مهدی قره‌شیخلو:
بازدید و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان و کاهش هزینه‌ها؛ مزایای برگزاری مجازی مسابقات قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه یکی از محاسن برگزاری مجازی مسابقات قرآن، کاهش هزینه‌های آن است، گفت: بازدید و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان از مسابقات از مزایای دیگر شیوه برگزاری مجازی مسابقات قرآن به شمار می آید به طوری که امسال بالغ بر دو و نیم‌میلیون بازدید در فضای مجازی از مسابقات صورت گرفت.

به گزارش رسامدیا، برنامه افق رادیو قرآن، چهارم بهمن‌ماه با حضور مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ابتدای این برنامه در مورد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای دیگر، گفت: تا جایی که اطلاع دارم، در هیچ کشوری مسابقات برگزار نشد و با توجه به پایان یافتن سال میلادی، به نظر می‌رسد پرونده برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای دیگر بسته شده است. پیش‌بینی ما این بود که شاید برخی کشورها اقدام به برگزاری مسابقات به شیوه غیرحضوری کنند که البته این کار صورت نگرفت. اخیراً در کشور افغانستان یک رقابت مجازی برگزار شد، اما مسابقه فراگیری نبود و شاید نتوان آن را رقابتی بین‌المللی به شمار آورد.

وی در ادامه در مورد دلایل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، افزود: فرایند مسابقات ایران از سال ۹۸ شروع شده بود و حتی پس از ثبت نام، پالایش‌های اولیه را هم در سال ۹۸ لحاظ کردیم. در ثبت نام اولیه، ۴۱۱ شرکت‌کننده از ۶۷ کشور در سه گروه بانوان، آقایان و طلاب علوم دینی ثبت نام کردند. پس از پالایش اولیه، ۱۲۲ نفر از ۴۵ کشور برای مرحله حضوری که قرار بود فروردین برگزار شود، انتخاب شدند. با توجه به شرایطی که به وجود آمد، برگزاری حضوری منتفی شد.

قره‌شیخ‌لو به برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم طی ماه‌های گذشته اشاره و بیان کرد: این مسابقات به صورت غیر‌حضوری و ضبط آثار برگزار شد. برای برگزاری مسابقات بین‌المللی از تجربه موفق مسابقات کشوری استفاده کردیم و تصمیم گرفتیم رقابت‌های بین‌المللی را به صورت غیر حضوری برگزار کنیم. ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی، تهدیدی که وجود دارد را تبدیل به فرصت کنیم و این شیوه برگزاری را هم آزمایش کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، در صورت ادامه‌دار بودن بیماری کرونا در سال آینده، یک قدم‌ جلوتر از بقیه کشورها خواهیم بود، چرا که تجربه یک دوره برگزاری مجازی را در کارنامه خودمان داریم. لذا با این استدلال، به این نتیجه رسیدیم که مسابقات را برگزار کنیم تا وقفه‌ای در آن ایجاد نشود.

وی در مورد شیوه برگزاری مسابقات بین‌المللی گفت: در مرحله نهایی که اواسط اسفندماه برگزار می‌شود، با هماهنگی‌هایی که با وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعةالمصطفی العالمیه به عمل آمده است، شرکت‌کنندگان حاضر در مرحله نهایی در کشورهای مبدأ، به ضبط تلاوت خود می‌پردازند. این ضبط به همت هر کدام از سه دستگاهی که امکانات بهتری در کشور مورد نظر داشته باشند، صورت می‌گیرد.‌ در رشته حفظ نیز هادی حفاظ به صورت زنده با شرکت‌کننده ارتباط تلفنی برقرار می‌کند. برای بخش بانوان یا رشته خطابه‌خوانی که عمومیت چندانی ندارد، همین فرایند صورت خواهد گرفت و گزارش‌هایی از آن در لابه‌لای مسابقات پخش می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد وضعیت داوران در مرحله نهایی مسابقات، اظهار کرد: تا پایان بهمن‌ماه، منتظر تغییر شرایط کرونایی کشور خواهیم ماند تا در مورد حضور یا عدم حضور داوران در ایران تصمیم‌گیری قطعی گرفته شود. با این وجود و با توجه به تجربه‌ای که از مرحله نیمه‌نهایی مسابقات به دست آمد و پنج داور خارجی به صورت آنلاین نمره دادند، به احتمال زیاد داوران هم به صورت آنلاین حضور داشته باشند. امیدوارم حسن ختام مسابقات هم با دیدار مجازی با مقام معظم رهبری همراه باشد. تلاش می‌کنیم تا همه اجزای مسابقات را به شیوه مجازی داشته باشیم.

