حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی:
وقف را در خدمت علم قرار داده‌ایم/ جغرافیای علمی می‌تواند معضلات را برطرف کند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پنجاه و هشتمین همایش ملی جایزه سال بنیاد البرز با بیان اینکه در سازمان اوقاف سعی کرده ایم وقف را در خدمت علم قرار دهیم، گفت: شما نخبگان که بالفعل از دیگران پیشی گرفته‌اید و رتبه علمی دارید، می توانید با تشکیل جغرافیای علمی معضلات را ببینید و حل کنید.

به گزارش رسامدیا، پنجاه و هشتمین همایش ملی جایزه سال بنیاد البرز، امروز 6 آبان ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و جمعی از مسئولان در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
حجت الاسلام خاموشی حضور شرکت کنندگان در این همایش را مایه افتخار دانست و گفت: دانشمندان می توانند اوضاع جهان را تغییر دهند کمااینکه آیات قرآن و روایات بر این مسئله دلالت دارد. قرآن و روایات، ماهیت علم را از مقوله نور می دانند.
وی اظهار کرد: علم، نوری است که خداوند در قلب کسی که بخواهد قرار می دهد و ارزش آن علم به معلومش ربط دارد. هرچه معلوم غنی باشد، علم شما هم با کیفیت تر خواهد بود. به فردی درباره به جهان و هستی فکر می کند، فیلسوف می گویند و امروز الهیون دارای فلسفه الهی هستند و نگاه ربانی دارند و کسی که جهل دارد در ظلمت است. کسی که در تاریکی قرار دارد حرکت کردن برایش سخت است. در آیه 19 تا 21 سوره فاطر آمده است: «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى وَ الْبَصِیرُ 20 وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ 21 وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الْحَرُورُ»؛ (آدم کور و بینا، ظلمت و نور و سایه با آفتاب برابر نیست)، این ماهیت علم است. همچنین علم سرچشمه تقوی و ترس از خدا و زهد است. کسی که دنیاطلب نیست زاهد است. کسی که دنیاطلبی می کند از علم، زیاد بهره ای نبرده، زیرا قرآن می فرماید حیات جای دیگری است.
حجت السلام خاموشی عنوان کرد: علم سرچشمه ایمان است. انسانهای عالم مؤمن هستند. علم سرچشمه قدرت است. اگر در دنیا و آخرت می خواهید قدرت داشته باشید باید عالم باشید. علم سرچشمه تزکیه روح، صبر و شکیبایی است. بنابراین شما عزیزان که بالفعل پیشی گرفتید از دیگران و رتبه علمی دارید، قدر زمان را بدانید. امکانات بسیاری در اختیار دارید و هرکتابی بخواهید در فضای مجازی می توانید در اختیار داشته باشید، پس نباید عمرتان تلف شود. کار عالم جستجوکردن، یافتن و آبادکردن زمین است. کار عالم یافتن خیرات و برکات و یافتن راه های تکامل است و کار دانشمند تعقل و تفکر است. بجای روخوانی باید بیشتر به تولید فکر کنیم. آینده برای شما و از آن شماست. جغرافیای علمی با تلاش شما شکل می گیرد. جغرافیای علمی می تواند معضلات را ببیند و حل کند.
وی افزود: قبل از حضور بنده در سازمان اوقاف این تصمیم گرفته شده بود که ما وقف را در خدمت علم قرار دهیم. یکی از این کارها، موقوفه البرز است که شما با نیت واقف آن آشنا شدید که سازمان اوقاف باید آن را حفظ کند و قدرت موقوفه را بالا ببرد و جایزه ها را افزایش دهد. اقدامات لازم در این زمینه انجام شده و سال بعد این جوایز افزایش می یابد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: واقفین دیگر را نیز تشویق کردیم که وقف علمی کنند. ما چندین وقف علمی دیگر داریم. مثلاً در استان فارس، وقف علمی تجهیزات پزشکی داریم و در این راستا عده ای جمع شده اند و موقوفه دانش سلامت کوثر را درست کرده اند. این موقوفه روز به روز بر قوتش افزوده می شود و کارشان تولید ایمپلنتهای استخوانی است که اهم اینها وارداتی بوده است. در حال حاضر ساخت ایمپلنتهای جمجمه، فک و صورت و دندان صورت می پذیرد و سعی می کنیم قیمت ها را نازل کنیم و برای افرادی که نیاز به درمان دارند، بکار بگیریم. انشاالله در آینده نزدیک اصلی ترین فاز کارخانه نیز ساخته می شود.
وی گفت: سابقه به ما نشان می دهد که رهبر معظم انقلاب اسلامی به کرات تأکید کرده اند که جریان علم و دانش باید ما را از تحریم بیرون بیاورد. دانش را به ما نمی دهند و ما را تحریم هم می کنند باید حرکتی کنیم که این دانش بومی سازی شود. اگر مراتب تولید علم را از 1 تا 9 فرض کنیم، سازمان اوقاف از مرتبه 5 به بالا در حوزه تولید علم حمایت می کند. مثلاً در رابطه با تولید جنین گاوی دام سنگین، جهاد دانشگاهی کار بسیار عالمانه ای انجام داده و سازمان اوقاف در راستای مرتفع کردن نیاز کشور با جهاد دانشگاهی در زمینه تولید جنین گاوی مشارکت کرده است.
حجت الاسلام خاموشی گفت: در زمینه حفظ انرژی های فسیلی، اگر بنزینی که در کشور استفاده می شود، صادر شود، آورده خوبی برای کشور خواهد داشت. در این راستا با بخشی از دانشگاه صنعتی شریف قرارداد ساخت موتورسیکلتهای برقی را منعقد کرده ایم و در حال حاضر سه نوع از آنها در بازار فروش ایران موجود است.
حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز نیز با بیان اینکه امروز بار دیگر شاهد اجرای امینانه نیت چهره ماندگار وقف علمی کشور مرحوم حسینعلی البرز هستیم، گفت: ایشان در سال 1342 شمسی یعنی 58 سال قبل تمام اموال خود را با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و حمایت از دانشمندان دانشجویان و دانش آموزان برتر کشور وقف نمودند تا برای ارتقای منزلت ایرانی در جهان عزت و افتخار کسب کنند. اندیشه بلندی که اینک جامعه بیش از هر زمان نیازمند ترویج و شکوفایی آن است تا با اولویت یافتن آن موجبات پیشرفت علمی کشور بیش از پیش فراهم آمده و شاهد شکوفایی استعدادهای گرانقدر این سرزمین و اعتلای نام ایران عزیزمان باشیم.
وی اظهار کرد: در سال جاری شرایط متأثر از شیوع ویروس کرونا منجر به لغو بسیاری از همایش ها و جشنواره های معتبر علمی و فرهنگی در کشور و حتی جهان شد اما با وجود این دشواری ها و محدودیت ها بنیاد فرهنگی البرز به عنوان متولی با سابقه ترین جایزه علمی کشور خود را موظف به اجرای این مهم دانسته و اهتمام خود را بر انجام آن گمارد تا ضمن تحقق نیات متولی واقف و ترویج فرهنگ مقدس وقف علم و فناوری به نحو شایسته ای مقام علم و جایگاه آنان را که در مسیر کسب علم و دانش تلاش می کنند را گرامی داشته و مورد تشویق قرار دهد بدین سبب با هدف پیشگیری از تجمع و حفظ بهداشت همگانی همایش سال جاری بدون حضور مدعوین فرهیخته و صرفا با حضور محدود برگزیدگان تهرانی و استانهای همجوار با رعایت پروتکل های بهداشتی در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود.
ارشدی افزود: همچنین به منظور صیانت از سلامت منتخبین محترم و عدم تردد بین استانی همزمان با مراسم بین استانی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزیدگان سایر استانها با حضور در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان محل سکونت خود مورد تقدیر قرار می گیرند ضمن آن که تمهیدات لازم نیز در بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و مشاهده زنده و کامل همایش در بستر فضای مجازی اندیشیده شده است.
وی بیان کرد: در همایش ملی دانش آموزی پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز، گزینش، انتخاب و معرفی بر اساس روال سنوات پیشین و بر مبنای سوابق و فعالیت های آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان صورت پذیرفت در این فرایند و بر اساس ضوابط و معیارهای معین نفرات منتخب هر استان از طریق ادارات کل آموزش و پرورش هر استان ها به کمیته علمی بنیاد جایزه البرز معرفی و پس از ارزیابی مدارک و مستندات مربوط برترین ها به مرحله داوری نهایی راه یافتند که با حضور اساتید پیشکسوت و صاحبنظر در کمیته های داوری 51 نفر شایسته دریافت جایزه بنیاد البرز موسوم به نوبل ایرانی شدند.
گفتنی است که در این مراسم از تعداد ۵۱ نفر از نفرات ممتاز معرفی شده از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور و همچنین دانش ‌آموزان مقطع متوسطه اول ۲۶ نفر، دانش ‌آموزان مقطع متوسطه دوم ۲۵ نفر و منتخبان ۲۴ استان کشور با اهدا جایزه نقدی هر نفر ۵۰ میلیون ریال به همراه تندیس همایش و لوح قدردانی به عمل آمد.

→ خواندن مطلب قبلی

مبلغان به سواد رسانه‌ای مجهز می‌شوند

خواندن مطلب بعدی ←

پنجاه و هشتمین همایش ملی جایزه سال بنیاد البرز

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =