۲۲۰ نفر در مرحله نهایی مسابقات قرآن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند

قره شیخلو گفت: مرحله نخست مسابقات قرآن در ۱۴۰ شهرستان برگزار شد و منتخبان این مرحله وارد مرحله استانی شدند و در مرحله نیمه نهایی به صورت غیرحضوری منتخبان به رقابت با هم پرداختند که در نهایت حدود ۲۲۰ نفر در دو گروه بانوان و آقایان به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

به گزارش رسامدیا، نشست خبری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن، امروز 26 آذرماه با حضور مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

قره شیخلو با اشاره به سابقه مسابقات سراسری قرآن، آن را قدیمی ترین رویداد قرآنی کشور دانست و گفت: این مسابقات از سال ۱۳۶۰ آغاز به کار کرد و در چهلمین سال برگزاری آن شاهد اجرای چهل و چهارمین دوره هستیم، در برخی سال‌ها به دلیل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، شاهد برپایی دو دوره از این رویداد در یک سال بوده‌ایم. امسال با توجه به سیر نزولی کرونا بر آن شدیم تا مسابقات را به صورت حضوری برگزار کنیم.

قره شیخلو افزود: مرحله نخست این مسابقات در ۱۴۰ شهرستان برگزار شد و منتخبان این مرحله وارد مرحله استانی شدند. سپس مسابقات در 31 استان کشور ادامه یافت و در نهایت در مرحله نیمه نهایی به صورت غیرحضوری منتخبان به رقابت با هم پرداختند که در نهایت حدود ۲۲۰ نفر در دو گروه بانوان و آقایان به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

وی عنوان کرد: مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن از شامگاه دوشنبه ۲۹ آذرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه و در ادامه رقابت‌ها آغاز می شود. در ایام برگزاری مسابقات بانوان از ساعت ۹ تا ۱۲ و آقایان از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در تالار اندیشه حوزه هنری رقابت خواهند کرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مسابقات امسال در بخش آقایان در هفت رشته و در بخش بانوان در پنج رشته برگزار می‌شود گفت: رقابت‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد و جمعه 19 دی‌ماه نیز شاهد برپایی مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم بود.

قره شیخلو عنوان کرد: به عنوان اقدام جنبی، کاری که سه سال است در کنار مسابقات انجام می شود، برگزاری مسابقه کتابت و خوشنویسی قرآن است که در طول چند ماه گذشته فراخوان انجام شده و داوری آثار صورت پذیرفته و در اختتامیه مسابقات نفرات برگزیده این رشته نیز معرفی می شوند و جوایز دریافت می کنند. این مسابقات با همکاری مدرسه کتابت قرآن که در قم مستقر است برگزار می شود.

وی بیان کرد: امید است این دوره از مسابقات قرآن که بعد از یک وقفه یک‌ساله برگزار می شود، فضای قرآنی برای مردم ایجاد کند. با توجه به این که دو سال است شیوه اجرای برنامه ها محدودتر و مبتنی بر فضای مجازی بوده، اکنون فضایی ایجاد شده تا مردم بتوانند در این ایام رابطه و انس خوبی با قرآن داشته باشند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در این دوره برای مشارکت حداکثری مردم، دو مسابقه برای عزیزانی که از طریق رسانه ملی، سیمای قرآن یا رادیو قرآن برنامه را دنبال می کنند در نظر گرفته ایم. مسابقه اول این است که هرشب یک سوال قرآنی پخش می شود و بینندگان و شنوندگان فرصت دارند که پاسخ سوال را بدهند. برای هرشب 14 جایزه 5 میلیون ریالی برای برگزیدگان سیمای قرآن و 10 جایزه 5 میلیون ریالی برای برگزیدگان رادیو قرآن در نظر گرفته ایم که این برنامه در طول برگزاری مسابقات هرشب اتفاق می افتد.

وی گفت: یک مسابقه هم در نظر گرفته ایم برای اینکه خود بینندگان و شنوندگان برنامه حدس بزنند که کدامیک از شرکت‌کنندگان در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن می توانند رتبه اول تا پنجم را کسب کنند. اگر درست تشخیص دهند و نظرشان با نظر هیئت داوران منطبق بود برای این عزیزان جوایزی در نظر گرفته شده است که مبلغ آن 10 میلیون ریال خواهد بود و به قید قرعه تقدیم می شود.

