نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف

عظیمی، مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد وظایف این بخش به منظور اجرای طرح‌های مختلف و بازسازی و تعمیر اماکن متبرکه توضیحاتی داد.

به گزارش رسامدیا، رضا عظیمی، مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس وظایفی که قانون برای آن مشخص کرده است در حوزه موقوفات و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی مسئولیت دارد و هدف ما در اداره کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه این است که بتوانیم خدمتگزار موقوفات و اماکن مذهبی باشیم.

مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در اداره کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه ساخت و ساز و تعمیر و مرمت بقاع متبرکه فعالیت‌های زیادی انجام داده‌ایم؛ به‌طوری که بیش از ۸هزار و ۵۰۰ بقعه متبرکه داریم و آنها به فراخور مراجعه‌کنندگانی که دارند نیازمند امکانات رفاهی هستند که باید برای آنها فراهم کنیم.

او مطرح کرد: لازم است درمورد بهسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی بقاع متبرکه فعالیت‌هایی انجام دهیم که بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها توسط خود مردم صورت می‌گیرند و درواقع، ما وظیفه نظارت فنی بر این امور را برعهده داریم تا عملکرد کاربری‌هایی که ایجاد می‌شوند را بررسی کنیم تا مناسب باشند و سازه و ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند از سازه‌های ایمنی برخوردار باشند. زیرا این ساختمان‌ها بنا‌هایی هستند که باید برای سالیان متمادی مقاوم باشند و کیفیت اجرای آنها در مقایسه با ساختمان‌های مسکونی بسیار بالاتر باشد. بنابراین، بواسطه این موضوع، کنترل‌ها و نظارت فنی داریم که روی اجرا‌ها انجام می‌شوند.

عظیمی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و نیرو‌های فنی که داریم از برون‌سپاری هم، استفاده می‌کنیم و این کار از طریق مهندسانی صورت می‌گیرد که دارای صلاحیت هستند و درواقع، این کار نظارت را انجام می‌دهیم و تقریباً می‌توان گفت در سالی که گذشت ما روی بیش از ۸۰۰ بقعه متبرکه کار عمرانی کرده و بیش از ۶۰۰هرارمتر مربع فعالیت اجرایی انجام دادیم که این فعالیت در بخش‌های مختلف مثل تکمیل طرح، بهسازی و مقاوم‌سازی و تعمیر و نگهداری این پروژه‌ها صورت گرفت و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم داشتیم. ضمن این که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اجرایی توسط خیرین صورت می‌گیرند و این فعالیت‌ها را تحت نظارت ما انجام می‌دهند.

مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: با توجه به کاربری‌های مختلفی که تعریف شده است ما در حوزه موقوفات در بخش بهداشتی، درمانی، تجاری، مسکونی و سایر کاربری‌ها پروژه داریم و بواسطه همین، حوزه کاری متنوعی است و خوشبختانه، با توجه به این‌که برای اغلب طرح‌ها پروانه ساختمانی صادر می‌شود ما از ظرفیت نظام مهندسی استفاده می‌کنیم و همه این پروژه‌ها دارای مهندس ناظر در حوزه‌های مختلف سازه و معماری و تأسیسات برقی و مکانیکی هستند و عملاً ساختمان‌های با کیفیتی در این حوزه پیاده سازی می‌شوند و این فعالیت بسیار مناسبی است تا جایی که بیش از ۲۵۰ طرح فعال در سطح موقوفات داریم. البته طرح‌های کلان ما هستند و بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه فعالیت اجرایی در این حوزه صرف شده است.

عظیمی گفت: یکی از فعالیت‌های بسیار خوبی که در این حوزه انجام می‌شود موضوع مسکن است و با توجه به شعار مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در ۴ سال اخیر مبنی بر افزایش سرانه‌های مسکونی و کمک به خانه‌دار شدن مردم فعالیت‌های بسیار مهمی در این حوزه انجام داده‌ایم.

مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سازمان اوقاف با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه زمین دارد و این زمین‌ها با کاربری‌های مختلف در میان شهر‌ها به صورت پراکنده وجود دارند و ما با هماهنگی و همکاری که با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته‌ایم، توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها در استان‌های مختلف استفاده کنیم.

او گفت: طرح بسیار بزرگی را در استان مرکزی انجام داده‌ایم و ۸ هزار واحد مسکونی در آن‌جا در حال ساخت است و خوشبختانه عملیات ساختمانی در مرحله اتمام اسکلت است و در استان زنجان فعالیت بسیار خوبی انجام شد و بیش از ۲۰۰ هکتار زمین برای این طرح تغییر کاربری داده شده و قطعه بندی شده و کار اجرایی‌اش انجام شده است.

عظیمی افزود: در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، مازندران، گلستان و کردستان در حال انجام طرح‌های بسیار خوبی با عنوان نهضت ملی مسکن هستیم که سایر سازمان‌ها نیز، همکاری می. کنند تا مسکن محرومان و افراد کم‌برخوردار در این طرح تأمین شود.

بحث عمده‌ای از فعالیت‌های ما در زمینه شناسایی موقوفات است و با توجه به بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم و هماهنگی‌هایی که با شرکت پست و ثبت داریم موقوفات را برای شناسنامه‌دار شدن، شناسایی می‌کنیم که در آینده، تعدی به این اراضی نشود.

→ خواندن مطلب قبلی

راه‌اندازی دانشگاه‌های وقفی در کشور

خواندن مطلب بعدی ←

اهتمام مردم به وقف علم گسترش یافته است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =