حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی:
خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ در برقراری نسبت با امام معصوم(ع) محقق می‌شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از فرمانها که باید به آن دقت کنیم فرمان امامت است، گفت: اگر در شب قدر با امام زمان(عج) نسبت برقرار کردیم (خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) محقق می شود.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، 14 فروردین پس از اقامه نماز ظهر و عصر در نشست با کارکنان این سازمان که در محل نمازخانه سازمان اوقاف برگزار شد، با اشاره به سوره قدر و آیه «لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَيۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡرٖ» گفت: خداوند در این آیه می فرماید شب قدر از هزارماه بهتر است. آنچه در روش، منش و سنتهای دینی ما وجود دارد، این است که این شب را بیدا بمانیم. حتی در روایات آمده است که ائمه طاهرین(ع) اهل منزل را مأمور می کردند که روز بخوابند و شب بیدار باشند.

وی اظهار کرد: بیدار ماندن در شبهای قدر حکمتهایی دارد، یکی از آنها این است که «إِنَّ نَاشِئَةَ ٱلَّيۡلِ هِيَ أَشَدُّ وَطۡـٔٗا وَأَقۡوَمُ قِيلًا»؛ (مسلّماً نماز و عبادت شبانه پابرجاتر و با استقامت‌تر است). نماز شب قدر یا نماز هفت قل هو الله نمازی مستحبی است که خواندن آن در شب‌های قدر سفارش شده است و بعد از تمام شدن نماز هفتاد مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» باید تکرار شود. در روایات آمده است که کسی از خواندن این نماز برنمی خیزد مگر اینکه گناهانش بخشیده شود.
حجت الاسلام خاموشی افزود: نکته ای که در بیدار ماندن شب قدر نهفته این است که این بیدار ماندن برای بیدار شدن است. اینکه چگونه بصیرت پیدا کنیم و آگاه باشیم و به نظام خلقت نگاه نو داشته باشیم و اتفاقاتی که پیرامون ما می افتد منشا یابی کنیم. ما باید برای رفتن به دنیای دیگر و ملاقات خدا مهیا شویم. «اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ»؛ (برای سفر آخرت آماده شو و زاد و توشه خویش را مهیا ساز، قبل از آنکه مرگت فرا رسد).

وی با بیان اینکه خداوند در شب‌های قدر، سرنوشت انسانها را تعیین می کند، عنوان کرد: درست است زندگی ارادی است، اما منشا اراده کجاست؟ چگونه انگیزه ها هدفمند می شود؟ و به چه هدفی سوق پیدا می کنیم؟ «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ» (هر که گوش به گوینده‌ای دهد به راستی که او را پرستیده، پس اگر گوینده از جانب خدا باشد در واقع خدا را پرستیده و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن گوید، به راستی که ابلیس را پرستیده است). گاهی ظاهر و قالب گوینده ابلیسی است، گاهی ظاهر و قالب گوینده ابلیسی نیست، ظاهر عابدانه دارد اما نیت ابلیسی است. باید این را تشخیص دهیم و بفهمیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: خداوند در قرآن فرموده (لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَيۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡر)، ما چه درکی از لیله القدر باید پیدا کنیم که برابر هزارماه برای ما کارآمدی داشته باشد و هزار ماه ما را پیش ببرد؟ خوب است در این زمینه تامل کنید. واقعیت عالم هستی غیر از این است که ما به صورت ملموس درک می کنیم. «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا» عالم حساب و کتاب دارد. یک دعا برای شما ممکن است در پس کار شما زندگیتان را متحول کند.

