بهره مندی از دانش بنیان جهت انتشار اسلام

آنچه جهان از اسلام نمی‌داند را با بهره‌مندی از دانش‌بنیان منتشر کنیم

تقویت مراکز دانش‌بنیان می‌تواند در جنگ رسانه‌ای جهان علیه دین، یک نیروی قوی تلقی شود چرا که دانشی که دنیای ارتباطات جهانی را در راستای اهداف قرآنی به کار گیرد، قطعا ندای اسلام و کلام وحی را آنگونه که باید به جهان می‌رساند.
به گزارش رسامدیا، در باب دانش بنیان، هرگاه سخن می آید در ابتدا معنای لغوی واژه ها، هر ذهنی را به سمت و سوی فعالیت عرصه های مختلف یک اجتماع، بر پایه دانش می کشاند. در واقع دانش بنیان به استفاده از دانشِ روز، فناوری، علم و هر آنچه از دانسته های انسان جاری می شود، در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، تولیدی و حتی فرهنگی، اتلاق می شود.
از منظری دیگر چنانچه علم و دانش به مدد سرمایه بیایند، زوجِ علم و ثروت را رقم می زنند که می تواند پایه و شالوده ی اقتصادی یک کشور را به سوی آینده ای روشن و توسعه یافته و پایدار سوق دهد.
در این گفتار ابتدا ضمن اشاره ای کوتاه به زمینه های مورد استفاده از دانش بنیان و عرصه های در حال ظهور آن در کشورمان، تاثیر ویژه آن در عرصه های فرهنگی و اثرگذاری مستقیم بر روند تربیت اجتماعی را بررسی می کنیم چرا که در حال حاضر با رشد شرکت های دانش بنیان، تصوری نادرست در این رابطه شکل گرفته است که این زمینه ی فعالیت بشری تنها می تواند در اقتصاد و تولید یک کشور زمینه ساز رشد و توسعه باشد.
از آنجایی که در نظریه های جامعه شناسی لزوم توجه به فرهنگ بسیار مورد بحث قرار گرفته، پس بر هیچ دانایی پوشیده نیست که رشد یک جامعه زمانی می تواند زمینه های اجتماعی درست را طی کند، که پیش از سرمایه داری و ثروت، به اصلاحِ فرهنگ توجه شود.
در ابتدا باید این نکته عنوان شود که زمینه بروز و ظهور شرکت های دانش بنیان در ایران اسلامی بسیار مورد توجه مسئولان و متولیان این امر واقع شده است.
با بررسی کوچکی در شرایط تاسیس شرکت های دانش بنیان مشاهده می شود که در هر رشته فعالیتی از جمله تولید همچون کشاورزی، پرورش دام، تولید انواع مواد اولیه در صنایع مختلف دارویی، نفتی، پوشاک، خودرو، صنایع هوایی، ابزارآلات کارخانجات و کارگاه های مبدع و خلاق در عرصه های کارآفرینی و … چنانچه طرحی مبنی بر ابتکار و ابداع بر پایه علم، ارائه شده و تایید شود، بر اساس آن طرح و ثبت یک شرکت، زمینه فعالیت دانش بنیان آغاز می شود.
تسهیلات در نظر گرفته شده نیز جای بسی خرسندی دارد چرا که با مطالعه سطحی این تسهیلات می توان گفت هر جوانِ مبتکر، خلاق و صاحب ایده ای می تواند به سمت و سوی تاسیس شرکت گام بردارد که یکی از موثرترین این تسهیلات معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان است که همین یک مورد به تنهایی خود می تواند گویای اهمیت این رشته در عرصه های مختلف یک جامعه باشد.
با کمی تفحص در زمینه فعالیت های مراکز فرهنگی دانش بنیان نتیجه ای که حاصل می شود، نتیجه خوب و امیدوارکننده ای نیست. چرا که مراکز فرهنگی برای ورود به این عرصه خیلی مشتاق نبوده اند و یا اینکه جوانان خلاق و مبتکر این کشور هنوز خود را در صدد دانش بخشی و استحکام پایه های آموزش فرهنگی نمی بینند.
البته سال ها قبل در نمایشگاه قرآن برای اولین بار شاهد راه اندازی بخش دانش بنیان بودیم که در آن بخش، حتی نمایشگاه کوچکی از علم ستاره شناسی و نجوم و ارتباط دینی و قرآنی علوم مرتبط با نجوم راه اندازی شده بود که بسیار مورد توجه نیز قرار گرفت.
