۱۵ شرکت دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری مستقیم سازمان اوقاف فعالیت خود را آغاز کرده‌اند

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه از شناسایی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رقبه در کشور خبر داد و گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان تا امروز ۱۵ شرکت دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری مستقیم سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت خود را شروع کرده و بدون در نظر گرفتن دانش فنی و دارایی‌هایی که آورده شده قریب ۸۰۰ میلیارد تومان در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان شده است.

به گزارش رسامدیا، مهدی پندار، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه درباره فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه یک سازمان دولتی و زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و به‌عنوان یک مجموعه مستقل در حال فعالیت است.

وی اجرای امینانه نیات واقفان را از فعالیت‌های مهم سازمان اوقاف و امور خیریه برشمرد و یادآور شد: تاکنون ۸۰۳ نیت در موضوعات مختلفی همچون دارو درمان، کمک به فقرا و ایتام و … شناسایی شده است.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه کوچکترین واحد در سازمان، رقبه است، افزود: رقبه می‌تواند زمینی یک هزار هکتاری یا یک واحد آپارتمان و یا حتی ایده یک شخص باشد؛ مجموع یک یا چند رقبه یک موقوفه را تشکیل می‌دهند.
شناسایی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رقبه در کشور

پندار با بیان اینکه ۲۳۰ هزار موقوفه در کل کشور داریم، تصریح کرد: به استناد قانون، هر موقوفه یک شخصیت حقوقی مستقل دارد؛ ما یک میلیون و ۴۰۰ هزار رقبه در کشور را شناسایی کرده‌ایم که در حال شناسنامه‌دار شدن هستند.

وی تاکید کرد: وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه نظارت بر این شخصیت‌های حقوقی است؛ همچنین در برخی موارد که تولیت مشخصی ندارد و مجهول‌التولیه است یا واقف تولیت را حکومت اسلامی دانسته، وظیفه حفظ، صیانت و اداره موقوفات را نیز برعهده می‌گیرد.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص موقوفات انتفاعی و منفعتی گفت: موقوفات به دو دسته انتفاعی و منفعتی تقسیم می‌شوند؛ موقوفات انتفاعی از این جنس هستند که یک نفر ملک و دارایی را برای نیتی خاص وقف کرده است؛ مثلا زمینی را برای مدرسه وقف کرده است و هیچ فعالیت دیگری برای آن رقبه نمی‌توان انجام داد اما موقوفات منفعتی به این صورت هستند که مثلا واقف باغی را وقف کرده تا منافع حاصل از این باغ صرف نیتی خاص شود؛ بنابراین در موقوفات منفعتی جای فعالیت بسیار است.

پندار افزود: در موقوفات منفعتی با توجه به نوع موقوفه و مزیت نسبی که وجود دارد، ما باید فعالیت مرتبط با مزیت نسبی موقوفه را تعریف کنیم و منافع حاصله را اولا برای حفظ عین موقوفه و دوما برای اجرای نیت واقف هزینه کنیم؛ مثلا ما موقوفات بسیار زیادی در کشورمان موقوفات زیادی در حوزه کشاورزی داریم؛ باید فعالیت‌های مرتبط با زیرشاخه های کشاورزی را برای اجرای نیت بهتر واقف، تعریف کنیم.

وی درباره فعالیت‌های اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: ما در حوزه اقتصادی در این سازمان فعالیت می‌کنیم؛ روح حاکم بر سازمان اوقاف و امور خیریه چه قبل و چه بعد از انقلاب، اجاره‌داری بوده است؛ یعنی فعالیت در موقوفات به این صورت تعریف می‎شد که موقوفات اجاره داده شود که این اجاره‌ها نیز بسیار ناچیز بود.

تغییر رویکرد سازمان اوقاف از اجاره‌داری به‌سمت انواع روش‌های مشارکت

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: ما پس از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در سازمان با تغییر رویکردی که داشته‌ایم از اجاره‌داری به‌سمت انواع روش‌های مشارکت حرکت کرده‌ایم، زیرا با روش اجاره‌داری منافع بسیار ناچیزی برای اجرای نیت واقف بدست می‌آمد.

پندار با تاکید بر اینکه اسناد بالادستی ما را ملزم می‌کند تا به‌سمت انواع روش‌های مشارکت حرکت کنیم، افزود: در اسناد بالادستی عمران و آبادانی موقوفات و همچنین اجرای نیت امینانه واقفان در سطح وسیع‌تر مورد توجه قرار گرفته است؛ در این راه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی علم و فناوری در کشور و موضوعات مرتبط با وقف در برنامه ششم توسعه را مورد توجه قرار داده‌ایم.

