بررسی مهمترین دلیل حضور امامزادگان در ایران

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف مهمترین دلیل حضور امامزادگان در کشورمان را تشریح کرد و گفت: امامزادگان به دلایل مختلف از جمله تبلیغ دین اسلام و حفظ جانشان به کشورمان می‌آمدند.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه در گفت‌وگویی درباره دلایل ورود امامزادگان به ایران، حضور امام رضا (ع) در ایران را مهمترین دلیل ورود امامزادگان به این کشور عنوان کرد و گفت: پس از ورود امام رضا (ع) به کشورمان چندین گروه از سادات به ایران آمدند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با اشاره به دعوت امام رضا (ع) از امامزادگان برای حضور در ایران، تصریح کرد: کاروان همراه با حضرت فاطمه معصومه (س) ۴۰۰ نفر و کاروان همراه با احمد بن موسی کاظم (ع) (شاهچراغ) ۷۰۰ نفر جمعیت داشتند.

حجت‌الاسلام نوروزپور در خصوص فراوانی امامزادگان در مناطق شمالی کشورمان نیز یادآور شد: فراوانی امامزادگان در مناطقی مثل مازندران به‌دلیل حکمرانی حکومت‌های علوی در آن مناطق در زمان حیات امامزادگان بود.

وی با بیان اینکه قبور مطهر امامزادگان منشاء نور هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ هزار نفر از امامزادگان وارد ایران شدند اما مردم کشورمان برای تمامی این امامزادگان حرم درست نکردند بلکه آن ساداتی که منشاء اثر بودند، برایشان حرم ساخته شد؛ ضمن اینکه امامزادگان واجب‌التعظیم دارای شجره‌نامه هستند و بسیاری از بناهای بقاع متبرکه در زمره آثار ملی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با تشکر از خیرین به‌دلیل توسعه فضاهای بقاع متبرکه در کشور، تصریح کرد: بسیاری از بقاع متبرکه بودند که بنای جزئی داشتند و امامزاده در یک اتاق کوچک واقع شده بود که با همت خیرین بنای این بقاع متبرکه گسترش یافت.

حجت‌الاسلام نوروزپور در خصوص فعالیت امامزادگان در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: با فراگیری ویروس کرونا، درب امامزادگان با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بسته شد، اما این به این معنا نبود که خدمات بقاع متبرکه تعطیل شود بلکه خدمات اجتماعی در این اماکن مقدس ادامه داشت.

وی با اشاره به فعالیت ۲۱۷ بقعه متبرکه برای تولید ماسک و لباس گان، افزود: تولید ۱۰ میلیون ماسک و ۴۷ هزار دست لباس گان برای بیمارستان‌ها، حاصل زحمات خدمتگزاران در بقاع متبرکه بوده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر از هیئت امنا، خدام ثابت و افتخاری بقاع متبرکه در ایام شیوع کرونا فعالیت می‌کردند، گفت: قبل از شیوع کرونا، غذاهایی در مهمانسراهای بقاع متبرکه برای مردم تهیه می‌شد که پس از شیوع کرونا این غذاها پس از پخت به بیمارستان‌ها فرستاده شد.

حجت‌الاسلام نوروزپور با اشاره به فعالیت مراکز افق امامزادگان در این ایام، تصریح کرد: ۲۵۰ هزار خانواده آسیب‌دیده در این ایام شناسایی شدند که تاکنون در سه مرحله برای آن‌ها بسته‌های معیشتی ارسال شده است؛ مرحله چهارم ارسال بسته‌های معیشتی نیز آغاز شده و در دهه کرامت در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از همایش‌های مربوط به دهه کرامت بدون حضور مردم ادامه دارد، در پایان یادآور شد: زیارت امامزادگان و بقاع متبرکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فقط در صحن‌ها برقرار است.

→ خواندن مطلب قبلی

راه اندازی کارگاه های تولید ماسک و لباس در 217 بقعه سراسر کشور

خواندن مطلب بعدی ←

امام زادگان؛ مبلغان خاموش دین اسلام

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − هفت =