اما نکته حائز اهمیت این است که آیا متولیان فرهنگی، تا کنون برای قدرت بخشی به مراکز دانش بنیان فرهنگی طرحی ارائه کرده اند؟ اگر آری، چرا چراغ خاموش و بی بُرد رسانه ای؟ آیا در شرایطی که هجمه های رسانه های جهان برای انکارِ دین بیش از پیش حس می شود، جای خالی دانش بنیانِ فرهنگی و به مراتب تخصصی تر، یعنی دانش بنیان در عرصه های دین و بر اساس مباحث قرآنی حس نمی شود؟
آیا زمان آن فرا نرسیده که با ایجاد طرحی جامع و اعلام فراخوان از جوانان خلاق و با استعداد و متفکر و دانشمند در عرصه های قرآنی، برای راه اندازی مراکز دانش بنیان دینی و قرآنی بهره برداری شود؟
در این عرصه تا کنون متولیان امور قرآنی کشور بارها از لزوم راه اندازی مراکز دانش بنیان قرآنی گفته اند و آشکار است که در این زمینه مراکز قرآنی مرتبط و متولیان، فعالیت هایی را آغاز کرده اند که به نتایجی هم دست یافته اند.
بهره مندی از علم در تمامی زمینه ها، مخابرات، ارتباطات و شبکه، ایجاد رسانه فعال قرآنی با تاثیرگذاری نسبی بالا، حتی تولید محصولات قرآنی و راهی برای سیستماتیک کردن این عرصه هر کدام خود می تواند شاخه های وسیعی را در رابطه با لزوم راه اندازی مراکز دانش بنیان قرآنی پیش روی ما بگذارد.
به خصوص با توجه به روزهایی که شاهد قرنطینه اجباری مردم جوامع در تمام دنیا هستیم و اقتصاد رو به شیبی کاهشی در حرکت است، غیر حضوری ساختن برخی از فعالیت هایی که تمام این سال ها به صورت حضوری به جوامع قرآنی برای نیل به اهدافشان یاری می رساند، بیش از پیش حس می شود.
برگزاری نمایشگاه غیرحضوری قرآنی یکی از این نمونه هاست. اگر با دستیابی به دانش روز جوانان، در زمینه شبکه، و بهره مندی از اینترنت در راستای برگزاری نمایشگاه مجازی حرکتی صورت می گرفت، قطعا این حرکت خود می توانست سردمدار، حضور در عرصه های مجازی جهت پاسخگویی نیاز مردم یک کشور مسلمان برای بهره مندی از نمایشگاه قرآن باشد.
خرید از غرفه های آنلاین در نمایشگاه، آشنایی با بخش های مختلف قرآنی و تلفیق قرآن و هنر، حمایت از فعالیت های تولیدی و کارآفرینی و حتی توجه به آموزش های آنلاین می توانست تنها چند نمونه از بسیار نمونه های بهره مندی از مراکز دانش بنیان قرآنی باشد.
در خاتمه این گفتار باید گفت به صورت کلی نقطه امیدبخش این است که امروز در کشور اسلامی ایران، به مباحث دانش بنیان بسیار توجه شده است که البته می طلبد که بیش از پیش به این عرصه پرداخته شود.
توسعه اقتصادی، تولید، راه اندازی مراکز کارآفرینی و ایجاد شغل، توجه به ابتکار و خلاقیت جوانان مستعد این مرز و بوم و حمایت های ویژه، خود به تنهایی گویای توجه نظام جمهوری اسلامی به زمینه های دانش بنیان است اما چه خوب خواهد بود که فرهنگ، از این ماراتن عقب نماند و همگام با تولید به جذب ایده ها و دانش های نهفته همچون بذر در جان جوانان بپردازد و با آبیاری و توجه، این بذر آماده ی رشد را بارور کند چرا که توجه به فرهنگ و در امتداد آن فرهنگ دینی و قرآنی، به تعداد تمام آیات قرآن و تمام واژه های وحی و علم الهی، می تواند دانشی برای بارورسازی فرهنگی و قطعا اقتصادی در بر داشته باشد.
طاهره رفعت

→ خواندن مطلب قبلی

زیارتگاه چهار انبیاء

خواندن مطلب بعدی ←

استقبال فوق‌العاده‌ مخاطبان مسلمان و غیرمسلمان روسی از کتاب نهج‌البلاغه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 2 =