147 درصد از درآمد موقوفات مصوب برنامه سال 99 در حوزه اجرای نیات واقفین محقق شده است

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با ساماندهی، راهبری و بهینه‌سازی اجرای نیات واقفین در سال 99، حسب گزارش موجود از عملکرد ادارات کل اوقاف و امورخیریه استان‌ها، 147 درصد از درآمد موقوفات مصوب برنامه سال 99 در حوزه اجرای نیات واقفین محقق شده است.

به گزارش رسامدیا، سازمان اوقاف و امور خیریه در طول یکسال گذشته در بحث مبارزه با بیماری کرونا، تقویت مشارکت های مردمی و توسعه و ترویج فرهنگ وقف فعالیت های گسترده ای انجام داده است که در همین راستا به منظور تشریح فعالیت های اجتماعی و مشارکت های این سازمان با «رضا معممی مقدم»، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

وضعیت عملکردی اداره کل اجتماعی و مشارکتها با توجه به تاثیرات کرونا در حوزه درآمد و هزینه چطور بوده است؟
علی رغم اینکه در سال 99 و با تاثیر از شیوع ویروس منحوس کرونا، برخی از مستاجرین موقوفات بدلیل آسیب های اقتصادی ناشی از تعطیلی ها و درگیری با این ویروس منحوس قادر به تامین اجاره بهای رقبات نبوده و بعضاً مشمول تخفیف و یا بخشش در پرداخت اجاره بها شده اند ولیکن مشاهده می کنیم عملکرد سازمان اوقاف و امورخیریه در موضوع اجرای نیات واقفین نسبت به سال گذشته پیشرفت بهتری داشته است. دغدغه مندی و تدابیر ریاست سازمان و اهتمام جدی و تلاش ستودنی ادارات کل استانها، سبب شده تا ضمن استفاده از مانده موجودی موقوفات از سالهای قبل و همچنین بروز رسانی اجارات رقبات در مناطق کمتر آسیب دیده، عواید حاصل از درآمد موقوفات در راستای حمایت از افراد کم برخوردار و آسیب دیده هزینه گردد.

پیش بینی برنامه با موضوع اجرای نیات واقفین در سرفصلهای موضوعی مختلف در ابتدای هر سال مصوب و جهت اجرا به ادارات کل استانها ابلاغ می شود. با ساماندهی، راهبری و بهینه سازی اجرای نیات واقفین در سال 99، حسب گزارش موجود از عملکرد ادارات کل اوقاف وامورخیریه استانها، 147 درصد از درآمد موقوفات مصوب برنامه سال 99 در حوزه اجرای نیات واقفین محقق شده است، که به تفکیک در سرفصلهای با موضوع؛ نیات مذهبی 148 درصد- نیات خیریه 1درصد- نیات اجتماعی 133 درصد- نیات مدارس علوم دینی 121 درصد- نیات مساجد 129 درصد- نیات موقوفات برای بقاع متبرکه 161 درصد، محقق گردیده است.

با توجه به تبیین سیاست هزینه و مصرف در اجرای نیات موقوفات و رصد و نظارت بر اجرای برنامه ها در سطح استانها،طبق مقایسه انجام شده در سال جاری با مدت مشابه سال گذشته، رشد 57 درصدی اتفاق افتاده است.به عبارتی هر آنچه درآمد محقق شده هزینه گردیده و از مانده موجودی سنوات قبل هم با توجه به شرایط اقتصادی مردم مطابق نیت وافقین با تایید ریاست سازمان هزینه گردیده است.

اداره کل اجتماعی و مشارکتهای سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص تقویت حوزه مشارکتهای مردمی چه اقداماتی داشته است؟
اگر چه وقف در ماهیت خودش مشارکتی است اما در خصوص تقویت وقف مشارکتی نیز فعالیت های گسترده ای انجام شده است. یکی از مهمترین عوامل رشد و تعالی یک مجموعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي به ویژه در یک مجموعه و نهاد مذهبی مثل سازمان اوقاف و امور خیریه نقش و حضور فعالانه مردم در کارها و فعالیت هاي مربوط به خصوص در محل موقوفه و یا بقعه متبرکه منطقه خود است. بدون همیاري و مشارکت مردم، توسعه مفهومی و تعالی نخواهد داشت، چرا که هر گامی که در راه رشد و توسعه برداشته می شود، باید با همراهی مردم انجام گیرد.

