تبیین مناقب و کرامات حضرت زهرا(س) در مجموعه سخن‌آرای 4

در کتاب آموزه‌های فاطمی، حضرت فاطمه(س) به عنوان آیینه تمام نمای اهل بیت(ع) معرفی شده که در دوران حاکمیت سخت سقیفه از استمرار دین با ولایت دفاع کرد و نظام تفکر ولایی مبتنی بر عقلانیت را بنیان گذاشت.

به گزارش رسامدیا، مجموعه سخن آرا شامل چهار جلد است که جلد 1؛ شامل سری رجزها و شعارهای عاشوراست، جلد 2 این مجموعه «محتوای وقف» ویژه مبلغین است، جلد 3؛ «سوگ چهل و هشتم» (ویژه ایام تبلیغی دهه آخر صفر) و جلد 4؛ «آموزه های فاطمی» شامل سیر منبرهای حجت‌الاسلام ناصر رفیعی است که در این جلد به تبیین مناقب و کرامات حضرت زهرا(س)، اصول حاکم بر سیره فاطمی و بررسی برخی آموزه‌های تفسیری خطبه فدکیه می‌پردازد که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه و به کوشش پرتال فرهنگی راسخون منتشر و روانه بازار شد.

در نگارش این کتاب تلاش شده با تبیین مناقب و کرامات حضرت زهرا(س)، اصول حاکم بر سیره فاطمی و بررسی برخی آموزه‌های تفسیری خطبه فدکیه، مخاطبان و محبان اهل‌بیت(ع) الگویی عملی و قابل دسترس را به نظاره بنشینند؛ الگویی که در اوج کمالات و فضائل بسان نوری درخشان، شیعیان و کمال جویان را به سوی نیکی‌ها و فضائل فرا می‌خواند تا در پرتو عمل به وظایف خویش به قرب معنوی و کمالات انسانی و الهی نائل شوند.

این کتاب شامل متن منبرهای حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، تلخیص محتوای منبرها در حواشی کتاب و انتهای هر جلسه، فیش روضه، مقدمه روضه، پرورش، اوج مرثیه و فرود، معرفی و توضیح 149 واژه از اعلام و اماکن در انتهای کتاب و متن خطبه فدیکه حضرت زهرا(س) همراه با ترجمه و شرح لغات است.

مدح حضرت فاطمه(س) در قرآن

 

در فصل اول کتاب اشاره‌ای به شخصیت ممتاز حضرت زهرا(س) شده که خداوند ایشان را به کوثر، پیامبر(ص) به ام ابیها و امامان به اسوه و الگو ستوده‌اند. فاطمه(س) کانون وصل نبوت و امامت و آیینه تمام نمای اهل بیت(ع) معرفی شده که فرازمین، فرامکان و فراجنسیتی است. حضرت فاطمه(س) در دوران حاکمیت سخت سقیفه از استمرار دین با ولایت دفاع کرد و نظام تفکر ولایی مبتنی بر عقلانیت را بنیان گذاشت.

مدح فاطمه(س) در روایات

فصل دوم کتاب به عظمت و مقام حضرت زهرا(س) اشاره کرده که به صرف پیوند با پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نیست؛ گرچه این امر خود مهم و دارای اعتبار است، اما منزلت این شخصیت به دلیل بلندمرتبگی و ویژگی‌های اوست، پیوند با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را خیلی‌ها داشته‌اند. این منزلت ویژه است که او را سیده زنان جهان در همه اعصار قرار داده است. درباره جایگاه و مقام حضرت زهرا(س) و حوادث زمان ایشان گزارش‌های فراوانی در منابع روایی آمده است که به 13 مورد آنها در این بخش از کتاب اشاره شده است.

وقف و جایگاه آن در سیره حضرت زهرا(س)

فصل یازدهم این کتاب به آشنایی اجمالی با سیره حضرت زهرا(س) در وقف اختصاص دارد. یکی از روش‌های سفارش شده درباره استحکام پایه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه اسلامی، سنت حسنه وقف است. مفسران، فاطمه(س) و فرزندانش را مصداق حقیقی کوثر یعنی خیر کثیر دانسته‌اند، پس برکات وجودی فاطمه(س) اعم از امور معنوی و مادی است. حضرت فاطمه(س) صدقات خود را بر بنی‌هاشم و بنی‌عبدالمطلب قرار داد و تولیت آن را به حضرت علی(ع) واگذار کرد.

می‌توان با وقف برای حضرت صدیقه(س)، محبت و علاقه خود به دختر پیامبر(ص) را جاودانه کرد و سبب شد تا آیندگان نیز به برکت بهره‌مندی از آثار این موقوفه، محبت و مودت خویش را به سیده زنان اهل بهشت افزایش دهند.

کتاب «آموزه های فاطمی»، (مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام ناصر رفیعی)، گردآورنده، محسن سلیمانی، در 272 صفحه، شمارگان 1000 نسخه به همت پرتال فرهنگی راسخون منتشر شده است.

→ خواندن مطلب قبلی

تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تا مردادماه

خواندن مطلب بعدی ←

نگاه پژوهشی و مصور به بقاع متبرکه تهران در مجموعه «آستان آسمان»

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + هجده =