حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی:
احیای قنوات در دستور کار اوقاف است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه آب در ایران سرمایه بسیار مهمی است، گفت: در راستای حفظ این سرمایه احیای قنوات در دستور کار اوقاف قرار دارد.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست «هم‌اندیشی امنای موقوفات خراسان رضوی» که در سالن جلسات اداره‌ کل اوقاف استان برگزار شد، بیان کرد: در راستای حفظ موقوفات از یک سو و احیا موقوفات از طرف دیگر، اخذ سند مالکیت، رفع دعاوی، نقشه‌برداری و Gis و تعیین حدود از اهمیت بسزایی برخوردار است. در برخی از شهرستان‌ها موارد بسیاری را می‌توانیم نام ببریم که با این اقدامات توفیقات بسیاری کسب شده است.

خاموشی ابراز کرد: در افزایش منافع موقوفات، ابتدایی‌ترین کار این است که مدل اجاره دادن را به مدل بهره‌وری و توسعه تغییر دهیم.

رئیس سازمان اوقاف ادامه داد: بزرگترین سرمایه امین موقوفه، امانت‌داری است و مفهوم امانت‌داری این است که امین موقوفه برای حفظ آنچه که در دست دارد، تمام تلاش خود را انجام دهد و مهمترین نقش امین، اداره کردن کم هزینه موقوفه‌ای که در دست او است. اگر حضور هیئت امنا و فعالیت مؤثر آن‌ها در این راستا نبود، کارهای خوبی که در حال حاضر شاهد آن هستیم تا ۵۰ سال دیگر هم اتفاق نمی‌افتاد.

خاموشی با بیان اینکه آب در ایران سرمایه بسیار مهمی است، ادامه داد: اوقاف نیز قصد دارد این سرمایه مهم را حفظ کند از این رو احیای قنوات را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس سازمان اوقاف افزود: زمین‌های موقوفه باید زیر کشت‌های دانش‌بنیان که دارای ارزش است، برود. دور مزرعه را می‌توان درختانی را که از چوب آن استفاده می‌شود، کشت کرد و چوب آن را به فروش رساند.

وی بیان کرد: صدور کارنامه برای امین‌ها مورد تأکید است، لذا باید امنای موقوفات گزارش نوبه‌ای را مکتوب و به اوقاف ارائه دهند که این مکتوبات در پرونده حفظ می‌شود. امنای جهادی، خبره و با پشتکار و امین در این مجموعه به کار گرفته شدند و امید است امنا در حفظ امینانه وقف تلاش کنند.

رئیس سازمان اوقاف در پایان گفت: در خصوص سندها مراقبت و حساسیت در درستی آن داشته باشند، امنا نباید در مقابل واحدهای اجرایی قرار گیرند، چون مکانیزم کارکرد واسپاری مردم را قانون‌گذار دیده است.

→ خواندن مطلب قبلی

حضور نمایندگان 15 کشور از قاره آمریکا در سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

خواندن مطلب بعدی ←

وقف برای کمک به نیازمندان در بروجن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − یازده =