لذا تعریف مشارکت در سازمان اوقاف و امور خیریه عبارتست از فراهم سازی زمینه های حضور موثر آحاد مردم در توسعه و عمران و آبادانی بقاع و اماکن متبرکه و احیاء موقوفات ، به گونه ای که هر ایرانی متناسب با توانمندی خود ، فرصت مشارکت در تعالی و توسعه کشور در این عرصه را داشته باشد.

گام هایي که در این راستا باید برداشته شود را بفرمایید؟
مشخص شدن الزامات طرح نظام جامع مشارکت، تدوين الگوي مناسب و اساسي که براي رفع موانع در مدیریت جامع موقوفات بقاع متبرکه و امامزادگان، تهيه برنامه ¬هاي اجرايي در سطح کشور ، استان و منطقه و محل موقوفه و بقعه متبرکه، تقسیم کار با محوریت تخصص گرایی از جمله اقداماتی است که لازم است در این رستا انجام شود.

نمونه هایی از طرح های در دست اجرای سازمان اوقاف و امور خیریه با مشارکت خیرین را ذکر فرمایید؟
طرح «مودت» یکی از طرح هایی است که با مشارکت هیات امناء و خیرین به منظور شناسایی اهداف، نیازهای مادی و معنوی ، برنامه ها تبادل نظر و یافتن راهکارهای همکاری و مشارکت ، جمع آوری نذور و تامین امکانات برای بقاع متبرکه با توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی موقعیت هر استان و شهرستان برگزار می گردد.

ساماندهی هیأت‌های امنا از دیگر برنامه های در دست اقدام این سازمان است، از آنجایی که یکی از اصول اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه در تولیت آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه، ارتقاء سطح و سهم مشارکت مردمی در مدیریت بقاع و بکارگیری نیروهای خبره و دلسوز در این امر می‌باشد، طرح ساماندهی هیأت‌های امنا براساس ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل تهیه شده است که طی آن هیأت امناء بر اساس شاخص‌هایی همچون: ولایت‌مداری، امانت‌داری، تعهد، تحصیلات و تخصص از بین شخصیت‌های فرهنگی و قرآنی فعال و توانمند که بر این اساس تاکنون تعداد 8656 بقعه متبرکه و امامزاده توسط 25,000 نفر هیأت امنا اداره می‌گردد و در همین راستا بیش از 12000نفر خادم افتخاری جهت فعالیت در بقاع متبرکه جذب شده‌اند.

در راستای طرح ویژه ها و کار ویژه های اجتماعی ( اجرای امینانه نیات واقفین) رویکرد معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه چه بوده است؟
طرح ویژه های اجتماعی از قبیل: طرحهای دستهای مهربانی ، مهر تحصیلی ، مهر تندرستی ، پیوند آسمانی ، حرم حسینی ، حرم رضوی، بصیرت عاشورایی، شمیم خدمت، شمیم حسینی و برکات در حوزه اجرای نیات در حال اجرا می باشد. از طرفی موسسات و نهاد خیریه و مذهبی (حقوقی) هم هستند که بصورت واسطه ای در اجرای امینانه نیات واقفین با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری دارند که این موسسات و نهادهای خیریه شامل هیاتهای مذهبی ، موسسات خیریه ، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است.

→ خواندن مطلب قبلی

بسیاری از مراکز علمی و تکنیکی در دنیا موقوفه محسوب می‌شوند

خواندن مطلب بعدی ←

اشتغال‌زایی و احیای شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت‌های اوقاف

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + چهارده =