حجت الاسلام والمسلمین خاموشی:
سازمان اوقاف سرمایه مولد داشته باشد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در جلسه ای که با حضور استاندار فارس برگزار شد بر مولد شدن سرمایه ها در این سازمان و همکاری با موسسات علمی و دانش بنیان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شامگاه دوشنبه در نشست هم‌اندیشی بررسی فرآیند پرتودهی در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت اظهار کرد: یک پرسش در ذهن همه مردم مطرح است که اینهمه سرمایه چرا راکد است؟ سازمان اوقاف امور خیریه می‌تواند سرمایه مولد داشته باشد. چرا ما باید یک زمینی را برای افزایش قیمت تبدیل به زمین دیگر کنیم؟ مگر ما سازمان بساز و بفروش هستیم؟
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: وقف‌های متعددی در طول تاریخ ثبت شده است؛ ما وقف پل، حمام، بیمارستان و علم داشته‌ایم. ما می‌توانیم در عصر حاضر که دوران استبداد را پشت سر گذاشتیم کشوری متمدن و پیشرو داشته باشیم؛ کشوری که در جهان با علم، دیپلماسی داشته باشد.
خاموشی اضافه کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در زمان حاضر برای پیشرفت کشور و تولید سرمایه مولد و اقتصاد پویاتر و قوت علمی بیشتر داشتن تلاش می‌کند. بنده دست همه موسسات را برای همکاری به گرمی می‌فشارم.
وی بیان داشت: بدون شک با اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در حمایت از تولید و دانش‌بنیان، ارزش افزوده و اشتغال افراد دانشمند و تحصیلکرد، افزایش بهره‌وری و ارزان سازی محصولات ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف توضیح داد: وقف باید به نیات اصلی واقفین که ارزان سازی و رفاه بیشتر و فراهم کردن زندگی بهتر برای مردم است توجه کند؛ قطعا می‌توانیم این مسیر را با قوت و قدرت طی کنیم.
خاموشی با بیان اینکه عمدتا به سراغ دانش‌بنیانی‌هایی می رویم که برای تجاری‌سازی نیاز به کمک وقف دارند، گفت: به نظر می‌آید نظام سلطه متوجه شده که ما در حوزه کارهای تکنولوژی فعال شده‌ایم؛ لذا در تلاش است که بازی را به هم بزند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سابقه وقف در ایران از هزاره می‌گذرد و یکی از قدیمی‌ترین وقف‌ها را که متعلق به هزار و ۱۲۲ سال قبل است در اصفهان یافتیم.

راه اندازی اتاق فکر امور فناوری و دانش بنیان

محمدهادی ایمانیه نیز در این مراسم اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی دو رویکرد بسیار خوب را دنبال می‌کند؛ تنوع بخشی به استفاده از انرژی اتمی یکی از رویکردهای خوب این سازمان است؛ این تنوع‌بخشی‌ها در یک سال گذشته تا حدود زیادی نهادینه شده و حتی برخی از آنها به نتیجه رسیده است.

استاندار فارس کاهش اتکا به خارج و افزایش تولیدات داخلی را از دیگر رویکردهای خوب سازمان انرژی اتمی دانست و یادآور شد: استانداری فارس نیز با نگاه جدیدی که داشته نسبت به راه‌اندازی اتاق فکر امور فناوری و دانش‌بنیان که به عنوان هیئت اندیشه ورز برای تصمیم‌سازی اقدام کرده است؛ این اقدام جدید با مثلث سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و با حلقه واسط مشاور استاندار شکل گرفته است.
ایمانیه گفت: در این اتاق فکر ۳۰ نفر از اساتید و دانشجویان ارزشمند دکتری و فوق لیسانس دور هم جمع شدند و تصمیمی را مبتنی بر تفکر و هم‌اندیشی و با در نظر گرفتن وضعیت روز و صرفه اقتصادی و توجه به ابعاد مختلف اتخاذ می‌کنند که این امر، برکت فراوانی برای کشور خواهد داشت.
ایمانیه بیان داشت: یکی از بهترین برکات این اتفاق ایجاد امید برای جوانان کشور است. در واقع این امید برای جوانان ایجاد می‌شود که اگر وارد رشته‌های جدید شوند در آینده مشتری هم خواهند داشت؛ مشتری‌هایی که قدرشان را می‌دانند.
وی عنوان کرد: افرادی که با هیئت اندیشه ورز و اتاق فکر همکاری می‌کنند پرداخت‌های دهان پرکنی ندارند اما این افراد وقتی احساس می‌کنند از سرمایه علمی و وجودی‌شان استفاده می‌شود لذت بسیاری می‌برند. احترام و بهره‌گیری از جوانان در تخصصی که دارند باعث ایجاد انگیزه و امید در آنها می‌شود.
استاندار فارس یادآور شد: بدون شک یک ارتقای جهشی هم در سطح علمی دانشگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: یکی از محاسن رشته پزشکی این است که دانشجویان از سال سوم وارد بیمارستان‌ها می‌شوند. اگر دانشجویانی که در زمینه انرژی هسته‌ای تحصیل می‌کنند وارد شغلی در همین زمینه شوند هم در آنها انگیزه ایجاد می‌شود و هم سطح علمی دانشگاه جهش قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.
وی بیان داشت: دشمنان کشور با تبلیغاتی که می‌کنند بر جوانان تاثیر می‌گذارند. آنها این مباحث را مطرح می‌کنند که انرژی هسته‌ای فایده‌ای ندارد. همان‌هایی که دارند این کنایه‌ها را به جوانان ما می‌زنند، خودشان می‌گویند که ۲۵ درصد از انرژی برق‌ کشورشان را از انرژی هسته‌ای در اروپا تأمین می‌کنند.
ایمانیه به فواید استفاده از انرژی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نه تنها رادیوداروها در کشور تولید می‌شود بلکه امکان صادرات آنها نیز فراهم شده است. همچنین اصلاح الگوی کشت یا کاهش ضایعات و استفاده از پساب موجب کاهش مصرف آب در استان فارس می‌شود که با بحران کم‌آبی مواجه است.
استاندار فارس بیان داست: نخستین بار است که چنین جلسه‌ای با هم افزایی و ترکیبی از دانشگاه، بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی تشکیل شده است؛ خوشبختانه سازمان اوقاف و امور خیریه نگاه جدیدی پیدا کرده و به نیات اصلی واقفین می‌پردازد.

→ خواندن مطلب قبلی

شهرک پرتودهی گام موثری در مسیر جهش اقتصادی است

خواندن مطلب بعدی ←

صندوق قرض الحسنه وقف در کشور راه اندازی می شود

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + هفت =