امامزاده‌ای ناشناخته اما پیدا در شهر ری

آستان امامزاده طاهر (ع) در قسمت شمال شرقی صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ری قرار دارد، قبر او قرن‌ها ناشناخته بود و هنگام تعمیر قبرستان، پیکرش بعد از قرن‌های متمادی کاملاً سالم پیدا و هویتش از روی سنگ قبر مشخص شد.

به گزارش رسامدیا، در زیارت‌ نامه امامزاده طاهر آمده است، سلام بر تو ای کسی که بدن پاک و پاکیزه‌ات بعد از قرن‌ها سلامت ظاهر گردید.

هم اکنون قبر این امامزاده در شهرری در جوار مرقد شاه عبدالعظیم واقع شده است، بقعه و ضریح امامزاده طاهر توسط ظل السطان فرزند ناصرالدین شاه و به سعی رضا قلی خان، معروف به سراج الملک در سال ۱۳۰۴ه.ق. شروع و تا سال ۱۳۲۰ ه.ق. ادامه داشت و این عمل را در عوض توسل به امامزاده طاهر و شفای دو چشمش انجام داد.

هنگامی که ظل السلطان دستور ساخت گنبد و ضریحی برای امام زاده طاهر داد، در هنگام تخریب بنای قدیمی، به قبر شریف رسیدند و آن را نبش کردند، دیدند جسد شریف آن بزرگوار پس از سالها تر و تازه و سالم است، گویی امروز به خاک سپرده شده است.

بر همین اساس قبر شریف این بزرگوار تعمیر و حرم ساخته شد و بر صندوق قبر، ضریح فولادی بزرگی نهاده شد و گنبد کاشی بر آن بنیان گردید.

زائران آرامگاه حضرت عبدالعظیم حسنی قبر او را نیز زیارت می‌کنند. اخیرا امکان زیارت مجازی آرامگاه امامزاده طاهر در کنار امامزاده حمزه و حضرت عبدالعظیم به صورت هم زمان در سایت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) مقدور شده است.

در این خصوص قدیمی ترین مدرک و سندی که به مدفون بودن این امام زاده در شهرری و ورودش به این شهر اشاره می کند، مولف کتاب منتقله الطالبیه از نسابه قرن پنجم، علّامه ابی اسماعیل ابراهیم بن ناصر ابی طباطبایی است که می نویسد: «از کسانی که وارد ری شدند، جناب امامزاده طاهر فرزند ابی طاهر محمّد مبرقع بن الحسن بن الحسین مبرقع بن عیسی بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید است و تداوم نسل او از شخصی به نام مطهّر است که نام مادرش زینت دختر ابی عماره بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هم اکنون بیش از هشت هزار بقاع متبرکه و امام زادگان واجب التعظیم در سراسر کشور وجود دارد.

→ خواندن مطلب قبلی

۶۲ هزار زائر از بقاع متبرکه خراسان جنوبی دیدن کردند

خواندن مطلب بعدی ←

آستان امامزاده هاشم(ع)؛ توقف‌گاه مسافران هراز

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 3 =