تمام فعالانی که دغدغه کار قرآنی دارند، درخواست می‌کنم با مشارکت در این طرح به ما در انجام موفق آن کمک کنند تا در مسابقات آتی، از داورانی که دانش و مهارت خود را به اثبات رسانده‌اند، بهره‌مند شویم. به طور حتم این امر باعث بالا رفتن ضریب امنیت خاطر شرکت‌کنندگان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شاید برخی به خاطر سوابقی که در فعالیت‌های قرآنی دارند، حضور در آزمون را برنتابند، گفت: داوری و قضاوت کردن نوعی حق‌الناس است و لازم است هر چند وقت یک‌بار خودمان را محک بزنیم تا اگر ضعف و اشکالی وجود دارد، آنها را برطرف کنیم، لذا هیچ اشکالی ندارد، اگر خودمان را از طریق آزمون محک بزنیم.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به بخش‌های دیگری از طرح ملی ساماندهی داوران اشاره و اظهار کرد: در ادامه طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، آئین‌نامه بکارگیری داوران را خواهیم داشت تا فرایند استفاده از آنها در سطح کشور عادلانه شود و اینگونه نباشد که عده‌ای همیشه در خط مقدم باشند و در مقابل از برخی دیگر استفاده نشود‌، لذا بخش دیگری از طرح ملی ساماندهی، تهیه آئین‌نامه نظام‌مند کردن بهره‌مندی از داوران است. بحث دیگر در این‌ طرح برگزاری دوره‌های تکمیلی و به‌روزرسانی داوران است. در حال حاضر در تمامی رشته‌ها داوران مؤظف هستند در طول سال دوره‌هایی را بگذرانند تا با ضوابط و روش‌های جدید آشنا شوند، در قالب طرح ساماندهی داوران بر روی این‌ موضوع نیز تمرکز کرده‌ایم تا داوران در دوره‌های تکمیلی حضور یابند.

قره‌شیخلو به تهیه آیین‌نامه نظارت بر داوران اشاره کرد و گفت: اگر داور در طرح ملی ساماندهی داوران موفق شد و مدرک گرفت، کار او تمام شده نیست، بلکه عملکرد این فرد طی مسابقات بررسی خواهد شد تا نحوه نمره‌دهی او بررسی شود.‌ اینکه خطایی داشته است یا خیر و اگر خطا داشت، چگونه با او برخورد شود و چه تدبیری به کار برده شود، از جمله مواردی است که همیشه مورد دغدغه بوده است، لذا برای این موضوعات نیز آئین‌نامه تدوین خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه طرح ملی ساماندهی داوران حدود پنج‌ماه به طول خواهد انجامید، گفت: نتایج نهایی این طرح اوایل تیرماه ۱۴۰۰ اعلام خواهد شد. در طول این‌ پنج‌ماه نیز آئین‌نامه‌هایی که به آنها اشاره شد، آماده می‌شود تا در سال آتی بتوانیم یک‌ نظام جامع داوری در کشور داشته باشیم تا هم شرکت‌کنندگان و هم داوران و مجریان مسابقات با اطمینان خاطر رقابت‌ها را برگزار کنند.

قره‌شیخلو در پاسخ به این سؤال که تکلیف عده‌ای از داوران که ممکن است به هر علت نتوانند در سال اول ثبت نام کنند چه خواهد شد؟ و آیا تمهیدی برای این مسئله در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: برنامه ما در این طرح برگزاری دو سال یک بار آزمون‌ها است. در وهله اول از دوستان درخواست دارم، حتما در این طرح شرکت کنند تا با نوع آزمون‌ها و مطالب مورد مطالعه آشنا شوند. با توجه به شناختی که از دوستان دارم، مطمئن هستم آمادگی حضور در آزمون را دارند و شاید با مطالعه مختصر منابع، کاملاً به‌روز شوند. اگر لازم باشد این امکان هست تا سال آینده آزمون تکرار شود، اما در حال حاضر، برنامه، دو سال یک بار خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که گروه و کمیته تأیید صلاحیت و تصحیح‌کننده آزمون‌ها چه افرادی هستند و چگونه انتخاب شده‌اند؟ گفت: فهرست کاملی از افرادی که گمان می‌کردیم یک اجماع کلی در مورد سوابق، توان، مهارت و دانش آنها وجود دارد، تهیه کردیم و در کمیته‌ای که بیست نفر از اساتید و کارشناسان در رشته‌های مختلف حضور داشتند، این فهرست مورد بررسی قرار گرفت و تیمِ مادر در رشته‌های مختلف تعیین شد، مثلا در لحن یا تجوید، چهار نفر به عنوان داور معیار معرفی می‌شوند، همچنین با تصمیم این کمیته تعدادی از داوران از شرکت در آزمون‌ها معاف شدند. این معافیت برای برخی افراد شامل تمام مراحل و در برخی دیگر شامل بخش‌هایی از آزمون است. اسامی این افراد طی هفته آینده به خود آنها اعلام خواهد شد.

→ خواندن مطلب قبلی

ارتباط بیشتر سازمان دارالقرآن الکریم با دانشگاه علوم قرآنی سازمان اوقاف

خواندن مطلب بعدی ←

برگزاری«سوگواره یاس نبوی» در بقاع متبرکه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − پنج =