اثرگذاری مثبت وقف بر فقرزدایی و حل معضلات اجتماعی

استاد حوزه و مبلغ دینی با اشاره به تأثیرگذاری وقف بر فقرزدایی و حل معضلات اجتماعی گفت: خود وقف یکی از تعالیم ارزشمند اسلام است که انسان را به عمل واداشته و انجام آن باعث دعوت به اسلام نیز می‌شود.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام عبدالله هادیان با اشاره به جایگاه وقف اظهار کرد: وقف یکی از تعالیم ارزشمند اسلامی و نشانه ایمان، تقوا، اخلاق و عمل صالح واقفان است؛ وقف به معنای اختصاص مالی به خدمت مستمر به جامعه در قالب یک صدقه جاریه است که منافع آن پیوسته باقی مانده و همین پایدار بودن منافع نشان از آینده‌نگر بودن این امر دارد.

وی با اشاره به اینکه وقف نه یک حرکت مقطعی بلکه به معنای امروزی یک حرکت استراتژیک برای ساختن جامعه است، افزود: وقف وقتی می‌تواند منبع مالی و مادی برای توسعه علم و فناوری، فرهنگ و هنر، رفته و بهداشت، امنیت و عدالت در جامعه باشد، خوب است؛ وقف می‌تواند نقش موثری در حفظ اموال و دارایی‌ها داشته باشد.

استاد حوزه و مبلغ دینی با اشاره به اثرگذاری مثبت وقف بر توزیع عادلانه درآمد ملی تصریح کرد: وقف تقویت همبستگی و مسئولیت اجتماعی را به وجود می‌آورد؛ همانطور که در فعالیت‌های جهادی نیز مردم با همدیگر متحد و جامعه تمدنی اسلامی را متبلور می‌شوند.

حجت‌الاسلام هادیان با اشاره به اثرگذاری وقف برای حمایت از کیان خانواده و ترویج فرهنگ اسلامی یادآور شد: موضوع حجاب و عفاف امروز خیلی پررنگ است و می‌توان برای تبیین حجاب نیز وقف داشت؛ اینکه اصلاً حجاب و پوشش چه هدفی برای حفاظت از کیان و ارزش خانواده دارد که در سایه حیا و عفاف به وجود می‌آید.

وی عنوان کرد: پوشش ظاهری روبناست و اصل قضیه و زیربنای اصلی بحث هفت و حیاست که باعث دین‌داری انسان می‌شود چون اگر انسان حیا نداشته باشد در اعتقادات نیز سست می‌شود؛ بنا به روایت «لا دِینَ لِمَن لا عَهدَ لَهُ» فردی که حیا نداشته باشد، دین ندارد و فردی که دین نداشته باشد، دیگر ارزشی برای جامعه‌، خانواده و دیگران قائل نمی‌شود.

استاد حوزه و مبلغ دینی با تأکید بر اینکه باید برای ترویج فرهنگ وقف آگاهی‌بخشی کنیم که در چه زمینه‌هایی از طریق تبلیغات و آموزش افراد را به کار وقف جذب کنیم، گفت: باید اطلاعات مربوط به وقف، فضیلت و ثواب آن، تاریخچه و نمونه‌های موفق موقوفات در اسلام و ایران، احکام و قوانین وقف، کارکردها و ظرفیت‌های وقف را برای جذب افراد در قالب اقدامات مختلف ارائه داد.

حجت‌الاسلام هادیان با اشاره به اینکه ویترینی از نظارت بر وقف و موقوفات باید به مردم ارائه شود که شامل درآمدها و هزینه‌ها باشد، اضافه کرد: این موضوع باعث ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به اوقاف می‌شود؛ از طریق شبکه‌های اجتماعی، روزنامه و تلویزیون، منابر، موقوفه‌داران و رسانه (اقدامات علمی با برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص) می‌توان برای ترویج وقف فعالیت کرد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری وقف بر فقرزدایی و حل معضلات اجتماعی اظهار کرد: خود وقف یکی از تعالیم ارزشمند اسلام است که انسان را به عمل واداشته و انجام آن باعث دعوت به اسلام نیز می‌شود؛ وقف برای افراد مختلف جذابیت فکری ایجاد می‌کند و معمولاً عقل مادی انسان او را به این ناحیه می‌رساند که اول این کار را در حوزه فقرزدایی انجام دهد.

استاد حوزه و مبلغ دینی با اشاره به اینکه وقف از هر بُعدی دارای برکات است، بیان کرد: صدقه جاریه که از طریق وقف ایجاد می‌شود، در پیشگیری از معضلات اجتماعی نیز موثر است؛ باید فرهنگ‌سازی لازم را برای ترویج فرهنگ وقف انجام دهیم چون این کار یکی از راه‌های توزیع مجدد درآمد است.

حجت‌الاسلام هادیان با اشاره به اینکه وقف موجب تقویت همبستگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌شود، گفت: در اسلام انفاق را به لحاظ معنایی پر کردن شکاف‌ها داریم که یکی از راه‌های آن وقف است تا آن کار نیک حتی بعد از فوت افراد ماندگار باشد؛ انفاق و وقف از انباشت سرمایه جلوگیری می‌کند.

→ خواندن مطلب قبلی

توسعه نیات واقفان به سمت و سوی وقف‌های دانش‌بنیان

خواندن مطلب بعدی ←

بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − شانزده =