دیدار معاون وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با رئیس سازمان اوقاف/ حجت الاسلام خاموشی از تشکیل صندوق اعتباری وقف پول خبر داد

امین‌الدین مظفر معاون وزارت ارشاد و حج و اوقاف افغانستان در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار استفاده از تجربیات این سازمان در زمینه مسائلی همچون وضع قوانین وقف، ارتقای بهره‌وری موقوفات و چگونگی ثبت موقوفات شد.

به گزارش رسامدیا، امین‌الدین مظفر معاون وزارت ارشاد و حج و اوقاف افغانستان در این دیدار گفت: تشکیلات در کشور ما به گونه ای است که سه بخش ارشاد، حج و اوقاف در چتر یک وزاراتخانه قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: وزارت ما در صدد است که همه بخشهای خود را بویژه بخش اوقاف را توسعه و گسترش دهد و بهینه سازی کند. ما دو نوع اوقاف در کشورمان داریم وقف عام و وقف خاص که در هردو بخش ما حیثیت تولیت و سرپرستی را داریم.

مظفر تصریح کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت ها عواید وقفی ما در حالت رکود است. ما می خواهیم با استفاده از تجربیات شما در زمینه نظارت ، مستندسازی موقوفات، ارتقای عواید وقفی و خارج کردن موقوفات از رکود و تصویب قانون اوقاف بخش اوقاف وزارت را بهینه سازی کنیم.

وی در ادامه خواستار انعقاد تفاهم نامه همکاری و ایجاد کمیته مشترک بین طرفین شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این دیدار گفت: روابط ایران و افغانستان از بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز بسیار عمیق تر و عریق تر و گرم تر شده است و این دو ملت به هم گره خورده اند.

وی به انفکاک سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف در دهه شصت در کشور اشاره کرد و افزود: سابقه وقف در ایران به قریب هزار سال پیش می رسد. موقوفه ربع رشیدی، موقوفه گوهرشاد و موقوفه آستان قدس رضوی قرنها سابقه دارند.

خاموشی به توضیحاتی پیرامون موقوفات انتفاعی و منفعتی و وقف خاص و وقف عام در کشور پرداخت و یادآور شد: ما بیش از دویست هزار وقفنامه داریم و ممکن است اندازه همین رقم وقفنامه وجود داشته باشد که در اختیار سازمان اوقاف قرار نگرفته است.

وی حفظ موقوفات، افزایش منافع موقوفات و نیات واقفین را به عنوان سه گزاره مهم عملیاتی سازمان اوقاف برشمرد و افزود: امامزادگان نیز در ایران وابسته با سازمان اوقاف و امور خیریه هستند.

خاموشی با بیان اینکه گذر زمان ما را دارد به تکمیل جریان وقف سوق می دهد به تشریح فرآیند ورود سازمان اوقاف به فناوری های نو و فعالیت های دانش بنیان و تببیین دستاوردهای آن پرداخت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به ارائه توضیحاتی پیرامون موقوفات درمانی، آموزشی و موقوفات مربوط به حوزه علمیه در ایران و چگونگی تشکیل مرکز امور خیریه در سازمان اوقاف پرداخت و گفت: اخیرا اندیشه وقف پول را مطرح کرده ایم تا صندوق اعتباری وقف پول شکل بگیرد تا افرادی که عین ندارند اما پول دارند به نیت خیر پول خود را در این صندوق بگذارند. اصل پول آنها حفظ می شود اما عواید آن در زمینه نیتشان هزینه خواهد شد.

→ خواندن مطلب قبلی

«مطالعه و ارزیابی نظام حکمرانی امور خیر در ایران»؛ موضوع سومین همایش ملی خیر ماندگار

خواندن مطلب بعدی ←

ارتقای بهره‌وری رقبات با تعیین امین موقوفات

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + سیزده =