تعریف دو کلیدواژه برای موقوفات پس از حضور حجت‌الاسلام خاموشی در سازمان اوقاف

وی با بیان اینکه در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیر دولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقاء سهم وقف در این حوزه برجسته بوده است، تصریح کرد: در سازمان اوقاف و امور خیریه یک کلیدواژه تعریف شد، مبنی بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه باید موقوفات (موقوفات منفعتی) را در اختیار رفع نیاز جامعه قرار دهد؛ با توجه به تحریم‌های کشور که تکنولوژی وارد نمی‌شود و در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم، جز این راهی نداریم که روی پای خودمان بایستیم؛ بر این اساس ما به‌سمت حمایت از دانش‌بنیان‌ها حرکت کردیم.

موضوعات دانش‌بنیان در اولویت سازمان اوقاف و امور خیریه است

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه موضوعات دانش‌بنیان در اولویت سازمان اوقاف و امور خیریه است، گفت: کلید واژه بعدی این بود که اداره تخصصی موقوفات را مدنظر قرار دهیم؛ در سازمان یک شرکت تخصصی که در حوزه‌های مختلف فعالیت کند، وجود نداشته است و سالیان سال اجاره‌داری اتفاق می‌افتاد و تصمیم بر این شد تا این شخصیت‌های حقوقی یعنی ۲۳۰ هزار موقوفه در کنار هم قرار گیرند و شخصیت‌های حقوقی جدیدی را تحت عنوان شرکت‌های تخصصی ایجاد کنند.

پندار ادامه داد: ما شرکت‌های کشاورزی طراحی کردیم و شرکت‌های کشاورزی در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم که به‌صورت تخصصی زمین‌های موقوفات را براساس مزیت موجود خود زیربار ببرند؛ همچنین شرکت تخصصی در حوزه معدن ایجاد شده و کار استخراج، بهره برداری و طراحی در معادن برعهده دارد.

وی درخصوص موضوع وقف پول یادآور شد: وقف پول یکی از موضوعاتی است که طراحی آن توسط سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت که در این وقف افرادی که دارایی ندارند، می‌توانند مقداری پول را وقف کنند و وقف سهام که هر دو مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در حوزه دانش‌بنیان کارهایی شروع کردیم و تغییر رویکرد ما به این صورت است که حتما زنجیره های تولید را در تمامی دارایی‌ها به‌صورت کامل انجام دهیم.

حمایت ۸۰۰ میلیارد تومانی سازمان اوقاف از ۱۵ شرکت دانش‌بنیان

پندار با بیان اینکه در حوزه کشاورزی فعالیت جدیدی را شروع کردیم و در حوزه تولید صنایع چوب ورود کردیم، افزود: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان تا امروز ۱۵ شرکت دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری مستقیم سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت خود را شروع کرده و بدون در نظر گرفتن دانش فنی و دارایی‌هایی که آورده شده قریب ۸۰۰ میلیارد تومان در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان شده و قریب به سه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در انواع رشته‌ها و فعالیت‌های مرتبط با موقوفات در دو سال گذشته آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در حوه تولید انرژی تجدیدپذیر و در زمینه انرژی خورشید در بقاع متبرکه تا امروز نزدیک به یک درصد از برق کشور را تولید کرده‌ایم و در این دو سال گذشته قریب ۶۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده است؛ در حوزه الکترونیک فعالیت‌هایی آغاز شده و اولین مودم بومی در کشور سازگار با ۵ جی توسط سازمان اوقاف تولید شده است؛ در حوزه تولید موبایل بومی، تبلت بومی طراحی‌ها انجام شده است.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حوزه سلامت ما شرکت ۱۰۰ درصد وقفی به‌نام شرکت دانش سلامت کوثر داریم؛ این شرکت امروز توانسته فعالیت‌های چشمگیری از جمله تولید میل ارتوپدی، پلاک و پیچ ارتوپدی، ایمپلنت‌های دندانی و استخوانی ستون فقرات و فک و صورت انجام دهد.

پندار در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه محصولات کشاورزی و دام‌پروری نیز برای اولین بار در خاورمیانه با همکاری جهاد دانشگاهی انتقال جنین دام سنگین در کشور انجام داده‌ایم که از سوی کشورهای همسایه نیز سفارش گرفته‌ایم.

→ خواندن مطلب قبلی

ثبت سيزدهمين وقف استان یزد در سال‌جاری

خواندن مطلب بعدی ←

مرحله نیمه نهایی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن پایان یافت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 5 =