سازمان اوقاف مدیریت زنجیره تأمین کشاورزی و دامپروری را بر عهده می‌گیرد/رفع مشکلات و پشتیبانی از دامداران با به‌کارگیری ظرفیت موقوفات

جلسه «پشتیبانی و رفع موانع تولید با همکاری مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و انجمن صنفی گاوداران ایران» جهت تامین خوراک دام اعم از علوفه های خشک و تر مورد نیاز دامداران کشور برگزار شد و حاضران در این جلسه بر قطع دست واسطه‌گران خوراک دامی با استفاده از ظرفیت موقوفات تأکید کردند.

به گزارش رسامدیا، جلسه مشترک با موضوع «پشتیبانی و رفع موانع تولید با همکاری مشترک سازمان اوقاف وامور خیریه و انجمن صنفی گاوداران ایران جهت تامین خوراک دام اعم از علوفه های خشک و تر مورد نیاز دامداران کشور» با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران و مدیرعامل شرکت تخصصی کشاورزی و دامپروری موقوفات در دفتر امور مجامع و شرکتهای وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

محمد نهضت، مدیر کل مجامع و شرکتهای وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تبیین رویکرد جدید سازمان اوقاف از اجاره داری محض به سوی سایر روشهای سرمایه گذاری، با بیان این نکته که اراضی وقفی زیادی با کاربری کشاورزی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: مدیریت زنجیره تامین کشاورزی و دامپروری مهمترین موضوع در تامین امنیت غذایی است که متاسفانه به‌‌رغم اهمیت بالای آن، به‌عنوان یک ضرورت در اقتصاد کلان کشور مورد توجه قرار نگرفته و در حال حاضر هیچ ساز وکار مدونی برای آن در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخش ‌خصوصی نیز قدرت اقتصادی و گستردگی فعالیت چندانی ندارد که بتواند کل یک زنجیره را مطالعه و آن را مدیریت کند. در این شرایط سازمان اوقاف و امور خیریه در سالی که مزین است به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» با توجه به ظرفیتهای گسترده در سراسر کشور، در نظر دارد نقش موثر در زنجیره‌های تامین کشاورزی بر عهده بگیرد. در همین راستا به منظور بهره برداری تخصصی از موقوفات با کاربری کشاورزی نسبت به تاسیس شرکت تخصصی کشاورزی و دامپروری موقوفات اقدام و به جهت ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش، جلسات متعددی با متخصصان و فعالان موثر در این حوزه برگزار شد.

نهضت افزود: ناگفته پیداست ناکارآمدی نظام زنجیره تامین باعث کوچک‌تر شدن زنجیره ارزش می‌شود، به دلیل وجود دلالانی که بدون ایجاد کمترین ارزش برای محصولات منجر به افزایش قیمتها می‌شوند و نتیجه ی‌ این ناکارآمدی، کاهش سود عوامل اصلی زنجیره و تجمع سود در بخش واسطه‌گری است که به ‌نوبه خود گرایش به سمت واسطه‌گری به‌جای تولید را افزایش می‌دهد. خشکسالی ناشی از کاهش بارش در سال زراعی جاری صنعت دامپروری را نیز تحت تاثیر قرار داده است، وضعیت دامداران باوجود مشکلات ریز و درشت مطلوب نیست و امکان دارد در آینده‌ای نه چندان دور اگر چاره‌ای برای رفع مشکلات فعالان این حوزه اندیشیده نشود، این واحدها نیز در صف تعطیلی و ورشکستگی قرار بگیرند و در نهایت این مسئله منتج به بیکاری کارگران شاغل در این واحدها شود.

مدیر کل مجامع و شرکتهای وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: دامداران این روزها با کمبود علوفه و گرانی افسارگسیخته آن دست و پنجه نرم می کنند، این درگیری و جدال دامدار با علوفه ای که نایاب شده و یا قیمتش سر به فلک کشیده رمق آنان را گرفته و دیگر نایی برای مقابله ندارند.در این میان دلالان علوفه و نهاده های دامی ، آتش بیار معرکه شده اند و از این آب گل آلود شاه ماهی شکار می کنند. امید است در پایان این جلسات با مشارکت و همکاری انجمن صنف گاوداران ایران و به کارگیری ظرفیتهای سرشار موقوفات کشور با نگاه تخصصی گامی در رفع مشکلات و پشتیبانی از فعالان این حوزه برداریم.