وی اظهار کرد: یکی از فرمانها که باید به آن دقت کنیم فرمان امامت است. امام، شخصی است که خدا او را برای هدایت انگیزه ها و تجمیع اراده ها برانگیخته است. امام، اهداف بلند دین و مسائل جامعه را می بیند و می گوید کدام مساله اصلی و کدام فرعی است. چرا خداوند فرموده باطن این شب، وجود شریف معصوم است؟ همه امامان معصوم در وجود صدیقه کبری(س) خلاصه هستند اما می فرماید باطن این شب، فاطمه زهرا(س) است یعنی باید رابطه مان را با امام برقرار کنیم و رابطه با امام دو طرفه است. اصولا در عالم رابطه با هر موجودی دو طرفه است. حال در این تبادل، نسبت ما با امام چیست؟ اگر با امام زمان(عج) نسبت برقرار کردیم (خَيۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡر) محقق می شود. (اِنَّ الحسینَ مِصباحُ الهُدی و سَفینةُ النَجاة) اگر در این کشتی سوار شوی تو را به ساحل امن و آسایش می رساند. (أولئك لهم الأمن وهم مهتدون الَّذِينَ) به همین جهت رسیدن به مقام امامت سخت است. «وَإِذِ ٱبۡتَلَىٰٓ إِبۡرَٰهِـۧمَ رَبُّهُۥ بِكَلِمَٰتٖ فَأَتَمَّهُنَّۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامٗاۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِيۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهۡدِي ٱلظَّـٰلِمِينَ» (یادکن آنگاه که ابراهیم را پروردگارش به وسیلۀ کلماتى آزمود و او آن کلمات را [باموفقیت] به اِتمام رساند، [آنگاه پروردگار خطاب به او] فرمود: به تحقیق من تو را براي مردم پیشوا قرار می‌دهم، [ابراهیم] گفت: و از اولاد من هم؟، فرمود: عهد من، به ستمکاران نخواهد رسید.کسی که اهل ظلم به خود، خدا و مخلوقات باشد شان امامت ندارد. مثل کسی که اهل طهارت باطن نیست، ادراک قرآن برای او ممکن نیست. رسیدن به شان امامت سخت است اما نکته این است ائمه و سلسله راهبران دینی به گونه ای منتخب باری تعالی هستند که قدرت استجماع اراده ها برای جامعه رو به فلاح و جامعه ایده آل را داشته باشند. حال باید بیاندیشیم که ما در تجمیع اراده ها چقدر به امام کمک کرده ایم، امامی که کارش قرارگاه هدایت افکار و قلوب است. این بحث بسیار پراهمیت است.

حجت الاسلام خاموشی عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی، اتفاقاتی در جهان معاصر رخ داده و این اتفاقات عجیب و غریب دارد تاریخ جهان را رقم می زند. باید سعی کنیم از بحرانها عبور کنیم. باید پاسدار خون شهیدان باشیم. امروز اسرائیل ملعون در سرزمین اشغالی کولاکی از دژخیمی به راه انداخته است، اما همین اسرائیل جرأت تجاوز به ایران را ندارد. خوشبختانه انقلاب اسلامی خیلی پیشرفت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به تولید فکر کنیم، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی «جهش تولید با مشارکت مردم» را به عنوان شعار سال مطرح کردند و سازمان اوقاف در این زمینه خود را موظف می داند. باید در هر قدمی هستیم یک گام جلوتر برداریم. در رابطه با فعالیت های تولیدی و اقتصادی سازمان اوقاف نمایشگاهی در پایان اردیبهشت برگزار می شود که از عموم مردم دعوت می شود با حضور در این نمایشگاه با فعالیت های تولیدی و اقتصادی اوقاف از نزدیک آشنا شوند. ما در سازمان اوقاف خود را مخاطب اصلی شعار سال می دانیم و معتقدیم باید سهمی در بهینه سازی اقتصاد جمهوری اسلامی ایفا کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در سالی که گذشت اجرای نیت موقوفات در حد یک و نیم برابر سال گذشته بود که اتفاق مبارکی است.

→ خواندن مطلب قبلی

بیانیه سازمان اوقاف در محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق

خواندن مطلب بعدی ←

اوقاف در آیینه ۱۴۰۲/حضور ۹۹ قاری بین المللی تا جایزه نوبل ایرانی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 12 =