بقاع متبرکه سراسر کشور؛ میزبان سوگواره یاس نبوی

اجرای این آیین با برگزاری سخنرانی در خصوص معرفی شخصیت حضرت زهرا(س)، قرائت قرآن کریم، تواشیح، قرائت زیارت نامه حضرت زهرا(س)، عزاداری، مداحی، مرثیه سرایی، خیمه های معرفت و اطعام عزاداران همراه است.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام علی‌اکبر صفری، اظهارکرد: مراسم سوگواری فاطمیه از شنبه به مدت پنج شب در اماکن متبرکه استان برگزار می شود و بر این اساس ۱۰ نفر از مبلغان برای پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره خانواده، شبهات دینی، بحث های روانشناسی کودک و دیگر موارد به امامزادگان شاخص استان اعزام شدند.

وی افزود: همچنین با تفاهم نامه ای که با اداره کل آموزش و پرورش منعقد شده است این مبلغان در مدارس متوسطه بجنورد و دیگر شهرستان ها برای پاسخگویی به مسائل شرعی حضور خواهند داشت.

معاون امورفرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در شب شهادت حضرت فاطمه(س) همایشی در قالب قهرمان یاس نبوی ویژه بانوان در بقاع متبرکه شاخص استان که در مجموع هشت بقه است برگزار می شود.

حجت الاسلام صفری بیان کرد: اجرای این آیین با برگزاری سخنرانی در خصوص معرفی شخصیت حضرت زهرا(س)، قرائت قرآن کریم، تواشیح، قرائت زیارت نامه حضرت زهرا(س)، عزاداری، مداحی، مرثیه سرایی، خیمه های معرفت و اطعام عزاداران همراه است.

حجت الاسلام موسی موسوی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: شناساندن اهل بیت(ع) به مردم، بصیرت ‌افزایی اقشار مختلف جامعه و تعمیق فرهنگ وقف و موقوفات از طریق تقویت حضور مردم در امامزادگان و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی از اهداف اجرای طرح سوگواره یاس نبوی است.

وی ادامه داد: هیئت امنا و خادمین افتخاری بقاع و امامزادگان از جمله حسینیه اعظم زنجان، زینبیه اعظم زنجان، امامزاده سید ابراهیم ع زنجان، امامزاده محمد بن ابراهیم ع روستای حاج سیران زنجان، بقعه حضرت قیدار نبی(ع) خدابنده، امامزاده ابراهیم (ع) سجاس، امامزادگان زیدالکبیر و اسماعیل (ع) ابهر، امامزادگان هاشم و عوف طارم و هیات های مذهبی استان نیز در برگزاری این مراسمات مشارکت دارند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: فضاسازی امامزادگان و بقاع متبرکه متناسب با این ایام، برگزاری مراسم عزاداری و روضه‌خوانی، مداحی، پخش نذور، محفل انس با قرآن کریم، سخنرانی، نمازجماعت و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی، از برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: ۱۲ روحانی اعزامی از طرف مرکز اعزام مبلغ سازمان اوقاف در این امامزادگان و بقاع مستقر شده و به اجرای برنامه های مذهبی، فرهنگی و مشاوره می‌پردازند.

حجت الاسلام رضا نوروزی افزود: در راستای توسعه و ترویج معارف نورانی معصومین (ع) و تقویت باورهای دینی در بین آحاد جامعه و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، سوگواره یاس نبوی در آستان مقدس امام زادگان و بقاع متبرکه برگزار شد.

وی، هدف از اجرای سوگواره یاس نبوی، ترویج فضایل، سیره فاطمی و اقامه عزای حضرت زهرا (س) دانست و اظهار داشت: به همین منظور ۲۸ مبلغ در سطح استان برای تبلیغ و برگزاری آیین‌های عزاداری ایام فاطمیه به مناطق مختلف استان اعزام شدند.

حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: اجرای این طرح در قزوین ضمن اعزام مبلغان دینی از حوزه علمیه قم برنامه‌های مختلفی از جمله روضه خوانی، مداحی، محفل انس با قرآن کریم و سخنرانی پیش بینی شده است.

این مسوول تاکید کرد: معرفی ابعاد شخصیتی آن حضرت، آشنایی و ترویج سیره عملی حضرت زهرا (س) در دفاع از حریم ولایت و برپایی مجلس عزا از اهداف اصلی برگزاری سوگواره یاس نبوی است که سخنرانان در این مراسم‌ سیره حضرت زهرا (س) را به عنوان خط مشی زندگی مسلمانان ترویج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برپایی خیمه‌های معرفت و غرفه ترویج حجاب و عفاف در بقاع متبرکه، حضور روحانی و اقامه نماز جماعت و برگزاری شب شعر فاطمی با حضور شعرای برجسته آئینی و محلی استان و شهرستان و همچنین اجرای ویژه برنامه‌ها از دیگر برنامه‌های ایام فاطمیه است.

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی اظهار داشت: آیین سوگواری یاس نبوی ویژه برادران و خواهران در راستای تکریم و بزرگداشت مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) و ترویج فضایل اخلاقی و سیره فاطمی در ایام فاطمیه دوم همزمان با برپایی نماز مغرب و عشا در بقاع متبرکه برگزار می شود.

وی تصریح کرد: مراسم سوگواری فاطمیه اول از جمعه دوم دیماه آغاز شده و تا چهارشنبه هفتم دیماه به مدت ۶ شب، در محوطه امامزاده عبدالله همراه با سخنرانی و مرثیه خوانی در حال برگزاری است.

معاون امورفرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: عمل به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل کردن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، آگاهی بخشی و جهاد تبیین از دیگر اهداف اجرای این سوگواره در بقاع متبرکه استان است.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: اجرای این آیین با برگزاری سخنرانی در خصوص معرفی شخصیت حضرت زهرا(س)، قرائت قرآن کریم، تواشیح، قرائت زیارت نامه حضرت زهرا(س)، عزاداری، مداحی، مرثیه سرایی، خیمه های معرفت و اطعام عزاداران همراه است.

وی ادامه داد: همچنین برای ایام فاطمیه ۳۰ نفر از مبلغان برای پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره خانواده، شبهات دینی، بحث های روانشناسی کودک و اجرای نیات موقوفات مرتبط با روضه خوانی به خیمه های معرفت، مناطق محروم و مدارس اعزام شدند.

معاون امورفرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه امامزادگان در طول تاریخ محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرها بودند گفت: در شرایط کنونی جامعه آگاهی بخشی نسل جوان نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی و آشنایی بیشتر با سیره و روش ائمه اطهار (ع) با هم افزایی مبلغان متخصص در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

→ خواندن مطلب قبلی

تعداد برگزیدگان و میزان جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش نخبگان اعلام شد

خواندن مطلب بعدی ←

نمایندگان ۸۰ کشور در سی‌ونهمین مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت می‌کنند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =