وجود بیش از ۸ هزار زیارتگاه در ایران

پیش نشست کنگره زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار و در این نشست به چگونگی استفاده از ظرفیت زیارت برای تمدن‌سازی و ایجاد قطب گردشگری معنوی و همچنین دلایل افول جوامع اشاره شد.

به گزارش رسامدیا، پیش نشست کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمی، حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم، نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، محمدهادی همایون، رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، حجت‌الاسلام گنابادی، مشاور تولیت و معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی و حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه شب گذشته به صورت وبینار از نشانی abarat.tv پخش شد.

یکی از دستاورهای انقلاب اسلامی خودکفایی ملت ایران است
در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: یکی از مهمترین دستاورهای انقلاب اسلامی خودکفایی ملت ایران است. علاوه بر این، با پیروزی انقلاب اسلامی تحولات فکری و عقیدتی حاصل شد که در پیشرفت کشور نقش مؤثری داشت.

وی به تحول نگرش در حوزه دین اشاره کرد و افزود: در گذشته دین فقط در حوزه عبادت مورد توجه قرار داشت، اما به برکت انقلاب اسلامی، رسالت‌های دین در نظام‌سازی و تمدن سازی متجلی شد و ایجاد تمدن نوین اسلامی به عنوان یکی از اهداف انقلاب مورد توجه قرار گرفت.

دبیر کنگره زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت اخلاق و معنویت در تمدن سازی، گفت: عمل به این امور در جامعه باید متجلی شود تا بتوانیم به تمدن نوین اسلامی برسیم.

بیش از ۸ هزار زیارتگاه در ایران داریم/ بسیاری از افتخارات شیعیان در پرتو زیارت حاصل شد
حجت‌الاسلام عادل در ادامه با بیان اینکه بیش از هشت هزار زیارتگاه در ایران داریم، تصریح کرد: بسیاری از افتخارات و موفقیت‌های مسلمانان به ویژه شیعیان در پرتوی زیارت و توسل در اماکن مقدس حاصل شده است. البته زیارت فقط مختص شیعیان نیست، بلکه اهل تسنن نیز در کتاب‌های مختلفی به زیارت اشاره کرده و روایاتی درباره اهمیت آن نقل کردند؛ تا جایی که وقتی پیامبر اعظم (ص) از فتح مکه به مدینه برمی‌گشتند، قبر مادر خود را زیارت و به زیارت قبور مؤمنان توصیه کردند.

وی با اشاره به اینکه امسال با شیوع کرونا و اعمال محدودیت در تشرف به زیارتگاه‌ها مردم بیشتر قدر زیارت را دانستند، افزود: زیارتگاه‌ها نقش مهمی در ایجاد آرامش معنوی در بین مردم دارند و وجود بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی هر محله در رفع آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است که نباید از توجه به ظرفیت امامزادگان غفلت کرد.

حجت‌الاسلام عادل به موضوعات مختلف کنگره زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: این کنگره در موضوعاتی همچون «زیارت معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، «زیارت، بسط معنویت و فضائل اخلاقی»، «زیارت، بالندگی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی»، «زیارت زیرساخت معنوی جامعه اسلامی»، «زیارت تمرین سبک زندگی اسلامی»، «زیارت و مقابله با کانون‌های ضد معنویت و معنویت‌های کاذب»، «اربعین ساحت فضائل اخلاقی و تجلی فرهنگ زیارت»، «زیارت و جوانان»، « زیارت و همگرایی تمدنی»، «دیپلماسی زیارت» و «بعد جهانی زیارت با محوریت حج تمتع و اربعین» همزمان با دهه کرامت برگزار می‌شود.

→ خواندن مطلب قبلی

گزارش تصویری جلسه شورای سیاست گذاری سومین همایش ملی خیر ماندگار

خواندن مطلب بعدی ←

اجرای 117 پروژه مشارکتی در بقاع متبرکه کشور طی سال جاری

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 2 =