قره شیخلو عنوان کرد: این مسابقات به عنوان مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن است و برگزیدگان این مسابقات نمایندگان ما در مسابقات بین المللی 1401 خواهند بود. ما در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رکورد خوبی در کسب مقام در صحنه های بین المللی داریم. بیش از 200 رتبه بین المللی در رشته قرائت و حفظ قرآن در طی 40 سال کسب کرده‌ایم که نشان می دهد قرآن بین نوجوانان و جوانان کشور ما دارای اهمیت است.

وی با بیان این‌که رقابت بسیار فشرده و حساس است و معمولا منتخبان با فاصله چند صدم رتبه ها را کسب می کنند، اظهار کرد: تشویق می کنم مردم از طریق رسانه این رقابت جذاب قرآنی را پی گیری کنند. البته برای حضور مردم در صحنه مسابقات منعی وجود ندارد، ولی به صورت محدود و علی رغم اینکه سیر کرونا در کشور نزولی هست، ولی باید دستورالعمل‌ها رعایت شود و نصف ظرفیت سالن را اجازه داریم که جمعیت داشته باشیم که 300 نفر می شود بنابراین حضور مردمی محدود خواهد بود ولی تشویق می کنیم که مردم و علاقه‎مندان به فعلیت‌های قرآنی از طریق رسانه شاهد برنامه ها باشند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: جوایز در رشته‌های مختلف متفاوت است. چون دو رشته اصلی، قرائت و حفظ کل قرآن است، به نفر اول 35 میلیون تومان، نفر دوم 30 میلیون تومان، نفر سوم 25 میلیون تومان، نفر چهارم 20 میلیون تومان و نفر پنجم 15 میلیون تومان اختصاص می‌یابد و برای هر رشته یک نفر برتر انتخاب می‌شود و پیش‌بینی شده اگر امتیاز دو نفر در یک رشته مشترک باشد، آن فردی رتبه برتر را کسب می کند که نمره تجوید بیشتری را کسب کرده باشد. در حفظ هم نمره حسن حفظ تأثیرگذار است و در ممجموع یک میلیارد و 200 میلیون تومان به عنوان جایزه به این 12 گروه در چهل و چهارمین دوره مسابقات تعلق گرفته است که میزان جوایز نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.
وی تصریح کرد: در رابطه با مشارکت بخش مردمی در مرحله شهرستانی و استانی ادارات کل که بانی برگزاری دو مرحله بودند ابلاغ شده که از ظرفیت مردمی استفاده کنند و این کار انجام شده و نتایج خوبی داشته است. در مرحله ملی و نیمه نهایی بخاطر حساسیتی که مسابقات دارد فعلا قصد واگذاری برای اجرا تا امسال منتفی بوده اما این آمادگی را داریم که اگر بخش های توانمندی باشند که از عهده اجرای کیفی مسابقات برآیند، برگزاری مسابقات را واگذار کنیم ولی دو شاخصه داریم یکی اینکه کیفیت ارتقا یابد و دیگر اینکه هزینه ها کاهش پیدا کند. در سازمان اوقاف و امور خیریه این جهت گیری را از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده ایم و به ادارات کل ابلاغ شده که تا جایی که امکان دارد فعالیت ها را واگذار کنند و از ظرفیت های مردمی حداکثر استفاده را بکنند.

قره شیخلو بیان کرد: سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم نیز در دو مرحله برگزار می شود. مرحله اول 12 تا 16 دی ماه به صورت غیر حضوری با حضور داوران ایرانی و خارجی برگزار می شود و منتخبان این مرحله اسفندماه در مرحله نهایی شرکت می کنند. البته در شرایط کرونایی باید هم شرایط داخل کشور مورد بررسی قرار گیرد و هم کشورهای دیگر اگر ستاد کرونا اجازه برگزاری حضوری مسابقات را در اسفندماه بدهند آمادگی اجرای مسابقات بین المللی قرآن را هم خواهیم داشت و جزئیات کار بعد از روشن شدن نهایی وضعیت مسابقات اعلام می شود.

→ خواندن مطلب قبلی

موقوفه آل احمد در مسیر توسعه و پیشرفت

خواندن مطلب بعدی ←

برگزاری مسابقه کتابت و خوشنویسی قرآن در حاشیه چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − نه =