قره‌شیخلو در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث در مورد مسابقات سراسری قرآن و شیوه برگزاری این مسابقات پرداخت و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های شیوه مجازی مسابقات، بازدید و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان از مسابقات است، به طوری که امسال بالغ بر دو و نیم‌میلیون بازدید در فضای مجازی از مسابقات صورت گرفت. همچنین ویژگی دیگر شیوه مجازی، کاهش هزینه‌های مسابقات است. در مسابقات سراسری با حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش مواجه بود.

در بخش دیگری از برنامه، حمیدرضا مقدسی، نماینده ایران در رشته قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به صورت تلفنی به سوالات مجری برنامه پاسخ داد. مقدسی در این بخش به بیان توضیحاتی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن پرداخت و بیان کرد: شیوه مجازی با توجه به شرایطی که به وجود آمده است، شیوه‌ مطلوبی است. اطلاع چندانی از رقبا ندارم، البته گروهی در فضای مجازی تشکیل شد که شرکت‌کنندگان عضو آن هستند و صرفاً برای ارسال فایل‌های تلاوت است و در حد معرفی شرکت‌کنندگان بوده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد کیفیت چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن که آبان و آذر برگزار شد، افزود: خوشبختانه این مسابقات به خوبی برگزار شد و تقریباً به شکل سال‌های قبل بود، با این تفاوت که مسابقات امسال به صورت مجازی برگزار شد. داوری و تلاوت دوستان با همان قوت ادوار گذشته بود.

در بخش دیگری از این برنامه، مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد شیوه ضبط تلاوت شرکت‌کنندگان برای مرحله فینال، گفت: برای مرحله نیمه‌نهایی دستورالعملی را تعیین کردیم تا شرایط برای همه یکسان باشد، در این دستورالعمل تمام شرایط ضبط، تصویربرداری با گوشی و … را مشخص کرده بودیم. در بخش حفظ، مشکلی وجود نداشت و رقابت از طریق ارتباط مستقیم با شرکت‌کننده اجرا شد. اما شرایط در مرحله نهایی متفاوت است و از هفته آینده هماهنگی‌ها برای حضور متسابقان در سفارتخانه‌ها، رایزنی‌های فرهنگی و جامعةالمصطفی صورت می‌گیرد تا شرکت‌کننده به آنجا مراجعه کند و مراحل ضبط تلاوت صورت بگیرد. احتمالاً تلاوت‌ها با تصویر زمینه ثابت ضبط می‌شود. احتمال دیگر هم این است که شرکت کننده در اماکن مذهبی کشور خود حضور یابد و با حضور ناظر مسابقات، تلاوت خود را ضبط کند. با توجه به اینکه مرحله نهایی پخش رسانه‌ای دارد، باید از جذابیت‌های بصری و ضبط حرفه‌ای لازم برخوردار باشد.

وی در ادامه به طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن پرداخت و تصریح کرد: این طرح از جمله برنامه‌های مهم است که از ۲۴ دی‌ماه ثبت نام برای حضور در آن آغاز شد و تا ۲۴ بهمن‌ماه ادامه دارد. از افرادی که توانایی داوری مسابقات قرآن را در خود احساس می‌کنند، درخواست می‌کنم تا نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند تا سال آینده در مسابقات از داورانی استفاده شود که محک خورده باشند.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه یکی از خروجی‌های این‌ طرح، بالا رفتن ضریب اعتماد شرکت‌کنندگان، مجریان مسابقات و … خواهد بود، اظهار کرد: امیدوار هستیم با این طرح، بسیاری از اعتراضاتی که در مسابقات مرسوم موجود بوده است، از بین برود، چرا که این داوران افرادی هستند که مورد سنجش قرار گرفته و از فیلترهای مختلف عبور کرده‌اند. لازمه اجرای مطلوب این طرح، حضور جامعه قرآنی در آن است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب داوران مسابقات صرفاً از خروجی این طرح خواهد بود، بیان کرد: آزمون‌های این طرح هر دو سال یک بار برای ورود افراد جدید برگزار خواهد شد. حداقل منفعت برای افرادی که در این طرح حضور می‌یابند، این است که از نواقصی که دارد، اطلاع پیدا می‌کند.

→ خواندن مطلب قبلی

تشکیل کارگروه وقف مهدوی در مسجد مقدس جمکران

خواندن مطلب بعدی ←

برگزاری مسابقات قرآن به صورت مجازی جذابیت بیشتری برای مردم داشته است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =