ورود جدی سازمان اوقاف در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی

در نشست هم‌اندیشی «نقش وقف در گسترش عدالت اجتماعی» که با حضور مسئولان سازمان اوقاف و کارشناسان مسائل اجتماعی برگزار شد، حاضران در نشست بر ورود جدی سازمان اوقاف در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کردند.

به گزارش رسامدیا، نشست هم‌اندیشی «نقش وقف در گسترش عدالت اجتماعی» با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل؛ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی؛ مشاور امور فرهنگی و دینی وزیر ارشاد، سیدحسن موسوی چلک؛ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، حمید صرامی؛ مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر و حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی؛ معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام عادل اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح شده، توجه به موضوعات اجتماعی است.

وی با تاکید بر توجه به برنامه‌های اجتماعی در سطح بقاع متبرکه، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود جدی داشته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به تبدیل مراکز فرهنگی بقاع متبرکه و امامزادگان به مراکز افق (اجتماعی، فرهنگی، قرآنی)، تصریح کرد: فعال بودن بقاع متبرکه در موضوعات جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و کمک به سیل‌زدگان، صحیح بودن فعال بودن این اماکن مذهبی در موضوعات اجتماعی را اثبات کرده است.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه اکثر موقوفات با موضوع عزاداری سیدالشهدا (ع) مرتبط است، یادآور شد: در وقف کردن باید به نیازهای جامعه توجه شود؛ این موضوع نیازمند هماهنگی است؛ به همین دلیل این نشست برای استفاده از نظرات کارشناسی برگزار شده است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام موسوی متقی «ارائه خدمات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی» را رویکرد سازمان اوقاف عنوان کرد و افزود: کارکردهای اجتماعی «وقف» باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا این سنت حسنه در طول تاریخ بسیاری از مشکلات مردم را حل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: آثار «وقف» در جامعه به سه دسته اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم می‌شود.

در بخشی از نشست هم‌اندیشی «نقش وقف در گسترش عدالت اجتماعی» حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی با بیان اینکه «وقف» از لحاظ تاریخی ابتکار اسلام نیست و اختصاص به کشورهای مسلمان ندارد، گفت: سنت حسنه «وقف» می‌تواند فاصله طبقات اجتماعی را کاهش دهد.

در ادامه حمید صرامی مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با اشاره تاکید رهبر معظم انقلاب برای برگزاری جلسات اندیشه‌ورز، تصریح کرد: در این جلسات در ابتدا باید راه‌های طی شده بازبینی شود؛ «مشخص شدن راه‌های نرفته» مرحله دوم و «نقد» مرحله سوم است؛ در مرحله چهارم باید نتایج اقدامات انجام شده مشخص شود و در مرحله آخر درخصوص آینده برنامه‌ریزی شود.

در این نشست همچنین موسوی چلک با بیان اینکه «وقف» بیش از آنکه فرهنگی باشد، اجتماعی است، افزود: ماهیت عدالت اجتماعی، یک ماهیت چندوجهی است؛ مدیریت اجتماعی هوشمند، مستلزم کار هوشمندانه است.

وی تاکید کرد: «وقف» را مبتنی بر نیازسنجی محلی پیگیری کنیم؛ البته این مسئله نیازمند صرف زمان است که باید از دیگر دستگاه‌ها نیز به سازمان اوقاف در این باره کمک شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره‌های وقف در فضای مجازی، تاکید کرد: «وقف» نقش تاثیرگذاری در امنیت اجتماعی از طریق رفع نیازهای اقتصادی جامعه دارد.

→ خواندن مطلب قبلی

سازمان اوقاف تا ۵۰ هزار واحد مسکونی برای مردم می‌سازد

خواندن مطلب بعدی ←

موقوفه قریه ملار با قله دماوند متفاوت است/ چه کسانی از خبرسازی علیه وقف سود می‌برند؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 3 =