نخستین وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) واگذار شد

دیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال وبختیاری گفت: تاکنون ۱.۵میلیارد ریال برای نخستین وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) در این استان واگذار شده است.

به گزارش رسامدیا، وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) در چهارمحال وبختیاری به عنوان نخستین وقف مشارکتی در استان است که آماده سرمایه‌گذاری است و این وقف مشارکتی به دلیل اینکه وقف خاصی برای ترویج فرهنگ فاطمی ثبت نشده نبود، فعال شده است.

هم‌اکنون مردم خیر می‌توانند در قالب ۲ نوع وقف مستقل فردی و مشارکتی برای انجام کارهای خیر و عام‌المنفعه اقدام کنند که در وقف فردی و مستقل، خود فرد چیزی را به صورت مستقیم وقف می‌کند اما در نوع مشارکتی یک نفر به هر دلیلی به تنهایی نمی‌تواند وقف انجام دهد و به صورت گروهی و مشارکتی با ایجاد سرمایه‌ها و با نیت و هدف مشترک چیزی را وقف می‌کنند و به صورت هیات امنای وقف به ثبت می‌رسد.

۱.۵میلیارد ریال برای نخستین وقف مشارکتی در چهارمحال و بختیاری واگذار شد

حجت‌الاسلام حسن امیری مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاکنون وقف خاصی با نیت حضرت زهرا(س) در استان ثبت نشده بود،گفت: از اواخر سال ۹۸ تاکنون اجرای نخستین وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) برای همه اقشار جامعه با کمترین هزینه فراهم شد، که تاکنون بیش از ۱.۵ میلیارد ریال سهم وقف مشارکتی با نام مبارک حضرت زهرا(س)در استان به مردم واگذار شده است.

وی اظهار داشت: ارزش هر سهم ۵۰۰ هزار ریال است تا یک مکانی خریداری شود و از عواید آن در راستای ترویج فرهنگ فاطمی استفاده شود.

امیری اظهار داشت: این وقف مشارکتی، با نیت تبلیغ و ترویج فرهنگ فاطمی، برگزاری مراسم شهادت و ولادت حضرت زهرا(س) و اعزام مبلغ برای تبیین سیره فاطمی اجرایی شده است و در همان سال، هیات امنای این وقف مشارکتی تشکیل شده است و امید است تاپایان سالجاری برای اجرای این وقف و سرمایه‌گذارهای انجام شده، تعیین تکلیف شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: اجرای کارهای تبلیغاتی و برگزاری جلسات پیگیری این وقف در سالجاری بعد از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع کرونا قوت گرفته است و با استفاده از فرصت‌های موجود از جمله ولادت حضرت زهرا(س) و همچنین دهه فاطمیه برای تبلیغ این وقف، امید است اوایل سال آینده وضعیت این وقف مشخص و مکانی برای آن وقف خریداری شود.

وی از مردم استان خواست تا در اجرای این نیت خیر و اثرگذار مشارکت بیشتری داشته باشند تا بتوان یک وقف خاص در استان در حوزه کشاورزی، اقتصادی به نیت حضرت زهرا(س) و با نام همه واقفان خریداری ثبت کرد.

به گفته وی، خیرین و واقفان استان می‌توانند تا اواخر سالجاری با مراجعه به ادارات اوقاف و امور خیریه استان نسبت به خریداری سهم مشارکتی، در وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) سهیم شوند.

۲۵ درصد موقوفات چهارمحال وبختیاری نیت مذهبی دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۵ درصد موقوفات استان با نیت مذهبی ثبت شده‌اند، گفت: در استان یک‌هزار و ۷۰۰ موقوفه با سه هزار و ۷۰۰ رقبه ثبت شده که وقف برای حضرت زهرا(س) و ترویج فرهنگ فاطمی در استان وجود ندارد.

امیری اظهار داشت:۳۳ درصد موقوفات استان در حوزه اجتماعی، ۳۷ درصد در حوزه امور خیریه، پنج درصد در بخش حوزه‌های علمیه‌ ثبت شده و وقف خاصی در زمینه علوم قرآنی، ترویج فاطمی، اشتغال جوانان وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در جامعه و مشکلات مردم سوق دادن نیت وقف‌ها به سمت رفع مشکلات و آسیب‌ها از جمله پیشگیری و درمان اعتیاد، دارو و درمان، ایجاد اشتغال ، کمک به ازدواج جوانان یک اولویت است که در حال برنامه‌ریزی برای توسعه و ترویج وقف در این زمینه‌ها هستیم.

امیری افزود:چهارمحال و بختیاری در زمینه تعداد موقوفات در جایگاه ۳۰ کشور قرار دارد که ترویج فرهنگ وقف در جامعه یک ضرورت است.

تاکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ موقوفه به همراه سه هزار و ۷۰۰ رقبه درآمدزا در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است.

→ خواندن مطلب قبلی

فتاوای راهگشای رهبر معظم انقلاب در وقف‌های نوین

خواندن مطلب بعدی ←

آیا می‌توان منزل مسکونی را بعد از مرگ وقت عام کرد؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 9 =