مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد:
وقف مشارکتی؛ راهکاری برای واقف شدن تمام افراد جامعه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: برخی تصور می‌کنند حتما باید وضع مالی خوبی داشته باشند تا بتوانند وقف کنند اما راهکاری ساده برای این منظور وجود دارد که همان وقف مشارکتی است؛ به این صورت جمعی زیاد می‌توانند واقف باشند.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: هم کفو بودن حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) فارغ از مسائل ظاهری، به مباحث باطنی و روحی آنها نیز مربوط می‌شد.

وی افزود: مسئله در واقع بحث طهارت نفس است، به این معنا که کسی شایستگی زندگی با صدیقه طاهره (س) را داشته که از طهارت باطنی برخوردار باشد و او کسی نبود جز حضرت علی (ع) که با ایشان ازدواج کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه خواستگاران فراوانی از قبائل مختلف برای حضرت فاطمه (س) به نزد پیامبر اسلام(ص) می‌آمدند و این مسئله را افتخار خود می‌دانستند، گفت: حضرت نه تنها پاسخ منفی می‌دادند بلکه گویا خشمگین هم می‌شدند زیرا طرح این موضوع از سوی آنها نسبت به فاطمه زهرا (س) منطقی نبود.

حجت‌الاسلام اسکندری ادامه داد: زمانیکه حضرت علی (ع) به خواستگاری رفتند و البته با صراحت هم خواسته خود را بیان نکردند، حضرت محمد (ص) خوشحال شدند و از این مسئله استقبال کردند.

وی با بیان اینکه این سوال به ذهن می‌رسد که آیا هیچکس حتی از بین اصحاب رسول‌الله (ص) چنین طهارت روحانی را نداشتند، خاطرنشان کرد: اصحابی از جمله سلمان فارسی که به فرموده پیامبر، جزو اهل‌بیت (ع) بودند، طهارت اکتسابی داشتند، واجبات الهی را انجام دادند، مطیع خداوند و رسول او بودند و هوی و هوس را کنار گذاشتند و به طهارت رسیدند اما طهارت حضرت علی (ع) لدنی بوده است چنانکه در قرآن کریم می‌خوانیم «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا».

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: حضرت زهرا (س) جز به خدا به چیز دیگری نمی‌اندیشید و جز در راه جلب رضایت الهی، به مسئله دیگری فکر نمی‌کرد؛ بنابراین باید کسی با او ازدواج می‌کرد که این چنین باشد.

حجت‌الاسلام اسکندری ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که در تاریخ اسلام و امروزه دیده می‌شود، به خاطر پیروی از هوی و هوس است وگرنه اگر همه انسان‌ها از ائمه اطهار (ع) الگو می‌گرفتند و رضایت الهی را ملاک و معیار قرار می‌دادند، وضع به اینجا نمی‌رسید و این همه انحراف در تاریخ مشاهده نمی‌شد.

وی به مدل تربیت فرزند در خانواده علوی و فاطمی اشاره کرد و افزود: الگوی تربیت فرزند در چنین خانواده‌ای، آموزش عملی است نه اینکه فقط با گفتار سعی در پرورش انسان‌ها داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تاکید کرد: عشق و محبت در بین همسران در خانواده حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا (س) بروز و ظهوری کامل دارد و همین مسئله توسط فرزندان دیده می‌شود در واقع این عشق و محبت واقعی به نسل بعد منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به برخی مصادیق این عشق و محبت خانوادگی بین حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س)، گفت: مثلا حضرت علی(ع) همسرشان را با القاب ایشان مخاطب قرار می‌دادند.

وی با تاکید بر اینکه باید لحظه لحظه زندگی خود را با این الگوهای کامل بشری منطبق کنیم، خاطرنشان کرد: زندگی آن بزرگواران متعادل و متعالی بود، هر جا که احساس می‌کردند وظیفه الهی ایجاب می‌کند ورود می‌کردند، چه مسائل فردی، چه اجتماعی و چه در موضوعات سیاسی و فرهنگی که همه جا شاهد حضور آنها هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه نه گوشه‌گیری و عبادت تنها و نه تلاش صرف برای مادیات و تجملات، پسندیده نیستند، یادآور شد: این الگوی برتر زندگی را جز در بین اهل بیت عصمت و طهارت نمی‌توانیم پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام اسکندری با تاکید بر ترویج عملی و تبلیغی سبک زندگی علوی و فاطمی در دنیای امروز، خاطرنشان کرد: بزرگان و شخصیت‌های موثر، باید حقیقتا زندگی خود را بر اساس این سبک و الگو بنا کنند چون مردم زندگی آنها را می‌بینند و همین بهترین نوع تبلیغ است البته باید زوایای مخفی زندگی حضرت زهرا (س) و دیگر ائمه اطهار (ع) را هم به خوبی برای جامعه تبیین کرد تا همگان به این الگوی زندگی علم پیدا کنند.

وی با اشاره به اهمیت مسئله وقف در این زمینه، تصریح کرد: هر آنچه امروز از معارف به ما رسیده، به واسطه موقوفاتی است که توسط خیراندیشان در طول تاریخ ثبت و ضبط شده است، بهترین راهی که امروز می‌توانیم فرهنگ فاطمی را در جامعه ترویج کنیم، اتکا به مسئله وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند حتما باید وضع مالی خوبی داشته باشند تا بتوانند وقف کنند اما راهکاری ساده برای این منظور وجود دارد که همان وقف مشارکتی است؛ به این صورت جمعی زیاد می‌توانند واقف باشند.

حجت‌الاسلام اسکندری تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برنامه‌ریزی طرحی است که حسابی را برای وقف مشارکتی در نظر بگیرد و بعد از جمع شدن مبلغی قابل توجه، موقوفه‌ای را به نیت همه آنها راه‌اندازی کند.

وی با تاکید بر توسعه وقف فاطمی و لزوم توجه واقفان به این مسئله، خاطرنشان کرد: تعداد موقوفات فاطمی چندان زیاد نیست بنابراین باید نیت واقفان را به این سمت سوق دهیم.

→ خواندن مطلب قبلی

نخستین مدافع ولایت، حضرت زهرا(س) بودند

خواندن مطلب بعدی ←

اجتماع بزرگ عزاداران فاطمیون در مشهد برگزار شد / برپایی ایستگاه صلواتی توسط موقوفه مهر فاطمی در مسیر عزاداران

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − یک =