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این صنعت به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی در حل آسیب دیدن است، اظهار کرد: مشکل مهمتر هم ارز ۴۲۰۰ تومانی است که دولت برای تهیه نهاده‌های دامی می‌دهد؛ ما ۱۰۰ درصد مخالف هستیم، به‌دلیل اینکه منافع نصیب یک عده خاص می‌شود.

وی با بیان اینکه از دولت خواهشمندیم با قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی اجازه دهد تا تولیدکننده در یک فضای سالم و رقابتی به تولید بپردازد، افزود: متاسفانه به‌دلیل وجود این ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعرفه صادراتی برای صادرات شیر خشک یعنی صادرات کره و خامه ممنوع شده است؛ تمام این موارد به پیکره تولیدات کشور آسیب می‌زند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ با خروج ۳۰۰ میلیون دلار از کشور ۵۰ هزار تن کره وارد کشور شد؛ در سال ۱۳۹۹ با تلاش انجمن صنفی گاوداران، ارز واردات کره حذف شد و فقط ۹ هزار تن وارد کشور شد و ۴۱ هزار تن در داخل با ارز آزاد تولید شد؛ در سال ۱۴۰۰ کل نیاز کشور از منابع داخل تامین شده و مازاد ۳۰ هزار تن کره داریم که متاسفانه در حال حاضر که ارز کره آزاد بوده، صادرات کره ممنوع است.

مقدسی تاکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به‌دلیل اینکه اکثر موقوفاتش زمین‌های کشاورزی هستند، می‌تواند با انجمن صنفی گاوداران، متناسب با صنعت دام‌پروری کشور یک تفاهم‌نامه امضا کند و سیاست‌های کشت را از سازمان خودش اعمال کند تا هم ما بتوانیم حلقه‌های تولید (دام‌پروری و کشاورز) را به یکدیگر وصل کنیم و هم سازمان اوقاف و امور خیریه بتواند درآمدزایی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروز مهمترین مسئله کشور تولید داخلی است، افزود: اگر بتوانیم این تفاهم‌نامه را امضا کنیم و با ورود سازمان اوقاف و امور خیریه به این موضوع، واسطه‌گری از بین رود، ما تعهد می‌کنیم تا علوفه مورد نظرمان را از این سازمان خریداری کنیم؛ این فرآیند در انتها به‌دلیل جلوگیری از واسطه‌گری، باعث می‌شود تا قیمت تمام شده کالاهای بخش کشاورزی و دامی و در نهایت شیر و لبنیات و گوشت کاهش یابد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم متناسب با تولید، تمام منابع را به یکدیگر وصل و نیازسنجی کنیم، موفق خواهیم بود.

منوچهر حاجی محمدعلی عضو هیئت مدیره انجمن گاوداران در بخش دیگری از این جلسه گفت: به نظر من عمده مشکلات در کشور به‌دلیل واسطه‌گری است به طور مثال در حوزه دامپروری با رفع این مشکل و خرید تضمینی دامداران از محصولات تولیدی کشاورزان به صورت بی واسطه یا از طریق کشت محصولات مورد نیاز دامداران در اراضی کشاورزی سازمان اوقاف ؛ امیدواریم بخش قابل ملاحظه ای از نیاز علوفه ما حل شود.

اکبر علیزاده مدیرعامل شرکت تخصصی کشاورزی و دامپروری موقوفات در ادامه این جلسه تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه زمین‌های زراعی زیادی دارد که از ظرفیت بسیار بالایی در تامین امنیت غذایی کشور برخوردار است؛ با برنامه ریزی، ارزیابی و مطالعه منابع کم نظیر در اختیار موقوفات امیدواریم اخبار مثبت در آینده ای نزدیک به دامداران مخابره شود و نتایج حاصل از این جلسه مشترک می‌تواند با تغییر الگوی کشت جهت تامین نیاز علوفه دامداران و بهره وری بهتر اراضی کشاورزی موقوفات مثمر ثمر باشد.

→ خواندن مطلب قبلی

سازمان اوقاف با رعایت حق وقف و مطالبه حقوق موقوفات به مستأجرین کمک می‌کند

خواندن مطلب بعدی ←

پیام تسلیت رئیس سازمان اوقاف در پی درگذشت دو تن از خبرنگاران فعال در حوزه محیط زیست

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × سه =